Toyota sa úspešne vezie na vlne SUV. Napokon, na začiatku tejto éry stála práve Toyota RAV4. Odvtedy sa však veľa zmenilo. Legendárna RAV-ka podrástla a vytvorila priestor pre ďalšie športovo-úžitkové modely. Dnes tu máme nový Yaris Cross, C-HR a nad RAV4 novučičký 7-miestny Highlander či luxusnú americkú Venzu. Okrem toho operuje Toyota v teréne Land Crusserom 150 a 300 alebo Toyotou Sequoia. To však ale nie je všetko. Chystá sa veľká novinka, ktorá to má síce v prvej vlne namierené do Ázie a USA, ale nakoniec dorazí aj na starý kontinent. Je ňou úplne nová Corolla Cross. Rozhodne si ju však nemýľte s Corollou Trek, ktorá je len o 20 mm zvýšenou out-doorovou verziou kombi Touring Sports. Toto je skutočné SUV, ktoré až po nepochopiteľne dlhom čase zapláta dieru medzi C-HR a RAV4.
Čítajte viac Toyota bZ4X: Prvá elektrická Toyota ‘tankuje‘ zo slnka a má revolučné riadenieNavyše má byť Corolla Cross pre tých, ktorým sa C-HR zdá príliš avantgardné a Toyota RAV4 zas zbytočne veľká a drahá. V porovnaní s C-HR, hoci patria do tej istej triedy, je Corolla Cross navyše oveľa praktickejšia. Zdieľa síce identickú platformu TNGA-C, ale má výrazne väčšie rozmery. Na dĺžku má 4 460 mm, teda až o 70 mm viac. Príslušnosť ku Corolle zas prezrádza zhodným rázvorom náprav s hodnotou 2 640 mm. Na šírku meria 1 825 a na výšku 1 620. A keďže karoséria sa vzadu nezvažuje tak prudko ako pri C-HR, ponúkne aj oveľa väčší batožinový priestor s ľahkým prístupom cez široké zadné veko a nízku nakladaciu hranu. Robustným vzhľadom a masívnou ochranou podvozku útočí jednoznačne na priaznivcov triedy SUV. V porovnaní s americkou verziou absolvovala navyše tá európska množstvo zmien. Má odlišné, horizontálne členené predné svetlá, novú grafiku zadných svetiel aj inak štrukturovanú masku v tvare dvojitého lichobežníka.
Pri pohľade do kabíny si spomeniete na klasickú Corollu, hoci Cross ponúkne podstatne viac miesta nad hlavou, na nohy a tiež lepší výhľad vďaka vyššiemu posedu. Cross totiž disponuje jej palubnou doskou. Ale pozor, európska verzia prichádza s úplne novým infotainmentom. Digitálny prístrojový štít má až 12,3-palcovú obrazovku a k tomu nový 10,5-palcový displej multimédií v jej centre. Má ísť o vôbec najväčší displej v triede. Kompatibilitu so smartfónmi podporujú bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto. Služby Toyota Smart Connect umožnia využiť cloudovú navigáciu či aktualizácie softvéru vzduchom. Aplikácia MyT zas ponúka diaľkový prístup k vozidlu, či už k údajom palubného počítača, zistenie polohy vozidla či diaľkové ovládanie klimatizácie a zamykania dverí.
Čítajte viac Toyota Aygo X: Mestský ‘rebel‘ je tu. Provokuje bez hybriduChýbať nebude ani záplava asistenčných systémov, ktoré sú súčasťou balíka Toyota Safety Sense, ako udržiavanie v jazdnom prúde či adaptívny tempomat s inteligentným obmedzovačom rýchlosti. Ten je však kombinovaný s novým systémom T-Mate, čo znamená nové funkcie pre uľahčenie riadenia a parkovania. Predkolízny asistenčný systém PCS bude po prvýkrát obohatený o funkciu zamedzujúcu nechcenému zrýchleniu pri nízkych rýchlostiach, asistent pre zaraďovanie na križovatkách, ako aj o lepšiu identifikáciu protiidúcich vozidiel. V balíku tiež pribudol systém núdzového zastavenia. Vďaka aktualizáciám softvéru bude možné pridávať nové bezpečnostné funkcie počas celej životnosti.
Do Európy dorazí Corolla Cross na rozdiel od USA výlučne v hybridnej verzii. A nie hocakej. Pod prednou kapotou totiž debutuje piata generácia hybridného pohonu Toyoty. Vyznačovať sa má lineárnejším charakterom a prirodzenejším vzťahom otáčok a okamžitej rýchlosti. Jeho základom je atmosférický 4-valec 2,0 Dynamic Force (126, 112 kW), kombinovaný s elektromotorom cez inovovanú planétovú prevodovku. Spolu s prepracovaným systémom mazania došlo k zníženiu mechanických strát. Skvelou správou je, že Corolla Cross bude dostupná aj s pohonom oboch náprav AWD-i. Najmä preto, že o túto výhodu už dávnejšie prišla menšia Toyota C-HR.
Čítajte viac Toyota Yaris: Auto roka vyrábajú už aj v Česku. Čoskoro pribudne Aygo XVýkon sústavy vzrástol o osem percent v porovnaní s dvojlitrovými hybridnými Corollami – až na 148 kW. Výkon predného elektromotora je 113 kW. Štvorkolka AWD-i pridáva zadný elektromotor s výkonom 30,6 kW. Systém využije novú li-ion batériu s kapacitou 4,08 Ah.Na ceste budú Corollu Cross držať predné tlmičové vzpery McPherson a zadné lichobežníkové závesy. „Malá ravka“ bude pre Toyotu v Európe nepochybne veľkou vzpruhou. No chvíľku si na ňu ešte budeme musieť počkať. Prvé vozidlá sa totiž k zákazníkom dostanú až na jeseň budúceho roka. Novinka nadviaže na fenomenálny úspech Corolly, ktorá bola uvedená na trh v roku 1966. Na konte má totiž viac ako 50 miliónov exemplárov. Je teda najúspešnejším modelom celej automobilovej histórie.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 460 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 620 |
Rázvor náprav (mm) | 2 640 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 Hybrid FWD | 2,0 Hybrid AWD-i | |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | |
Zdvihový objem (ccm) | 1 987 | 1 987 | |
Kompresný pomer | 13,0 : 1 | 14,0 : 1 | |
Max. výkon motora (kW/ot.) | 126/6 600 | 112/6 600 | |
Max. krút. moment motora (Nm/ot.) | 202/4 400 | 188/4 400 | |
Výkon predného elektromotora (kW) | 113 | 113 | |
Výkon zadného elektromotora (kW) | – | 30,6 | |
Prevodovka | e-CVT | e-CVT | |
Kapacita batérie | 4,08 Ah (li-ion) | 4,08 Ah (li-ion) | |
Systémový výkon (kW) | 146 | 146 | |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 | 8,1 |