GMA T.33: Toto auto snov od Gordona Murraya má V12 a manuál!

Je to neuveriteľné, ale slávny 76-ročný konštruktér monopostov F1 prichádza s už druhým cestným autom. V súčasnom svete nemá nové T.33 páru. Ponúka 615 atmosférických koní a absolútnu radosť z jazdy bez toho, aby vám do riadenia „skákala“ elektronika. Nenájdete tu dokonca ani dotykový displej.

31.01.2022 10:00
debata (1)
Gordon Murray T.33 má neuveriteľne úhľadné... Foto: GMA
Gordon Murray T.33 - 2022 Gordon Murray T.33 má neuveriteľne úhľadné línie. Tajomstvo jeho aerodynamiky ukrýva totiž podvozok. Preto si vystačí bez vyzývavých krídiel.

Gordon Murray, preslávený konštruktér monopostov F1 stajne Brabham a autor legendárneho McLarenu F1 založil pred pár rokmi automobilku GMA (Gordon Murray Automotive). Žiaden superšport totiž nezodpovedal jeho predstavám. A tak v roku 2020 predstavil duchovného nástupcu slávneho 3-miestneho McLarenu. Model T.50 očaril nielen atmosférickým 12-valcom, ale najmä aktívnou aerodynamikou, ktorej základom je jedinečný ventilátor. Ak si však myslíte, že svoju kariéru tým Gordon Murray považuje za uzavretú, ste na omyle. Ako blesk z jasného neba sa totiž objavuje druhý model. Tentoraz s číselným označením T.33.

Gordon Murray T.50 - 2022 Čítajte viac Gordon Murray T.50: ‘McLaren F1‘ vstal z mŕtvych. Vyráža dych každým detailom

Novinka je o čosi menej extrémna a porovnaní s T.50 zameraná viac na pohodlie a každodenné použitie. Aj preto má len dvojmiestny kokpit a nepotrebuje aerodynamický ventilátor. To ale neznamená, že by Murray venoval T.33 menšiu pozornosť. Aj tento model sa rodil na čistom hárku papiera a s dôrazom na detail. Murray tvrdí, že každý komponent bez ohľadu na to, aký je veľký, alebo či ho majiteľ vôbec niekedy uvidí, je navrhnutý podľa rovnako prísnych noriem. Kľúčom k úspechu je ľahká konštrukcia a posadnutosť jednoduchosťou . Vidieť to už na samotnom tele karosérie. Každý diel, každá krivka a každý polomer majú svoju funkciu.

Jediným aktívnym aerodynamickým prvkom je zadné... Foto: GMA
Gordon Murray T.33 - 2022 Jediným aktívnym aerodynamickým prvkom je zadné krídlo. To sa ale vysúva. Len pri vyšších rýchlostiach.

Základom je nová karbónovo-hliníková architektúra, vďaka čomu je T.33 až o 300 kg ľahšie ako porovnateľné superšporty. Ladné línie povrchu sú výsledkom ukrytia aerodynamiky do podvozka. Takže T.33 si vystačí bez vyzývavých spojlerov. Výnimkou je len aktívne zadné krídlo, ktoré sa vysúva v prípade, že je to potrebné. Srdcom T.33 je opäť centrálne uložený 3,9-litrový atmosférický 12-valec s kódovým označením GMA.2 V12, vytvorený v spolupráci s Cosworthom. Vychádza síce z agregátu pre T.50, ale prepracovaný bol takmer každý jeho komponent aby viac vyhovoval civilnejšiu charakteru T.33.

Úžasný 3,9-litrový 12-valec dáva aj bez turba... Foto: GMA
Gordon Murray T.33 - 2022 Úžasný 3,9-litrový 12-valec dáva aj bez turba 452 kilowattov a krútiaci moment 451 Nm. Spojený môže byť s manuálnou prevodovkou.

Nové sú vačky, sanie, výfuková a chladiaca sústava aj softvérová mapa. Ide o skutočný unikát, ktorý dosahuje aj vďaka spojke s nízkou zotrvačnosťou 11 100 otáčok za minútu. Celý motor váži iba 178 kg. Pri 10 500 otáčkach generuje maximálny výkon 615 koní, teda 452 kW. Krútiaci moment kulminuje hodnotou 451 Nm pri 9 000 otáčkach, ale už pri 2 500 otáčkach je k dispozícii 75 % a 90 % od 4 500 otáčok. To je prísľubom lineárneho ťahu v širokom spektre. A potom je tu ďalší unikát v podobe 6-stupňovej manuálnej prevodovky Xtrac s hmotnosťou len 82 kg, ktorá prenáša silu motora k zadným kolesám cez samosvorný mechanický diferenciál LSD.

Interiér je jednoduchý a zbavený akýchkoľvek... Foto: GMA
Gordon Murray T.33 - 2022 Interiér je jednoduchý a zbavený akýchkoľvek dotykových displejov. Všetky ovládače sú analógové a vyrobené z hliníka.

Trakčné systémy označuje Gordon Murray ako „neinvazívne“. Elektronika slúži len na podporu istoty za volantom bez toho, aby znižovala zážitok z jazdy. Zákazníci však môžu voliť aj robotizované radenie IGS s krídelkami na volante. Automobilka tvrdí, že ide o najrýchlejšiu prevodovku s jednou spojkou. Dynamiku síce nepoznáme, no výkonová hmotnosť 564 koní na tonu hovorí sama za seba. Celé T.33 váži menej ako 1 100 kg, to je na 12-valcový superšport priam neuveriteľné. Na ceste držia novinku dvojité hliníkové závesy na oboch nápravách. Hliníkové kované disky s priemerom 19-palcov vpredu a 20 vzadu, sú obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Odpruženie zabezpečujú pružiny a tlmiče z hliníkovej zliatiny. Riadenie ostalo verné hydraulickému posilňovaču.

Gordon Murray T.33 - 2022
Gordon Murray T.33 - 2022
+19Gordon Murray T.33 - 2022

O deceleráciu sa stará brzdová sústava Brembo Carbon Ceramic s kotúčmi s priemerom 370 na predných a 340 na zadných kolesách. Potrebnú silu vyvíjajú predné 6-piestikové a zadné 4-piestikové strmene. Napriek ohurujúcej dynamike má byť T.33 autom pre každodenné použitie. Aj preto je motor uložený na antivibračných puzdrách a minimalistický interiér vybavený napríklad klimatizáciou a infotainmentom s Apple CarPlay a Android Auto. Ale bez dotykových displejov, ktoré podľa Gordona Murraya odpútavajú pozornosť. Ovládacie prvky sú redukované na to najdôležitejšie a ostali verné analógovej architektúre. Väčšina z nich je vyrobená z hliníka čo platí aj o pedáloch. Zato volant a sedadlá sú z karbónu.

Gordon Murray Automotive T.50s 2021 prvni sada 07 Čítajte viac Gordon Murray T.50s Niki Lauda: Takto si velikán uctí velikána

Centrom kabíny je vodič, ktorý má výhľad na veľký podsvietený otáčkomer s priemerom 120 mm. Automobilka je pripravená vyhovieť individuálnym prianiam zákazníkov. Každý exemplár plánovanej 100-kusovej série sa bude rodiť v úzkej spolupráci s klientom. Platí to nielen o farbe karosérie či použitých materiáloch ale aj o nastavení sedadiel či o príplatkovom športovom balíku, ktorý rozširuje možnosti personalizácie. Ručná výroba bude prebiehať v novom globálnom centre Gordon Murray Automotive vo Windeshame. O zákazníkov iste mať núdzu nebude, hoci si GMA'si cení T.33 na minimálne 1,4 milióna libier, čo je 1,68 milióna eur. Samozrejme, bez dane. Napokon, aj po drahšom T.50 sa len tak zaprášilo.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Gordon Murray #GMA #GMA T.33 #Gordson Murra T.33
Články podľa značiek