Kam až siahajú možnosti SUV? Už doterajší králi, Lamborghini Urus, Bentley Bentayga Speed a Jeep Grand Cherokee Trackhawk, šokovali svojimi parametrami. Urus bol najlepšie akcelerujúcim SUV so šprintom na stovku za 3,6 sekundy, Bentayga zas najrýchlejším s maximálkou 306 km/h a americký zástupca pokoril všetkých brutálnym výkonom 717 koní, teda 527 kW. Teraz je tu však nový kráľ. Na svet prichádza Aston Martin DBX707. Prvé SUV aristokratickej značky, z ktorého sa v prvom roku výroby predalo 3 000 exemplárov, sa v novej verzii pokúsilo priam o nemožné. Podľa zástupcov automobilky sa ale konštruktéri nevydali len cestou hrubej sily. Chceli, aby sa za neuveriteľnými číslami skrýval zážitok z jazdy, ktorý od Aston Martina zákazníci očakávajú.
Sile sa však DBX707 vyhnúť nemohlo. Pomohlo s ňou nemecké AMG. Vidlicové srdce 4,0 V8 dostalo nové tubodúchadlá s guľôčkovými ložiskami. Zvýšením prepĺňacieho tlaku a zmenami v sacom a výfukovom trakte sa tak podarilo vyžmýkať z motora o 115 kW a o 200 Nm viac. Už toto je nádielka, ktorá by stačila bežnému autu na slušnú dynamiku. V prípade DBX707 však išlo len o prírastok. Takže finálne čísla sa ustálili na hodnotách 520 kW a 900 Nm krútiaceho momentu. Z tohto dôvodu muselo DBX707 použiť novú 9-stupňovú prevodovku s mokrou spojkou. Klasika s hydrodynamickým meničom by čosi také nezvládla. Spolu s pohonom oboch náprav a za pomoci elektronického diferenciálu e-diff so skráteným prevodom z 3,07 na 3,27 to znamená, že DBX707 zvláda stovku za 3,2 sekundy a zrýchlenie ukončí až pri údaji 310 km/h.
Nič rýchlejšie vo svete SUV teda neexistuje. V maximálnej rýchlosti prekonáva DBX707 Bentaygu o 4 km/h a Urus v zrýchlení o tri desatinky sekundy. Jeep Grand Cherokee Trackhawk síce Aston výkonom stále neporazil, ale ten sa už nevyrába. Aby bolo možné túto šelmu vôbec skrotiť, dostala novú karbónovo-keramickú brzdovú sústavu s kotúčmi s priemerom 420 mm na predných a 390 mm na zadných kolesách. Zahrýzajú sa do nich 6-piestikové strmene. Zmeny podstúpil aj podvozok s prekalibrovaným pneumatickým odpružením s trojkomorovými „vankúšmi“, ako aj s upravenými tlmičmi. Riadenie je teraz tuhšie v krajných polohách, aby mal vodič lepšiu predstavu o silách, ktoré na auto pôsobia pri „vymetaní“ ostrých zákrut. DBX707 je totiž stále v prvom rade luxusným SUV.
Svoju povahu vie meniť cez systém nastavenia jazdných režimov. Aby to bolo jednoduchšie, jednotlivé módy sú dostupné cez novú lištu na stredovej konzole, takže netreba vstupovať do menu viacerými krokmi cez dotykovú obrazovku. Brutalita DBX7 je zjavná aj navonok, hoci v tuningu má pomerne decentný charakter. Aston Martin tvrdí, že ak vyrábate „alfa SUV“, nemusíte sa príliš snažiť. Zmeny sa tak dotkli zväčša len oblastí, ktoré majú funkčnú logiku. Zväčšená predná maska so šiestimi saténovými lamelami a zväčšené otvory v nárazníku privádzajú viac chladiaceho vzduchu k motoru a brzdám. Predĺžené zadné krídlo a dvojitý difúzor sú zas nevyhnutné pre zníženie vztlaku pri vysokých rýchlostiach. A 22-, prípadne 23-palcové disky znamenajú špičkovú stabilitu a ovládateľnosť.
Samoúčelné nie sú ani dva páry výfukov s aktívnymi klapkami, ktoré generujú nenapodobiteľnú zvukovú kulisu. Interiér navodzuje športovú atmosféru anatomickými sedadlami s integrovanými opierkami hláv. Ich čalúnenie kombinuje kožu s Alcantarou. Napriek nekompromisne športovému vzhľadu sú elektricky nastaviteľné v 16 smeroch. Nechýbajú ani dekorácie z karbónu, chrómu či klavírnej černe. Ak vám to nestačí, divízia „Q by Aston Martin“ splní všetky vaše priania. Samozrejme, k dispozícii sú aj príplatkové pakety ako Accelerate, Inspire Comfort či Inspire Sport. Novinku pošle Aston Martin na montážne linky ešte v tomto štvrťroku a k prvým zákazníkom dorazí v priebehu leta. Toto ale stále nemá byť výkonový vrchol. V Aston Martine totiž už pracujú na plug-in hybride, opäť s pomocou AMG.
Čítajte viac Aston Martin DBS Superleggera Concorde oslavuje ‘nadzvukový zázrak‘