VW Polo GTI je po modernizácii. A jediné so 4-valcom!

Vynovené Polo si s motorom 1,5 TSI nekúpite. Na rozdiel od Fabie či Ibizy dáva prednosť 3-valcom. No odpustkom je „plnokrvný“ dvojliter verzie GTI. Aj tá teraz ťaží z modernizácie modelového radu.

08.02.2022 10:00
debata
Vynovené GTI má v sérii svetlá IQ. Matrix LED... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2022 Vynovené GTI má v sérii svetlá IQ. Matrix LED spojené diódovou lištou a nový nárazník s dvoma pármi 6-uholníkových diód.

Polo GTI prišilo na svet v roku 1998, spolu s treťou generáciou. Po Golfe a kupé Scirocco sa stalo tretím modelom Volkswagenu s ikonickým emblémom GTI. Teda ak neberieme do úvahy Polo GT, ktoré sa objavilo už v roku 1979. Za ten čas prešiel „malý ostrý Golf“ mnohými zmenami. Tie najdôležitejšie sa týkali práve techniky pod kapotou. Polo GTI totiž začínalo kariéru s atmosférickým 4-valcom 1,6 16V s výkonom 88 kW. Ďalšia generácia už disponovala 20-ventilovým 4-valcom 1,8 T, ktorý zdvihol výkon na 110 kW. O päť rokov neskôr sa GTI síce vrátilo k nižšiemu objemu, ale o výkon rozhodne neprišlo. Jeho štvorvalec 1,4 Twincharger disponoval mechanickým kompresorom aj turbodúchadlom, takže k predným kolesám putovalo na ten čas skvelých 131 kW.

Pod kapotou ostal „plnokrvný“ 4-valec 2.0 TSI s... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2022 Pod kapotou ostal „plnokrvný“ 4-valec 2.0 TSI s výkonom 152 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Spojený však môže byť výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Manuál GTI nedostalo.
VW Amarok - skice 2021 Čítajte viac VW Amarok: Bude takto vyzerať ‘prezlečený‘ Ranger?

Tento nesmierne komplikovaný agregát ostal pod kapotou Pola GTI do roku 2014, keď ho nahradil jednoduchší, no objemnejší motor 1,8 TSI (141 kW). No ani to nebol koniec. V roku 2017 prišla ďalšia zásadná zmena v podobe „plnokrvného“ 4-valca 2,0 TSI, ktorý mal síce len o sedem kilowattov viac (147 kW), no jeho reakcie boli vďaka väčšiemu objemu spontánnejšie. Ostrému Polu zabezpečil šprint na stovku za 6,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 237 km/h. Vlani v apríli však Volkswagen predstavil modernizované Polo a nebolo jasné, čo spravia emisné škrty s jeho ostrou verziou. Prvá tlačová správa k Polu GTI hovorila iba o výkonnom motore TSI, nie o objeme ani výkone. Teraz však máme dobré správy. Polo ostalo verné 4-valcu 2,0 TSI.

Vzadu je jasným znamením GTI dvojitá koncovka... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2022 Vzadu je jasným znamením GTI dvojitá koncovka výfuku, zväčšený strešný spojler, plaketa GTI, ale aj nové svetlá v matnom dizajne.
VW Polo GTI - 2022
VW Polo GTI - 2022
+14VW Polo GTI - 2022

Je vlastne jeho jedinou 4-valcovou alternatívou, pretože agregát 1,5 TSI, dostupný pre Seat Ibiza či Škodu Fabia v cenníku nenájdete. Volkswagen dal prednosť rovno GTI. A urobil dobre, inak by Polo ťažko obhajovalo vrcholovú pozíciu v rodinnej hierarchii. Najnovšia evolúcia 2,0 TSI má priame aj nepriame vstrekovanie paliva, variabilné časovanie a premenlivý zdvih sacích ventilov. O riadenie motora sa stará 4-jadrový procesor. Výsledkom je nielen výkon zvýšený zo 147 na 152 kW, ale aj krútiaci moment 320 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom spektre otáčok – od 1 500 do 4 500 za minútu. Ľahké Polo akceleruje s takouto „náložou“ na stovku za 6,5 sekundy, o dve desatinky rýchlejšie, a dosiahne maximálnu rýchlosť 240 km/h. Samozrejme, v kombinácii s prevodovkou 7-DSG a elektronickou uzávierkou XDS.

Interiér sa nesie v tmavých tónoch. Najväčšou... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2022 Interiér sa nesie v tmavých tónoch. Najväčšou novinkou je však infotainment MIB 3.1, ktorý umožňuje využívanie on-line aplikácií a služieb či hlasové ovládanie.
VW Polo GTI - 2022
VW Polo GTI - 2022
+8VW Polo GTI - 2022

To sú na mestský subkompakt vskutku adrenalínové hodnoty, ktoré dáva netají ani navonok. Po facelifte sa môže Polo GTI okrem tradičnej červenej linky a plástového výpletu masky pochváliť aj novým nárazníkom s dvoma pármi 6-uholníkových diód, ktoré plnia funkciu odbočovacích svetiel. Nové sú aj sériovo dodávané svetlá IQ.Matrix LED s matným pozadím, a najmä diódová lišta, ktorá ich spája, podobne ako je to na Arteone, Golfe, ale aj elektrických modeloch ID. Z profilu zaujmú minimálne 17-palcové disky s diamantovým výbrusom a červené strmene bŕzd. O to viac, že podvozok Pola GTI je o 15 mm nižší. Za príplatok si môžu zákazníci dopriať väčšie osemnástky. Aj vzadu sa modernizácia dotkla reflektorov s animovanými brzdovými svetlami a dynamickými smerovými svetlami. Dvojica výfukov zostala.

VW Amarok - skice 2021 Čítajte viac VW Amarok: Bude takto vyzerať ‘prezlečený‘ Ranger?

Nechýbajú ani červené plakety GTI. Pre ostré Polo je pripravených päť lakov karosérie, pričom s troma možno kombinovať kontrastnú čiernu strechu. V čiernych tónoch sa nesie aj interiér. Týka sa to napríklad obkladu stĺpikov a strechy. Športovú atmosféru podporuje kožený perforovaný volant či červené stehy čalúnenia. Najväčšou novinkou je však infotainment MIB 3.1, ktorý podporuje on-line služby, aktualizáciu softvéru, hlasové ovládanie či bezdrôtovú konektivitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Digitálny kokpit má teraz displej s uhlopriečkou 10,25 palca. Polepšili si aj asistenčné systémy. Polo GTI môže byť prvýkrát vybavené semi-autonómnym riadením IQ. Drive Travel Assist, ktoré asistuje vodičovi v až do rýchlosti 210 km/h. Po aktivácii tlačidlom priamo na volante Polo GTI ovláda smer aj rýchlosť. Samozrejme, s podmienkou prítomnosti rúk na volante.

Vynovené Polo GTI má už aj slovenskú cenu. Volkswagen si cení svoj najmenší hothatch na 25 690 eur.

VW e-Up - 2020 Čítajte viac VW má recept na Daciu Spring. Do ponuky vracia e-Up!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Polo #VW Polo GTI
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek