Mercedes-Benz Vision EQXX: Na jedno nabitie prejde až 1 000 km!

Futuristická štúdia chce prelomiť súčasné technologické bariéry elektromobilov. Namiesto obrích batérii kráča cestou zníženia odporov. Dotklo sa to všetkých súčastí – od aerodynamiky, hmotnosti až po zníženie valivého odporu a spotreby elektronických systémov.

05.01.2022 10:00
debata
Vision EQXX je extrémne aerodynamickým... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Vision EQXX je extrémne aerodynamickým 4-dverovým kupé, ktoré by mohlo byť ideovým nástupcom súčasnej triedy CLS.

Koncept Vision EQXX vznikol na čistom hárku papiera, a to v rekordne rýchlom čase osemnástich mesiacov. Konštruktérom z rôznych tímov vrátane AMG High Performance Powertrains, vývojového tímu F1 v britskom Brixworte či tímu Fomule E pomohli pokročilé počítačové simulácie, ktoré skrátili napríklad fázu testov v aerodynamickom tuneli. Modlou bolo zvýšenie účinnosti. Mercedes-Benz totiž tvrdí, že namiesto použitia veľkej batérie je lepšie znížiť odpory. Podarilo sa. Vision EQXX má na jedno dobitie dojazd 1 000 kilometrov. K tomuto výsledku sa dopracovali inžinieri prehodnotením každého komponentu konštrukcie. Štúdia je tak laboratóriom technológií, ktoré sa postupne dostanú do sériových vozidiel.

Aerodynamický profil, výsuvný zadný difúzor či... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Aerodynamický profil, výsuvný zadný difúzor či aerodynamicky optimalizované kolesá prispeli z zníženiu koeficientu odporu vzduchu na Cx 0,17. A to má EQXX klasické spätné zrkadlá.
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022
+15Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022

S realitou má asi najviac spoločné elektrická platforma MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), pripravená pre budúce kompaktné elektromobily. Vision EQXX v podobe 4-dverového kupé však kompaktom určite nie je. Na dĺžku meria 4,8 metra, čo ho radí na hornú hranicu strednej triedy či k súčasnému CLS. Ako vidieť, dizajn ctil aerodynamiku, keďže súčasné elektromobily spotrebujú až dve tretiny energie na prekonanie odporu vzduchu. Mercedes-Benz využil pri tvarovaní tela karosérie skúsenosti zo štúdie IAA z roku 2015 s aerody­namickým koeficientom Cx 0,19. Tentoraz sa ho ale podarilo zredukovať až na extrémne nízku hodnotu 0,17!

GAC Aion LX Plus - 2021 Čítajte viac GAC Aion LX Plus: Čína má elektromobil s dojazdom 1 000 km!

Napríklad aj vďaka výsuvnému zadnému difúzoru či dômyselnému chladiacemu systému batérií, ktorý otvára vzduchové kanály, len keď je to treba. Vstupy vzduchu sú pritom umiestnené v mieste najväčšieho tlaku a výstupy v podtlakovej zóne v zadnej časti vozidla. To znamená, že aj pri aktivácii chladenia stúpne koeficient Cx len o 0,007 bodu. Paradoxne je štúdia vybavená klasickými spätnými zrkadlami, takže má ešte rezervy. Aerodynamicky optimalizované sú aj 20-palcové horčíkové disky obuté pneumatikami Bridgestone s technológiou Enliten, ktorá ich radí do kategórie ultranízkeho valivého odporu. Dôležitá bola aj redukcia hmotnosti.

Svetelná technológia je zväčša napájaná z malej... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Svetelná technológia je zväčša napájaná z malej batérie zásobovanej solárnymi článkami na streche.

Celá štúdia váži 1 750 kg, čo nie je síce málo, ale vo svete elektromobilov ide doslova o husársky kúsok. Veď nové EQS má o tonu viac. Podarilo sa to vďaka rozsiahlemu nasadeniu ľahkých materiálov. Karoséria pozostáva z ultra vysokopevnostnej martenizovanej ocele MS1500, dvere a kapoty zas z plastov vystužených uhlíkovým (CFRP) alebo sklenenými vláknami (GFRP). Zadnú časť podlahy tvorí najväčší hliníkový odliatok, aký sa kedy podarilo Mercedesu-Benzu vyrobiť. Volá sa Bioneqxx a využíva materiál len tam, kde je to treba. Preto má pavučinovú konštrukciu so 42 otvormi prekrytými „záplatami“ z recyklovaného odpadu, vyrobenými 3D tlačou. Nutné sú pre zachovanie plynulého prúdenia vzduchu v oblasti podvozka. Brzdové kotúče sú z hliníka!

Mercedes-Benz Project Maybach Concept - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz Project Maybach: Bláznivé terénne GT navrhol slávny Virgil Abloh

Obrovský podiel na odtučňovacej kúre majú nové batérie s veľkým podielom kremíka. Ich využiteľná kapacita dosahuje takmer 100 kWh, čo je porovnateľné s elektrickou vlajkovou loďou EQS. Ale pozor, majú výkonovú hustotu až 400 Wh na liter, takže sú o polovicu menšie a o 30 % ľahšie. Vážia „iba“ 495 kg. Aby sa zabezpečilo čo najlepšie využitie ich energie, disponujú pokročilým tepelným manažmentom a vyrovnávaním napätia v každom článku. Pracujú s napätím 900 V, čo je dvojnásobok v porovnaní s EQS a o 100 viac v porovnaní s Porsche Taycan alebo Audi e-tron GT. Zaručiť by to malo extrémne rýchle nabíjanie. Nabíjací výkon ale Mercedes-Benz neprezradil.

Nová generácia infotainmentu využíva obrí... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Nová generácia infotainmentu využíva obrí displej s uhlopriečkou 47,5-palca, ktorý prechádza celou šírkou interiéru. Všetky materiály sú z prírodných alebo recyklovaných zdrojov.
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022
+11Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022

A potom je tu tepelné čerpadlo, ktoré využíva odpadové teplo batérií a pohonu na vyhrievanie kabíny. Po prvý raz použil Mercedes-Benz aj externý výmenník tepla, ktorý je schopný získať ďalšiu energiu z okolitého vzduchu. Posadnutosť inžinierov zamedziť stratám išla až tak ďaleko, že Vision EQXX „vyžmýka“ posledné zvyšky tepla z výparníka, ktoré vzniká entalpiou pri odvlhčovaní vzduchu , teda pri zmene plynu na vodné pary. A potom tu máme solárnu strechu zo 17 článkami. Automobilka tvrdí, že za ideálnych podmienok dokáže predĺžiť denný dojazd o 25 km. Nenapája síce trakčnú batériu, ale prostredníctvom menšej litium-železo-fosfátového akumulátora väčšinu elektrických systémov vozidla – od klimatizácie cez svetlá až po infotainment.

Mercedes-Benz EQS - prvá jazda 2021 Čítajte viac Prvá jazda: Mercedes EQS - ‘elektrický projektil‘ omráči, ale esko z neho nebude

Výsledkom je, že na zadné kolesá putuje až 95 % energie batérie, čo znižuje spotrebu energie len na úchvatných 10 kWh na 100 km. Mercedes-Benz Vision EQXX poháňa elektromotor s výkonom 150 kW. Bohužiaľ, dynamické parametre ostávajú tajomstvom, ako aj informácie o druhu elektromotora. Vieme len to, že celá hnacia sústava spolu s prevodovkou a výkonovou elektronikou je integrovaná v jedinom boxe, čo zmenšuje rozmery a hmotnosť hnacieho ústrojenstva. Minimalistická kabína ponúka miesto štyrom cestujúcim. Nová generácia infotainmentu UI/UX využíva obrovský 47,5-palcový displej s rozlíšením 7 680 × 660 pixelov, ktorý sa tiahne od ľavého až po pravý stĺpik. Aby šetril energiu, displej vypína pixely, ktoré nemusia byť aktívne. Šetrná je aj audiosústava.

Pohon zabezpečuje zadný elektromotor s výkonom... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Pohon zabezpečuje zadný elektromotor s výkonom 150 kW, napájaný batériu s výkonovou hustotou až 400 Wh/l. To znamená, že aj pri porovnateľnej kapacite akumulátorov v Mercedese-Benze EQS je o polovicu menšia a o 30 % ľahšia.

Reproduktory sú umiestnené priamo v hlavových opierkach, takže na ozvučenie stačí nižší výkon. Ekologické zameranie je zjavné aj z použitia úplne nových vegánskych materiálov, ktoré vznikli v spolupráci s viacerými startupmi. Tiahla dverí sú vyrobené z pevného materiálu AMsilk Biosteel z vlákien podobných hodvábu. Kožu nahrádza materiál MyloTM z mycélia, čo je vlákno získane z koreňovej štruktúry húb, alebo materiál Deserttex na báze kaktusových vlákien. Koberce sú zas z bambusu. Hardvér elektroniky využíva neurónové siete, podobné tým v mozgu, čo výrazne zlepšuje schopnosti umelej inteligencie a komunikáciu medzi vodičom a vozidlom. Mnohé z týchto prvkov by sa mali objaviť v budúcej generácii elektromobilov Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz - patent na virtuálny defekt Čítajte viac Mercedes-Benz: Stuttgart si patentoval ‘virtuálny defekt‘. Kvôli bezpečnosti!

"Mercedes-Benz Vision EQXX je spôsob, akým si predstavujeme budúcnosť elektromobilov. Len pred jeden a pol rokom sme začali s týmto projektom vedúcim k najefektívnej­šiemu Mercedesu-Benzu všetkých čias so spotrebou len 10 kWh na 100 kilometrov. To mu dáva dojazd viac ako 1 000 kilometrov (620 míľ) na jedno nabitie s použitím batérie, ktorá by sa zmestila aj do kompaktného vozidla. Vision EQXX je pokročilé auto v mnohých oblastiach a ešte k tomu vyzerá úchvatne a futuristicky. To podčiarkuje, kam smeruje celá naša spoločnosť. Vyvinieme najžiadanejšie elektrické autá na svete,“ komentoval Vision EQXX Ola Källenius počas premiéry na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las vegas predseda predstavenstva Daimleru a Mercedesu-Benz.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Concept #koncept #Mercedes-Benz Vision EQXX #CES Las Vegas
Články podľa značiek