
Alfa Romeo nám kompaktné SUV ukázala v podobe konceptu už v roku 2019. Realitou sa malo stať vlani v lete, no pandémia nakoniec posunula premiéru na začiatok tohto roka. Talianska automobilka pritom potrebuje nový model ako soľ. Predaje Giulie a Stelvia, do ktorých koncern investoval obrovské prostriedky, totiž zďaleka nenaplnili očakávania. Práve Tonale by mal byť záchranca Alfy Romeo. Mieri do segmentu, ktorý stále rastie. Veď SUV tvoria už takmer polovicu európskych predajov. Má však na to? Emócie od roku 2019 už opadli, zvlášť ak sa sériová verzia až tak nelíši od realistickej štúdie. Navyše Tonale nie je čistokrvnou Alfou. Platformu a techniku má spoločné s Jeepom Compass a Renegade.

Hoci nemožno poprieť zopár technologických premiér, hlavnou zbraňou Tonale bude dizajn vytvorený v štylistickom centre Centro Stille Alfa Romeo. Práve ten má najviac demonštrovať DNA značky. SUV s dĺžkou 4 530, so šírkou 1 840 a s výškou 1 600 mm má všetky typické prvky álf a tak trochu pripomína malé Stelvio. Prednej maske dominuje charakteristický erb a úzke svetlá, každé s trojicou samostatných LED modulov. Ich tvar a grafika sú inšpirované slávnymi modelmi SZ Zagato a konceptom Protea. Z profilu zaujme takzvaná GT Line, ktorá odkazuje na Giuliu GT alebo kupé 8C Competizione. Nechýbajú ani kolesá s piatimi skrutkami a dizajnom „telefónneho číselníka“. Môžu mať priemer od 17 do 20 palcov.

Zadná časť sa opäť opiera o odkaz superšportu 8C. Vidieť to najmä na tvare okna. Zadné svetlá ladia s grafikou tých predných. A keď sme už pri svetelnej technike, spomeňme, že technológia Adaptive Driving Beam zvláda vypínať diódy, ktoré by oslňovali iných vodičov, a tiež prisvecovať zákruty. Športový duch sa preniesol aj do kabíny, ktorá je orientovaná na vodiča. Ten má pred sebou 12,3-palcový digitálny kokpit s možnosťou výberu troch grafík – Evolved, Relax a Heritage. Infotainment pracuje s voľne stojacou 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou. Hlasový asistent Amazon Alexa umožňuje ovládanie viacerých funkcií, a to dokonca na diaľku. Technologickou novinkou je elektronická servisná knižka na platforme technológie NFT, ktorá zaznamenáva so súhlasom majiteľa všetky dôležité údaje o vozidle.

Dobrou správou pre ergonómiu je zachovanie samostatného panelu klimatizácie aj klasickej páky voliča prevodovky. Nechýba záplava asistenčných systémov na úrovni SAE 2 vrátane parkovacieho asistenta, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne parkovacie manévre. A to s ovládaním riadenia aj rýchlosti. Luxus demonštrujú prvky ako aparatúra Harman/Kardon so 14 reproduktormi alebo ventilované sedadlá. Prémiovej pozícii zodpovedá výber špičkových materiálov či efektné ambientné podsvietenie. S Tonale prichádza aj celkom nový koncept konfigurácie vozidiel, ktorý má byť jednoduchší. K dispozícii sú dve úrovne vybavenia Super a Ti, ktoré možno kombinovať s rôznymi balíkmi – napríklad Sprint či Veloce.

Technika Tonale bola zatiaľ otázkou špekulácií. Nakoniec sa ale potvrdili správy o unifikácia s Jeepom Renegade a Compass vrátane ich verzii 4×e. Jedna novinka tu ale predsa len je. A to preplňovaný 4-valec s objemom 1,5 litra, vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek VGT, variabilným časovaním a priamym vstrekovaním paliva pod tlakom 350 barov. Pracuje v úspornom Millerovom cykle. Má výkon 95 alebo 118 kW. Ide o mild-hybrid, pretože obe výkonové verzie sú spojené so štartérom generátorom s výkonom 15 kW a krútiacim momentom 55 Nm. Vždy v spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou TCT a predným náhonom.

Táto technológia umožňuje rekuperovať brzdnú energiu, plachtiť s vypnutým motorom, pomáhať s akceleráciou, ale aj krátku jazdu v čisto elektrickom režime. Vrcholom však bude plug-in hybrid s elektrickým pohonom oboch náprav Q4-e. Ten kombinuje preplňovaný motor 1,3 MultiAir z rodiny agregátov Global Small Engine so vzadu uloženým elektromotorom. Celkový výkon sústavy je naladený na 202 kW, čo je o osem viac ako v Jeepe Compass 4×e. S takouto nádielkou má Tonale akcelerovať na stovku za 6,2 sekundy. Kapacita batérie 15,2 kWh má zabezpečiť čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 60 km v zmiešanom režime a až 80 km v meste. Nabíjanie s výkonom 7,4 kW znamená, že batériu nabijete na 100 % za 2,5 hodiny.

A pozor, Tonale si zachová aj naftový motor 1,6 MultiJet s výkonom 95 kW a krútiacim momentom 320 Nm v kombinácii so 6-stupňopvou dvojspojkovou prevodovkou TCT. Vodič bude môcť voliť cez systém DNA jazdné režimy – športový Dynamic, komfortný Natural a ekonomický Advanced Efficiency. Hoci aj zavesenie predných kolies na vzperách McPherson a zadné trojprvkové zavesenie zadných kolies zdedilo Tonale z Jeepov, v Alfe Romeo si dali záležať na odlišnom vyladení. Tonale má napríklad priamejšie riadenie s pomerom 13,6, 4-piestikové brzdy Brembo a adaptívne tlmiče s možnosťou nastavenia režimov Comfort a Sport. To všetko má spolu s elektronickou uzávierkou diferenciálu prispieť k pohotovým reakciám, dobrej trakcii a eliminácií náklonov karosérie v zákrutách.
Tonale začnú vyrábať v závode Giambattista Vico v Pomiglilane po boku jeho amerických súrodencov. Túto fabriku spustilo do prevádzka Alfa Romeo v roku 1972 do dnešných dní zišlo z jeho liniek viac ako päť miliónov vozidiel.
