
Ferrari len nedávno ukázalo zákaznícky solitér BR20 a už tu máme ďalšiu novinku. Tá zapadá do programu Icona Series, cez ktorý sa Ferrari snaží využiť potenciál jeho historických športových úspechov. V roku 2018 sa tak už ukázali Monzy SP1 a SP2. Tentoraz sa ale v Maranelle poohliadli za Atlantik. Ako naznačuje názov Daytona SP3, novinka má oživiť triumfálne víťazstvo Ferrari v 24-hodinových pretekoch v roku 1967, keď do cieľa dorazili na prvých troch miestach práve „placky“ z Maranella. Nedali šance súdobým Porsche ani Fordom GT40. Základom SP3 je opäť 12-valcová osemstodvanástka, tentoraz inšpirovaná slávnymi špeciálmi 330 P3 (1966), 330 P4 (1967) či neskorším 312 P a 512 P (1969).

Dizajnérom sa podaril vskutku husársky kúsok, najmä ak sa SP3 môže pochváliť karosériou Targa, teda s odnímateľným strešným panelom, ktorý posádke dopraje pocit z jazdy v kabriolete. Ferrari hovorí o harmonickej súhre kontrastov, ktorej velila najmä aerodynamika, a to bez aktívnych aerodynamických prvkov. SP3 má byť vôbec aerodynamicky najúčinnejším Ferrari všetkých čias, ktorého tajomstvo spočíva najmä v tvarovaní podvozka. Aj preto sa Daytona zaobišla bez agresívnych spojlerov. Naopak, pôsobí neobyčajne hladko. Krídlové dvere zapadajú do podbehov a tiež usmerňujú prúdenie vzduchu k sacím otvorom centrálne umiestneného motora.

Fascinujúce sú aj diódové svetlá s klapkami evokujúcimi pôvodné výklopné reflektory či dramatická zadná časť tvorená horizontálnymi lamelami, z ktorých jedna má funkciu svetiel. Nechýba ani dvojica vysoko vyvedených výfukov až nad difúzorom. Ako šperky pôsobia spätné zrkadlá na nožičkách svalnatých blatníkov. Pod zadným krytom, ktorého otvory pripomínajú chrbticu, pracuje to najtradičnejšie srdce vrcholových Ferrari. Nenájdete tu žiadne turbodúchadlá ani elektromotory, ale pravoverný vysokootáčkový atmosférický 12-valec s uhlom rozovretia 65 stupňov. Agregát s kódovým označením F140HC dáva z objemu 6,5 litra neuveriteľný výkon 618 kW alebo, ak chcete, 840 koní pri 9 250 otáčkach.

V skutočnosti však zvládne až 9 500 otáčok za minútu, to aj vďaka odľahčenému kľukovému hriadeľu či titánovým ojniciam. Pikantné je, že ide o ten vôbec najvýkonnejší klasický motor, aký kedy Ferrari vyrobilo, s výnimkou hybridov. Rovnako gigantický krútiaci moment 697 Nm spracúva 7-stupňová dvojspojková prevodovka a posiela ich cez samosvorný diferenciál výlučne k zadným kolesám. Výsledkom je, že táto len 1 485 kg vážiaca a 4 686 mm dlhá šelma šprintuje na stovku za 2,85 sekundy a dvojnásobok má na tachometri za 7,4 sekundy. Maximálka sa končí pri údaji 340 km/h. Pomáhajú jej k tomu 21-palcové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa aj ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 44 : 56.

Výkonová hmotnosť 1,77 kg na jeden kôň naznačuje, že Daytona využíva vo veľkom ultraľahké uhlíkové vlákna, kevlar aj letecké kompozity. Nájdeme ich nielen na karosérii, ale aj na podvozku a, samozrejme, v dvojmiestnej kabíne. Odhalené karbónové plochy dopĺňa semiš. Všetky informácie sú sústredené do digitálneho kokpitu. Pilot má v rukách volant, cez ktorý je možné ovládať až 80 % funkcií bez toho, aby z neho zložil ruky. Športovú ergonómiu demonštrujú pevne uchytené sedadlá. Samozrejme, nastaviteľné sú následne volant a pedálová skupina. Napriek rýdzo naturálnemu charakteru obsahuje Daytona SP3 viaceré elektronické asistenty. Napríklad systém riadenia priečnej dynamiky Ferrari Dynamic Enhancer a špičkovú kontrolu preklzu Side Slip Angle Control 6.1.

Ak máte záujem, smola. Všetkých 599 kusov limitovanej edície je vypredaných. Pritom si každý kúsok v Maranelle cenia na dva milióny eur! Samozrejme, bez dane. Takže Daytona SP3 je pre Ferrari skutočné zlaté vajce. Medzi zákazníkmi je všetkých 499, ktorým už v garáži stoja predchádzajúce „ikony“ Monza SP1 a SP2. Aj zvyšných sto zákazníkov patrí k vernému zákazníckemu jadru maranellskej automobilky. Jednoducho, na Ferrari vám peniaze stačiť nemusia. Automobilka si klientov vyberá, najmä zo skupiny dlhoročných zberateľov. Prvé kusy sa do garáží vyvolených dostanú koncom budúceho roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 686 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 050 |
Výška (mm) | 1 142 |
Rázvor náprav (mm) | 2 651 |
Objem nádrže (l) | 86 |
Suchá hmotnosť (kg) | 1 585 |
Rozloženie hmotnosti (%) | 44 : 56 |
Technické údaje
Motor/ventilov | 6,5 V12 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 12/48 |
Zdvihový objem (ccm) | 6 496 |
Kompresný pomer | 13,6 : 1 |
Max. výkon (kW/ot.) | 618/9 250 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 697/7 250 |
Prevodovka | 7 DCT (dvojspojková) |
0 – 100 km/h (s) | 2,85 |
0 – 200 km/h (s) | 7,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 340 |