Koncern GM nie je v elektrifikácii žiadnym nováčikom. Na svet priviedol jeden z prvých plug-in hybridov – Chevrolet Volt a jeho vznešenejšieho súrodenca Cadillac ELR. Ale aj elektrický hatchback Bolt. Všetky tieto projekty boli však zatiaľ fiaskom. Bolt navyše z dôvodu chybných batérií zaťal do koncernovej kasy poriadnu sekeru. General Motors musí od majiteľov postihnuté autá buď vykúpiť, alebo im vymeniť batérie. Žiadne drahšie riešenie neexistuje. No GM to nevzdáva. Na ceste je celá rodina elektrických Cadillacov na čele s Lyriqom, elektrický crossover Chevrolet Equinox či off-road GMC Hummer EV.
Čítajte viac Ford F-150 Lightning: Americká legenda dostala batérie. Dojazd je až 483 kmA čoskoro prejde elektrickou konverziou jedna z najväčších ikon GM – Chevrolet Silverado. Spolu s Fordom F-150 a RAM patrí totiž do trojice najpredávanejších pikapov sveta a dokonca aj medzi najpredávanejšie autá planéty bez rozdielu tried. Ročne z neho putuje k zákazníkom viac ako 600 000 kusov. Pritom si vystačí s americkým trhom. Samozrejme, General Motors nemieni riskovať, takže Silverado EV, ktoré ukázal na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas, len doplní súčasnú ponuku poháňanú mohutnými benzínovými a naftovými motormi. Novinka i tak vyvolala veľkú pozornosť. Najmä preto, že elektrické pikapy sa stávajú za Atlantikom obrovskou módou.
Elektrické pikapy už predstavil Ford, Rivian, GMC či Tesla a pomaly mieria na trh. Silverado medzi nimi chýbať nemôže. Má výhodu, použije totiž platformu Ultium, známu z Hummeru EV. Tá obsahuje akumulátor, ktorý sa skladá z 24 modulov, nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies, možnosť ich riadenia, jeden alebo dva elektromotory a na prianie pneumatické odpruženie so schopnosťou meniť svetlú výšku o 50 mm. Na trh sa dostane Silverado EV vo dvoch verziách – jednej pracovnej s označením WT a luxusnej RST. Už v základe dostane elektromotor s výkonom 375 kW a krútiacim momentom 834 Nm. Dojazd by mal byť 644 km. Silverado EV si pritom poradí s 3,6-tonovým prívesom.
Výkonnejšia verzia RST dostane až dva elektromotory, každý pre jednu z náprav so spoločným výkonom 495 kW a krútiacim momentom gigantických 1 056 Nm. S takouto nádielkou bude na stovku šprintovať za 4,5 sekundy. To aj vďaka jazdnému režimu Wide Open. So špeciálnym paketom pre ťahanie prívesu sa ťažná sila zvýši nad deväť ton. Dojazd by mal byť opäť cez 600 km. Podpora nabíjania výkonom až 350 kW znamená, že Silveradu bude stačiť 10 minút na nabíjacej stanici k predĺženiu dojazdu o 100 míľ, teda o 161 km. Komfortom by sa RST nemalo líšiť od moderných SUV. Zvlášť v úvodnej edícii First Edition, „naloženej“ maximálnou výbavou.
Obsahovať bude riadenie všetkých kolies, pneumatický podvozok, systém Multi-Flex, ktorý rozširuje možnosti nákladného priestoru, semi-autonómne riadenie aj moderný infotainment. Ten pozostáva z dvoch obrazoviek, 11-palcového virtuálneho kokpitu a 17-palcového dotykového displeja. Silverado EV bude dostupné výlučne so 4-dverovou kabínou Crew Cab. Vďaka rovnej podlahe ponúkne veľkorysý priestor a veľa odkladacích schránok. Len tá v stredovej konzole má 31,8 litra. A potom je tu okrem nákladného priestoru s dĺžkou 1 803 mm a elektricky ovládaným vekom aj druhý „kufor“ pod prednou kapotou. Zmestí sa sme batožina či náradie chránené pred poveternostnými podmienkami.
S otvorenou priečkou Multi-Flex Midgate medzi kabínou a korbou si Silverado poradí s predmetmi dlhými až 2 743 mm a s voliteľným vekom Multi-Flex Tailgate dokonca až 3 302 mm. Veľkou výhodou elektrického pikapu je schopnosť napájať iné elektrické zariadenia. Napríklad pracovné náradie na stavbe. A zvládne toho naozaj veľa. Systém PowerBose obsahuje až 10 zásuviek, cez ktoré môže prúdiť výkon 10,2 kW. Problémom nebude ani dobíjanie iného elektromobilu. Spoznať elektrické Silverado bude jednoduché. V porovnaní so svojimi súrodencami má totiž zaslepenú prednú masku a oblejšie tvary, kvôli optimalizácii aerodynamiky. Tá má byť vôbec najlepšia spomedzi pikapov.
Čítajte viac Hummer EV Edition 1: Elektrický pikap vypredali za 10 minútNechýba ani módna svetelná lišta. Civilnejší vzhľad môžu navodiť lakované plastové diely karosérie. Veľkosť Silverada taja obrie 24-palcové disky kolies. A cena? Tá bude závisieť od vybavenia. Ale základ má štartovať na veľmi prijateľných 39 900 dolároch. Na druhej strane spektra bude stáť luxusná verzia RST First Edition za 105 000 dolárov. Výrobu zabezpečí modernizovaný závod GM Factory Zero v Detroite, do ktorého koncern nalial 2,2 miliardy dolárov. K prvým zákazníkom dorazí na jar 2023.