Audi R8 V10 performance RWD: Superšport sa lúči s fosílnou dobou

Nemecká značka vzhliada k elektrickej budúcnosti. Hoci sa športových modelov nemieni vzdať, atmosférický desaťvalec pod kapotou modelu R8 to už má zrátané.

27.12.2021 11:00
Audi-R8 V10 performance RWD-2022-1280-0b Foto:
Audi sa so svojou novodobou legendou lúči modernizáciou.
debata

Na konci prvej dekády 21. storočia zažívalo Audi náročné obdobie. Nemeckí prémioví konkurenti získavali náskok a zdalo sa, že ingolstadtskej značke uniká vlak. Lenže potom prišlo Audi R8, ktoré malo pod kapotou atmosférický vidlicový desaťvalec pochádzajúci z Lamborghini Gallardo. A na rozdiel od talianskeho náprotivku nešlo o len o „víkendové“ auto, ale o športový model použiteľný na každý deň.

Audi R8 V10 performance RWD 2022
Audi R8 V10 performance RWD 2022
+6Audi R8 V10 performance RWD 2022

Jeho kariéra stále trvá v súčasnej druhej generácii, no prísne emisné normy a prechod k elektrickým pohonom znamenajú, že nástupcu už nedostane. Automobilka sa však so svojou novodobou legendou lúči modernizáciou, ktorá vyzdvihuje hlavné prednosti R8. Je ňou spomínaný atmosférický motor V10 uložený v strede, pohon zadných kolies a okrem karosérie roadster aj otvorená verzia nazývaná Spyder.

Audi R8 V10 performance RWD 2022
Audi R8 V10 performance RWD 2022
+1Audi R8 V10 performance RWD 2022

Typická silueta karosérie so širokým postojom dostala niekoľko dizajnových úprav. Predná čierna maska je o niečo širšia a otvory pre prísun vzduchu k brzdám sú rozdelené na dve časti. V každom prednom svetlomete je 37 LED diód, ktoré sú za príplatok k dispozícii aj s laserovou funkciou. Samozrejme, nemôžu chýbať dynamické smerovky.

Audi R8 V10 performance RWD 2022 Spyder
Audi R8 V10 performance RWD 2022 Spyder
+6Audi R8 V10 performance RWD 2022 Spyder

Pri pohľade zboku jednoznačne zaujmú otvory za dverami, ktoré slúžia pre prívod vzduchu k agregátu umiestneného pred zadnou nápravou. V prípade otvorenej verzie Spyder má vozidlo plátennú strechu, ktorá váži len 44 kilogramov, čo prispieva k zníženiu ťažiska a tým aj k lepším jazdným vlastnostiam. Na výber je desať lakov karosérie a v prípade Spydera možno voliť tri farby skladacej strechy.

Audi e-tron GT quattro - 2021 Čítajte aj Audi e-tron GT: ‘Taycan z Ingolstadtu‘ je tu. Stovku dá za 3,3 sekundy

V interiéri jasne badať snahu zamerať celý kokpit na vodiča. Ten má všetko na dosah, aby sa pri športovej jazde mohol, čo najviac venovať riadeniu. Dizajn a detaily palubnej dosky evokujú pretekárske automobily. Pedále sú oceľové a sedadlá sú čalúnené Alcantarou. Digitálny prístrojový štít pre vodičom má 12,3 palca a zobrazuje údaje o jazde, o aute a slúži aj ako infotainment. Napriek športovému zameraniu je Audi R8 aj praktické, keďže za sedadlami má 226-litrový priestor na batožinu a pod prednou kapotou ďalších 112 litrov.

Audi R8 V10 performance RWD poháňa 5,2-litrový... Foto: Audi
Audi-R8 V10 performance RWD-2022-1280-13 Audi R8 V10 performance RWD poháňa 5,2-litrový atmosférický vidlicový desaťvalec s výkonom 419 kW (570 k) a krútiacim momentom 550 Nm.

Hlavnou pýchou auta však zostáva dnes už v podstate „jednorožec“, ktorým je 5,2-litrový atmosférický vidlicový desaťvalec s výkonom 419 kW (570 k) a krútiacim momentom 550 Nm. Vo verzii performance ide o nárast o 30 konských síl a 10 Nm. Silu motora prenáša na zadnú nápravu sedemstupňová dvojspojková prevodovka S tronic. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,7 sekundy (Spyder za 3,8 s) a maximálna rýchlosť je 329 km/h (327 km/h v prípade verzie Spyder).

Audi R8 V10 performance RWD sa vyrába prevažne ručne v továrni Böllinger Höfe v Heilbronne. Tam schádza z liniek už aj nový elektrický superšport Audi e-tron GT. Po ukončení produkcie modelu R8 príde na trh jeho elektrický nástupca, ktorého premiéra je naplánovaná na rok 2024.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi R8 #Audi R8 V10 #Audi R8 Spyder
Články podľa značiek