
Škoda už vo veľkom naskočila na vlak elektrifikácie. Realitou je jej nové elektrické SUV Enyaq iV. Vedeli sme však, že čoskoro bude nasledovať jeho športovejšia verzia Coupé. A Škoda to ani netajila. Už dlhší čas nás dráždila snímkami zamaskovaných predprodukčných prototypov aj skicami exteriéru a interiéru.
Až včera sa ale Enyaq Coupé iV predstavil v plnej nahote. A to hneď aj ako atraktívne RS. Aj keď sa jeho svetová premiéra odohrala virtuálne, Slovensko patrilo k piatim krajinám, kam novinka počas akcie aj skutočne dorazila a zúčastnení novinári si ju bezprostredne mohli obzrieť na vlastné oči. A to hneď v atraktívnej verzii RS. A musíme priznať, že naživo vyzerá Enyaq Coupé RS iV skutočne exkluzívne. Posúďte sami:
Enyaq Coupé má hneď niekoľko primátov. Je prvým SUV-Coupé a zároveň prvý elektrickým modelom rodiny RS. Je teda presne tým, čo Škoda naznačila štúdiou Vision iV v roku 2019, ešte na vtedajšom autosalóne v Ženeve.
Zaujímavé je, že formát kupé sa nijak zásadne nemenil. Na rázvore 2 770 mm a celkovej dĺžke 4 653 mm pribudlo len päť milimetrov. Rozdiel v šírke predstavujú len dva milimetre, a čo je prekvapivé, Enyaq Coupé iV nie je dokonca ani nižší. Naopak, jeho 1 622 mm znamená, že má o štyri milimetre viac.

Napriek tomu ho spoznáte na prvý pohľad. Má totiž športovejšie nárazníky a hlavne splývajúcu líniu strechy, ktorá začína zvoľna klesať od B stĺpikov. Sklon predného okna sa nemenil. Silueta je zakončená atraktívnou odtrhovou hranou. Aj tá sa podieľa na skvelej aerodynamike s fantastickým koeficientom Cd 0,234.

Športový akcent dotvárajú diódové svetlá, lakované prahy, minimálne 19-palcové disky kolies a tiež sériovo dodávaná panoramatická strecha, ktorá nadväzuje na čelné a zadné okno, čím vytvára čierny pás a zvýrazňuje líniu strechy. Ide o najväčšiu panoramatickú strechu zo všetkých modelov Škody. RS pokračuje v emóciách ešte ďalej. Napríklad podsvietenou kryštalickou maskou Crystal Face so 131 diódami, čiernymi kontrastnými prvkami, ako lemom okien, difúzorom, reflexnými prvkami v zadnom nárazníku, 20-palcovými diskami ale tiež špecifickými lakmi karosérie – žiarovo zeleným Mamba alebo šedým Graphite. Dopriať si však môžete aj gigantické dvadsaťjednotky.


Tak ako pri bežných Enyaqoch, si môžu zákazníci vyberať niekoľko dizajnových línií. Základom je Design Selection Loft s čierno-šedným sfarbení. Vrcholom je ale nepochybne RS v dvoch dizajnových prevedeniach. Obe spájajú pseudokarbónové dekorácie, hliníkové pedále, športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv a logom RS. Čalúnenie vo verzii Design Selection RS Loungue má kontrastné limetkové prešívanie, ktoré nájdeme aj na palubnej doske či na volante. RS Suite dáva prednosť perforovanej koži. V sériovej výbave nájdeme trojzónovú klimatizáciu. Pritom však žiadna z verzií Coupé neprišla o praktický kufor s objemom 570 litrov. To je len o 15 menej v porovnaní s bežným Enyaqom.


Trpieť by nemali ani cestujúci na zadných sedadlách, pretože strecha je v rovnakej výške. Kokpit Coupé sa nejako zvlášť nelíši od toho štandardného. Pred vodičom je malý 5,3-palcový displej a v centre „palubovky“ 13-palcový infotainment. Za príplatok dostanete head-up displej. Čo je však podstatné, Enyaq Coupé iV prichádza s novším softvérom ME 3.0, ktorý zlepšuje aktualizáciu dát, ale najmä teplotný manažment batérie, čo sa má prejaviť na výkone, účinnosti rekuperácie a na rýchlosti dobíjania. Posádka si má tiež všimnúť zvýšený kontrast zobrazenia cúvacej kamery. Polepšili si aj asistenčné systémy, povýšené na úroveň 2.5. Enyaq Coupé iV vie nasledovať vozidlá na diaľnici a parkovací asistent si zas zapamätá manévre, ktoré neskôr zopakuje.


Na výber budú tri výkonové verzie. Najprv s väčším paketom batérii s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Základom je Enyaq Coupé iV 80 s výkonom 150 kW a jediným zadným elektromotorom. Enyaq Coupé iV 80× má pohon oboch náprav. Dvojica elektromotorov poskytuje 195 kW. No a na vrchole je, samozrejme, Enyaq Coupé RS iV s výkonom 220 kW, ktorý zrýchľuje na stovku za 6,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h, o 20 km/h vyššiu ako ostatné verzie. Zákazníci majú oceniť podporu nabíjania výkonom 135 kW, o 10 kW vyšším. Nabitie z 10 na 80 % zaberie potom len 29 minút. Zlepšená aerodynamika a tepelné čerpadlo vedú zas k vyššej efektivite. Dojazd verzie 80 má byť až 545 km, o 25 viac v porovnaní s Enyaqom iV.
VIDEO: Nová Škoda Enyaq Coupé iV.Novinka dorazí k zákazníkom najprv vo vrcholovej verzii RS a to už v marci. V máji majú nasledovať aj základné. Vrátane verzie s menším batériovým paketom iV60 s kapacitou 58 kWh a elektromotorom s výkonom 132 kW.
Porovnanie rozmerov
Verzia | Enyaq Coupé iV | Enyaq iV |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 653 | 4 648 |
Šírka (mm) | 1 879 | 1 877 |
Výška (mm) | 1 622 | 1 618 |
Rázvor náprav (mm) | 2 770 | 2 765 |
Veľkosť kufra (l) | 570/- | 585/1 711 |
Technické údaje
Verzia | 60 | 80 | 80× | RS |
---|---|---|---|---|
Pohon | 4×2 | 4×2 (zadný) | 4×4 | 4×4 |
Využiteľná kapacita batérie (kWh) | 58 | 77 | 77 | 77 |
Max. výkon (kW) | 132 | 150 | 195 | 220 |
Krútiaci moment (Nm) | 310 | 310 | 425 | 460 |
0 – 100 km/h (s) | 8,8 | 8,7 | 7,0 | 6,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 160 | 180 |
Dojazd (km) | – | 545 | – | – |
Nabíjací výkon (kW) | 100 | 135 | 135 | 135 |
Čas nabíjania 10 – 80 % (min)- | 29 | 29 | 29 |