Po šiestich rokoch vývoja sa projekt slovenského lietajúceho auta AirCar dostáva do ďalšej fázy. Spoločnosť Klein Vision, za ktorou stojí dizajnér a konštruktér Štefan Klein, oznámila, že jej AirCar získal oficiálne osvedčenie o letovej spôsobilosti vydané Slovenským dopravným úradom. Stalo sa tak po absolvovaní 70 hodín letových skúšok v súlade s normami Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Lietajúce auto má v rámci nich viac ako 200 vzletov a pristátí. Podľa Klein Vision zahŕňali testy celý rad letových a výkonnostných manévrov a preukázali statickú aj dynamickú stabilitu v režime lietadla.
Pozrite si najnovšie video AirCar-u
„Dopravný úrad pozorne monitoroval všetky fázy vývoja AirCar-u od jeho začiatku v roku 2017. Bezpečnosť prepravy je našou najvyššou prioritou. AirCar kombinuje špičkové inovácie s bezpečnostnými opatreniami v súlade s normami EASA. Definuje novú kategóriu športového auta a spoľahlivého lietadla. Jeho certifikácia bola síce náročná, no zároveň fascinujúca,“ povedal riaditeľ Divízie civilného letectva René Molnár. „Certifikácia AirCar-u otvára dvere sériovej výrobe efektívnych lietajúcich áut. Je to oficiálne a konečné potvrdenie našej schopnosti zmeniť cestovanie na stredné vzdialenosti,“ povedal Štefan Klein.
„Pred 50 rokmi bolo auto stelesnením slobody,“ hovorí Anton Zajac, spoluzakladateľ projektu. „AirCar rozširuje tieto hranice tým, že nás prenesie do ďalšej dimenzie, kde sa cesta stretáva s oblohou.“ AirCar, ktorý je už piatou generáciou sna Štefana Kleina, poháňa 1,6-litrový motor BMW s výkonom 103 kW. Na vzlet potrebuje dráhu dlhú len 300 metrov. Jeho vzletová rýchlosť je 120 km/h a letová rýchlosť 170 km/h. Vo výške 2 500 metrov má dolet 1 000 km. Proces premeny z auta na lietadlo, a naopak, trvá necelé tri minúty. Všetko je automatizované, takže na zmenu stačí povel jediného tlačidla.
Pôvodne Klein vyvíjal lietajúce auto v spoločnosti AeroMobil, no túto v roku 2016 opustil a odštartoval vlastný projekt. AirCar má v porovnaní s AeroMobilom radikálne odlišnú koncepciu. Jeho krídla sa nezložia horizontálne nad pôdorys stroja, ale najprv sa zmenšia sklopením a následne sa vertikálne zasunú do centrálneho telesa vozidla. Toto riešenie umožnilo zmenšiť celkový formát a získať viac využiteľného priestoru. Okrem vysunutia krídiel sa vysunie aj chvostová časť a rozloží tlačná vrtuľa. Kompaktnejšia konštrukcia má byť veľkou výhodou najmä v cestnej premávke. AirCar sa totiž zmestí na bežné parkovacie miesto.
Čítajte viac AirCar: Pozrite si, ako slovenské lietajúce auto pristálo prvýkrát v Bratislave!Spotreba na hodinu letu predstavuje asi 18 litrov benzínu. Po získaní potrebných certifikátov už formálne nestojí nič v ceste sériovej výrobe. Tá by mohla začať už čoskoro. V pláne sú však aj ďalšie verzie. Napríklad 4-miestna, obojživelná alebo dvojmotorová. Spoločnosť tiež dokončila testy nového ľahkého leteckého motora Adept Airmotive, ktorý by mal spolu s novou variabilnou vrtuľou umožniť letovú rýchlosť až 300 km/h a dolet viac ako tisíc kilometrov. Očakáva sa, že táto nová produkčná verzia bude certifikovaná do 12 mesiacov.