Podobne ako AMG, zatúžila aj ostrá divízia BMW M po autorskom modeli. Kým však konkurent z Affalterbachu zamieril k ultravýkonnému GT, v Mníchove dajú prednosť SUV. A je to logické. Práve táto kategória láme predajné rekordy. Novinka s označením XM sa sa ukázala najprv v podobe konceptu na Art Basel's 2021 Miami Beach show, no na trh sa dostane už koncom budúceho roka. Takže sa v podstate pozeráme na predsériový prototyp. Je zaujímavé, že XM bude v histórii BMW M GmbH len druhým „emkom“, ktoré nebude mať pendanta v modeloch BMW. Tým prvým bolo ikonické kupé M1 z roku 1972.
Čítajte viac BMW X3/X4: Modernizácia zasiahla dizajn aj techniku. Manuál je minulosťouNovinka má prelomiť viaceré konvencie. Naznačí nielen odvážny vzhľad nových modelov z dielne BMW M GmbH, ale bude tiež jej prvým plug-in hybridom a zároveň tým najvýkonnejším modelom, aký kedy technici tejto divízie postavili. Ambície naznačuje XM už samotným extravagantným dizajnom, plným ostrých tvarov. Prekvapuje, že na rozdiel od ostatných BMW M sa XM vracia k oddeleným ľadvinkám, navyše s horizontálnym usporiadaním. Majú ale 8-uholníkový tvar a sú osvetlené. Extrémne úzke laserové svetlá disponujú dvoma samostatnými modulmi.
BMW tvrdí, že takúto grafiku uvidíme v budúcnosti na viacerých „ikskových“ modeloch. Originálnym prvkom sú však aj LED svetlá v hornej časti stĺpikov. O prívod vzduchu k mohutnému motoru sa postarajú aj veľké sacie otvory v nárazníku a dva otvory v bohato modelovanej kapote. Športový profil podporuje klesajúca línia strechy, zatmavené predné stĺpiky aj plastová ochrana prahov, ktorá vizuálne znižuje výšku. K tomu pridáva XM dvojfarebné lakovanie karosérie. Kým spodná časť má sivý odtieň Space Grey, vrchná sa nesie v zlato-bronzovom nádychu.
Neprehliadnuteľné sú gigantické 23-palcové disky kolies. Vzadu umocňujú brutalitu XM dva páry vertikálne situovaných výfukov so 6-uholníkovým dizajnom, zasadených do čierneho difúzora. Dvojvetvová konštrukcia výfukovej sústavy znižuje spätný tlak a vytvorí akustickú kulisu. Dve vygravírované logá BMW v okne piatych dverí sú zas jasným odkazom na legendárne BMW M1. Fascinujúce sú aj extrémne tenké svetlá v tvare horizontálneho L, ktoré sa vlnia takmer po celej šírke vozidla. Ak nie sú aktívne, majú matný vzhľad.
Odvážny koncept dizajnu prerastá aj do kabíny. Jediné, čo si XM zachováva z minulosti, je výrazná orientácia kokpitu na vodiča. Vidieť to na tvarovaní palubnej dosky a stredovej konzoly. Spolujazdca oddeľuje hliníková traverza. Klasické „budíky“ tu však už nenájdete. Prednosť dostal zakrivený displej známy z elektrického BMW iX. Kombinácia hnedej kože s karbónovými obkladmi vytvára podľa BMW most medzi luxusom a motoristickým športom. Nechýbajú ani červené detaily, napríklad vo forme prešívania koženého čalúnenia či dvoch pásikov na volante.
Čítajte viac Prvá jazda: BMW iX - ako sa jazdí s elektromobilom dvojstovkou?No najväčším prekvapením je zadná časť kabíny. Tá akoby nepatrila do tohto auta. Namiesto športovosti akcentuje luxus. BMW hovorí o takzvanom BMW Lounge. Sedadlá tvorí pohodlná, mäkká „sofa“ čalúnená modro-zeleným semišom. Kožené sú len časti operadiel a opierok hláv v tvare kosoštvorca. Exkluzívny dojem podporujú koberce s dlhým vlasom, no najmä fascinujúci reliéfny strop s ambientným podsvietením, ktorý pôsobí ako umelecké dielo. Náladové osvetlenie dáva pritom na výber tri farby.
O technike toho BMW M veľa neprezradilo. Vieme len toľko, že XM dostane plug-in hybridný pohon, ktorého srdcom bude 4,4-litrový preplňovaný 8-valec TwinPower Turbo. Spolu s elektromotorom má ponúknuť maximálny výkonom 550 kW a krútiaci moment na hranici 1 000 Nm. Pôjde teda o vôbec najsilnejšie BMW M v histórii. Pritom sa bude v zelených zónach tváriť ako ekologický „baránok“. Zásoba batérií má totiž stačiť približne na 80 km bezemisnej jazdy v režime EV. Koncepciu pohonu nepoznáme, ale elektromotor bude pravdepodobne umiestnený v automatickej prevodovke.
Nové sériové XM predstaví BMW M koncom budúceho roka a jeho výrobu spustí v americkom závode v Spartanburgu, kde mníchovská automobilka produkuje väčšinu svojich SUV. Práve severoamerický trh bude totiž hlavným teritóriom pre nové supervýkonné SUV. Spomeňme ešte jednu zaujímavosť. Kvôli označeniu XM bolo nútené BMW vstúpiť do rokovaní s Citroënom. Iste si pamätáte na jeho vlajkovú loď XM z roku 1989. Mníchov potreboval teda získať súhlas, keďže toto označenie mali registrované a chránené Francúzi. Podarilo sa, automobilky uzavreli džentlmenskú dohodu.