Ford Mondeo: Legenda vstáva z popola. No nie v Európe

Zdalo sa, že niekdajší hit Fordu to má definitívne zrátané, no dostal druhú šancu. Bohužiaľ, len v Číne. Nový luxusný sedan do Európy nedorazí.

20.01.2022 10:00
debata (1)
Dizajn nového Mondea sa rodil v Číne.... Foto: Ford
Ford Mondeo - 2022 Dizajn nového Mondea sa rodil v Číne. Atraktivitu mu ale uprieť nemožno. Široká maska a svetlá spojené diódovou lištou sú inšpirované crossoverom Evos, ktorý bol spočiatku považovaný za ideového nástupcu Mondea.

Ford Mondeo má za sebou dlhú kariéru. Prvá generácia, nahrádzajúca Sierru, debutovala v roku 1993. Mondeo sa rýchlo stalo jedným z najpredávanejších európskych modelov strednej triedy, no jeho sláva postupom času pohasínala. Rovnako ako popularita klasických sedanov. Záujem o ne sa prepadol za poslednú dekádu takmer o 80 %. Kým ešte pred desiatimi rokmi sa pre Mondeo rozhodlo ročne v Európe viac ako 100 000 zákazníkov, predvlani to bolo len čosi vyše 21 000. Osud Mondea v Európe bol ale nahnutý už dávnejšie. Aktuálnu štvrtú generáciu predstavila totiž automobilka už v roku 2012, ale do Európy ju priviezla s takmer trojročným sklzom. Bolo jasné, že do Mondea už nemá Ford záujem investovať.

NACOTY - 2022 Čítajte viac Američania vybrali 3 najlepšie autá roka 2022. Elektrické nestíhali

S jediným veľkým faceliftom tak vydržalo do dnešných dní. A ako vieme, nástupcu už nedostane. Výrobné linky v španielskej Valencii sa definitívne zastavia v marci. Lenže Európa nie je celý svet. Mondeo, v USA známe ako Ford Fusion, nakoniec dostane ďalšiu šancu. Lenže nie na starom kontinente. Ford práve odhalil jeho novú generáciu v Šanghaji. Ide o pomerne veľké prekvapenie, pretože pôvodne sa očakávalo, že Mondeo nahradí nový crossover Evos, ktorý debutoval vlani. Tiež v Číne. Nakoniec ale budú oba modely koexistovať a schádzať zo spoločných liniek závodu Changan Ford. Určené budú len čínskym zákazníkom. Napokon, o dizajn oboch noviniek sa postaralo práve tamojšie dizajnové oddelenie.

Interiér nepoznáme, ale s najväčšiu... Foto: Ford
Ford Evos - 2021 Interiér nepoznáme, ale s najväčšiu pravdepodobnosťou prevezme dizajn aj infotainment z Evosu. To by znamenalo široký pás displejov, tvorený dvoma obrazovkami.

Číňanom budeme mať čo závidieť. Mondeo v tejto podobe by totiž mohlo uspieť aj v Európe. Vyzerá oveľa atraktívnejšie, a najmä rozmermi sa radí na samotný vrchol strednej triedy. Aj štvrtá generácia bola poriadnym kusom auta, ale tá piata je ešte o 63 mm dlhšia, o 23 mm širšia a jej rázvor náprav sa natiahol až o 104 mm na konečných 2 954 mm. Na dĺžku by tak malo Mondeo merať až 4 934 mm, takmer ako prémiové sedany vyššej strednej triedy. To presne zodpovedá vkusu čínskej klientely, ktorá si zakladá na veľkom priestore v zadnej časti kabíny. O ten nebude v novom Mondeu rozhodne núdza.

Ford Ranger - 2022 Čítajte viac Ford Ranger: Štvrtá generácia stavila len na naftu. Hviezdou bude diesel V6!

Dizajn je čiastočne inšpirovaný o rok starším Evosom. Široká maska je zhora lemovaná módnou diódovou lištou. Splývavá silueta kabíny pripomína skôr liftback ako tradičný sedan, o to viac, že je lakovaná kontrastnou čiernou farbou a že spodná línia okien sa „zarezáva“ do pontónu. Prístup do kufra však zabezpečuje klasické veko. Zadné svetlá sú jednoznačne ovplyvnené Mustangom a jeho troma prúžkami. To je veľký rozdiel v porovnaní s Evosom, ktorý stavil na grafiku písmena C. Inovatívne pôsobia aj zapustené kľučky dverí. Do interiéru nás Ford zatiaľ nepustil, no s najväčšou pravdepodobnosťou ho preberie z Evosu.

Zozadu neuprie Mondeo inšpiráciu v klasickom... Foto: Ford
Ford Mondeo - 2022 Zozadu neuprie Mondeo inšpiráciu v klasickom Mustangu. Môže za to grafika svetiel s troma prúžkami.

To by znamenalo palubnú dosku vyzbrojenú širokým pásom tvoreným dvoma obrazovkami s uhlopriečkou 12,3 a 27 palcov! Infotainment využije čínsky softvér SYNC 2.0, vyvinutý národným technologickým centrom Baidu. Ford nechal pod pokrievkou tajomstva aj techniku, no podľa neoficiálnych informácií by mali mať čínski zákazníci na výber, podobne ako v spriaznenom Lincolne Zephyr, dva 4-valce EcoBoost s objemom 1,5 alebo 2,0 litra. Silnejší z nich má produkovať 175 kW a krútiaci moment 380 Nm, ktoré bude posielať k predným kolesám cez 8-stupňovú automatickú prevodovku. Vylúčená nie je ani hybridná verzia.

Ford Tourneo Connect (2021) Čítajte viac Prichádza nový Ford Tourneo Connect. Bude to ‘rodinná záležitosť‘

Nové Mondeo sa má dostať na čínsky trh ešte v tomto roku. Či Ford vyvinie deriváty vhodné pre európsky, alebo americký región je však zatiaľ vo hviezdach. Minimálne Evos by mohol dostať šancu, no budúcnosť Ford zatiaľ nekomentuje. Skôr to vyzerá tak, že do Európy dovezie radšej nové drsné SUV Bronco ako ideového nástupcu Mondea.

Ford Mondeo - 2022
Ford Mondeo - 2022
+4Ford Mondeo - 2022

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Ford Mondeo
Články podľa značiek