
Prvá generácia Nira mala premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 2016 a ešte v tom istom roku dorazila na trh. Pre Kiu bolo Niro dôležitým modelom, hoci sa z neho nikdy nestal bestseller. Niro totiž znamenalo vstup Kie do sveta alternatívnych pohonov. Od počiatku sa rodilo výlučne pre elektrifikované hnacie jednotky. Po hybride a plug-in hybride sa predstavilo dokonca aj v čisto elektrickej verzii e-Niro. A tak to má ostať aj do budúcna. Druhá generácia je už na ceste. Kórejská značka ju ukázala v premiére na výstave mobility v Soule. Hoci je Niro stále crossoverom, prináša o čosi emotívnejší dizajn založený na aktuálnom štylistickom jazyku Opposites United, teda jednoty protikladov.

A čo je dôležité, preberá niektoré prvky štúdie Habaniro z roku 2019. Asi najmarkantnejším znakom je široký zadný stĺpik s kontrastným lakovaním a integrovanými svetlami v tvare bumerangov. Z toho dôvodu prišlo Niro o tretie bočné okno. Základné proporcie sa ale zásadne nemenili. Niro si zachovalo robustný vzhľad, no viac akcentuje aerodynamiku, čo vidieť napríklad na dlhom strešnom spojleri. Predná maska dostala novú interpretáciu „tigrieho nosa“. Nové sú aj hlavné reflektory. Z profilu zaujme výrazná plastová ochrana spodných partií. Prekvapivo však končí tesne pred zadnými blatníkmi. Rozmery zatiaľ Kia neprezradila.

V interiéri prebehla dolova revolúcia. Niro sa môže pochváliť asymetricky členenou palubnou doskou, ktorá je vložená do oblúku prechádzajúcom od čelného okna až do dverí. Dva spojené displeje digitálneho kokpitu a infotainmentu, ako aj volant jasne demonštrujú inšpiráciu v novej elektrickej Kii EV6. Identický je aj dotykový panel klimatizácie s dvojitou funkcionalitou či otočný ovládač prevodovky na stredovom tuneli. Viac miesta má priniesť tenšia konštrukcia sedadiel. Vychytávkou je integrovaný vešiak na zadnej strane hlavových opierok. Ekologickú povahu zas Niro dokladá použitím recyklovaných materiálov.

Tak napríklad strešný obklad je vyrobený z použitých tapiet, sedadlá sú z biopolyuretanu a čalúnenie z materiálu Tencel, ktorý je výsledkom spracovania celulózy z vlákien eukaliptu. O technike zatiaľ nepadlo ani slovo. V každom prípade ostane Niro verné iba elektrifikovaným pohonom. Od hybridu až po elektrické e-Niro. Novinkou plug-in hybridu bude automatické spúšťanie elektrického režimu funkciou „Greenzone“. Auto sa teda prepne do bezemisného módu na základe údajov navigácie, ktorá rozpozná, že vodič vstúpil do bezemisnej zóny. Podobne sa tak môže stať aj v blízkosti nemocníc, škôl či v blízkosti domova.

Systém si tiež zapamätá miesta, kde vodič najčastejšie využíva režim EV, takže aj tam, pokiaľ je akumulátor dostatočne nabitý, prepne vozidlo do elektrického režimu. Na bližšie predstavenia Nira má Kia ešte čas. Môžeme však očakávať vyšší výkon a pri plug-in hybridnej a elektrickej verzii e-Niro väčší dojazd. Cenovo by sa malo Niro držať jasne pod Kiou EV6. Bude teda lacnejšou ekologickou alternatívou. Na trh sa chystá v budúcom roku. A keďže pôjde opäť o globálny model, stretneme sa s ním aj na európskych cestách. Tak ako doteraz.