
Koncept Vision EQXX vznikol na čistom hárku papiera, a to v rekordne rýchlom čase osemnástich mesiacov. Konštruktérom z rôznych tímov vrátane AMG High Performance Powertrains, vývojového tímu F1 v britskom Brixworte či tímu Fomule E pomohli pokročilé počítačové simulácie, ktoré skrátili napríklad fázu testov v aerodynamickom tuneli. Modlou bolo zvýšenie účinnosti. Mercedes-Benz totiž tvrdí, že namiesto použitia veľkej batérie je lepšie znížiť odpory. Podarilo sa. Vision EQXX má na jedno dobitie dojazd 1 000 kilometrov. K tomuto výsledku sa dopracovali inžinieri prehodnotením každého komponentu konštrukcie. Štúdia je tak laboratóriom technológií, ktoré sa postupne dostanú do sériových vozidiel.

S realitou má asi najviac spoločné elektrická platforma MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), pripravená pre budúce kompaktné elektromobily. Vision EQXX v podobe 4-dverového kupé však kompaktom určite nie je. Na dĺžku meria 4,8 metra, čo ho radí na hornú hranicu strednej triedy či k súčasnému CLS. Ako vidieť, dizajn ctil aerodynamiku, keďže súčasné elektromobily spotrebujú až dve tretiny energie na prekonanie odporu vzduchu. Mercedes-Benz využil pri tvarovaní tela karosérie skúsenosti zo štúdie IAA z roku 2015 s aerodynamickým koeficientom Cx 0,19. Tentoraz sa ho ale podarilo zredukovať až na extrémne nízku hodnotu 0,17!

Napríklad aj vďaka výsuvnému zadnému difúzoru či dômyselnému chladiacemu systému batérií, ktorý otvára vzduchové kanály, len keď je to treba. Vstupy vzduchu sú pritom umiestnené v mieste najväčšieho tlaku a výstupy v podtlakovej zóne v zadnej časti vozidla. To znamená, že aj pri aktivácii chladenia stúpne koeficient Cx len o 0,007 bodu. Paradoxne je štúdia vybavená klasickými spätnými zrkadlami, takže má ešte rezervy. Aerodynamicky optimalizované sú aj 20-palcové horčíkové disky obuté pneumatikami Bridgestone s technológiou Enliten, ktorá ich radí do kategórie ultranízkeho valivého odporu. Dôležitá bola aj redukcia hmotnosti.

Celá štúdia váži 1 750 kg, čo nie je síce málo, ale vo svete elektromobilov ide doslova o husársky kúsok. Veď nové EQS má o tonu viac. Podarilo sa to vďaka rozsiahlemu nasadeniu ľahkých materiálov. Karoséria pozostáva z ultra vysokopevnostnej martenizovanej ocele MS1500, dvere a kapoty zas z plastov vystužených uhlíkovým (CFRP) alebo sklenenými vláknami (GFRP). Zadnú časť podlahy tvorí najväčší hliníkový odliatok, aký sa kedy podarilo Mercedesu-Benzu vyrobiť. Volá sa Bioneqxx a využíva materiál len tam, kde je to treba. Preto má pavučinovú konštrukciu so 42 otvormi prekrytými „záplatami“ z recyklovaného odpadu, vyrobenými 3D tlačou. Nutné sú pre zachovanie plynulého prúdenia vzduchu v oblasti podvozka. Brzdové kotúče sú z hliníka!

Obrovský podiel na odtučňovacej kúre majú nové batérie s veľkým podielom kremíka. Ich využiteľná kapacita dosahuje takmer 100 kWh, čo je porovnateľné s elektrickou vlajkovou loďou EQS. Ale pozor, majú výkonovú hustotu až 400 Wh na liter, takže sú o polovicu menšie a o 30 % ľahšie. Vážia „iba“ 495 kg. Aby sa zabezpečilo čo najlepšie využitie ich energie, disponujú pokročilým tepelným manažmentom a vyrovnávaním napätia v každom článku. Pracujú s napätím 900 V, čo je dvojnásobok v porovnaní s EQS a o 100 viac v porovnaní s Porsche Taycan alebo Audi e-tron GT. Zaručiť by to malo extrémne rýchle nabíjanie. Nabíjací výkon ale Mercedes-Benz neprezradil.

A potom je tu tepelné čerpadlo, ktoré využíva odpadové teplo batérií a pohonu na vyhrievanie kabíny. Po prvý raz použil Mercedes-Benz aj externý výmenník tepla, ktorý je schopný získať ďalšiu energiu z okolitého vzduchu. Posadnutosť inžinierov zamedziť stratám išla až tak ďaleko, že Vision EQXX „vyžmýka“ posledné zvyšky tepla z výparníka, ktoré vzniká entalpiou pri odvlhčovaní vzduchu , teda pri zmene plynu na vodné pary. A potom tu máme solárnu strechu zo 17 článkami. Automobilka tvrdí, že za ideálnych podmienok dokáže predĺžiť denný dojazd o 25 km. Nenapája síce trakčnú batériu, ale prostredníctvom menšej litium-železo-fosfátového akumulátora väčšinu elektrických systémov vozidla – od klimatizácie cez svetlá až po infotainment.

Výsledkom je, že na zadné kolesá putuje až 95 % energie batérie, čo znižuje spotrebu energie len na úchvatných 10 kWh na 100 km. Mercedes-Benz Vision EQXX poháňa elektromotor s výkonom 150 kW. Bohužiaľ, dynamické parametre ostávajú tajomstvom, ako aj informácie o druhu elektromotora. Vieme len to, že celá hnacia sústava spolu s prevodovkou a výkonovou elektronikou je integrovaná v jedinom boxe, čo zmenšuje rozmery a hmotnosť hnacieho ústrojenstva. Minimalistická kabína ponúka miesto štyrom cestujúcim. Nová generácia infotainmentu UI/UX využíva obrovský 47,5-palcový displej s rozlíšením 7 680 × 660 pixelov, ktorý sa tiahne od ľavého až po pravý stĺpik. Aby šetril energiu, displej vypína pixely, ktoré nemusia byť aktívne. Šetrná je aj audiosústava.

Reproduktory sú umiestnené priamo v hlavových opierkach, takže na ozvučenie stačí nižší výkon. Ekologické zameranie je zjavné aj z použitia úplne nových vegánskych materiálov, ktoré vznikli v spolupráci s viacerými startupmi. Tiahla dverí sú vyrobené z pevného materiálu AMsilk Biosteel z vlákien podobných hodvábu. Kožu nahrádza materiál MyloTM z mycélia, čo je vlákno získane z koreňovej štruktúry húb, alebo materiál Deserttex na báze kaktusových vlákien. Koberce sú zas z bambusu. Hardvér elektroniky využíva neurónové siete, podobné tým v mozgu, čo výrazne zlepšuje schopnosti umelej inteligencie a komunikáciu medzi vodičom a vozidlom. Mnohé z týchto prvkov by sa mali objaviť v budúcej generácii elektromobilov Mercedes-Benz.

"Mercedes-Benz Vision EQXX je spôsob, akým si predstavujeme budúcnosť elektromobilov. Len pred jeden a pol rokom sme začali s týmto projektom vedúcim k najefektívnejšiemu Mercedesu-Benzu všetkých čias so spotrebou len 10 kWh na 100 kilometrov. To mu dáva dojazd viac ako 1 000 kilometrov (620 míľ) na jedno nabitie s použitím batérie, ktorá by sa zmestila aj do kompaktného vozidla. Vision EQXX je pokročilé auto v mnohých oblastiach a ešte k tomu vyzerá úchvatne a futuristicky. To podčiarkuje, kam smeruje celá naša spoločnosť. Vyvinieme najžiadanejšie elektrické autá na svete,“ komentoval Vision EQXX Ola Källenius počas premiéry na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las vegas predseda predstavenstva Daimleru a Mercedesu-Benz.