
Lexus a elektrifikácia sú si blízke. Veď absolútnu väčšinu jeho európskych predajov tvoria hybridy. S elektromobilmi je to ale bieda. Lexus UX 300e je jediný, aj to odvodeným z bežného UX. Čoskoro však Lexus šliapne na elektrický plyn. Len pred pár dňami oznámil, že do roku 2030 chce kompletne elektrifikovať svoje portfólio v Číne, Európe aj v Severnej Amerike. Ročne bude vyrábať milión elektromobilov a do roku 2035 sa zmení na čistú „elektromobilku“. K tomu však bude potrebovať nové batériové modely. A prvé z novej generácie sa stane kompaktné SUV Lexus RZ 450e, ktoré automobilka práve ukázala na oficiálnych snímkach.

Veľa o ňom však Lexus neprezradil. No nie je tajomstvom, že bude blízkym príbuzným nedávno predstavených dvojičiek – Toyoty bZ4X a Subaru Solterra. Zdieľať s nimi bude elektrickú platformu e-TNGA. Dizajnom nemá ďaleko od konceptu LF-Z Electrified predstavenom len v tomto roku. Máme tu teda náznak zaslepenej vretenovej masky aj zadný, sklom prekrytý stĺpik, v štýle veľkého SUV RX. Chýbať nebudú svetelné efekty ako podsvietené logo alebo denné svetlá v tvare ležatého písmena L. Napriek snahe o čo najlepšiu aerodynamiku však ostane RZ 450e verné klasickým spätným zrkadlám aj kľučkám.

O technike nevieme nič. Je však predpoklad, že RZ 450e pôjde výkonovo aj dojazdom nad rámec Toyoty bZ4X. Tá má výkon 150 alebo 160 kW, batériu s kapacitou 71,4 kWh a dojazd 460 až 500 km. Stovku zvládne za 7,7 sekundy alebo 8,4 s, to podľa toho, či ide o verziu s pohonom predných, alebo všetkých štyroch kolies. Skôr sa však prikláňame k tomu, že Lexus si požičia techniku konceptu LF-Z Electrified, ktorý sa prezentoval batériou s kapacitou 90 kWh, výkonom až 400 kW, akceleráciou na stovku za tri sekundy a dojazdom na hranici 600 km, i keď podľa staršej a liberálnejšej normy WLTP. Vzhľadom na prémiovú pozíciu Lexusu v koncerne by to bolo logické.

Očakávať môžeme aj plne elektronické riadenie steer-by-wire, označované ako „One Motion Grip“, ktoré ruší mechanické prepojenie medzi volantom a kolesami. O ich natáčanie sa budú starať výhradne elektromotory. Kým bZ4X bude mať túto vychytávku za príplatok, RZ 450e by ju mohlo dostať v sérii ako aj pohon oboch náprav. Na bližšie informácie si ešte budeme musieť počkať. Oficiálne sa totiž predstaví až v prvej polovici budúceho roka a k zákazníkom zamieri pravdepodobne až na jeho konci. RZ 450e bude však len prvou lastovičkou veľkej elektrifikácie Lexusu. Každý rok by mal doraziť ďalší elektromobil vrátane superšportu so zrýchlením z 0 na 100 km/h za dve sekundy a dojazdom 700 km.