Kde sú tie časy, keď automobilovú sezónu roka otváral obrí autosalón v Detroite. Jeho budúcnosť je stále neistá. Zato januárový veľtrh spotrebnej elektroniky CES už stihol zlákať viaceré automobilky. Las Vegas sa tak stalo technologickou prehliadkou automobilového priemyslu.
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX Concept - 2022 Technologické spoločnosti lákajú automobilky a automobilky zas technológie. Hranica medzi automobilovou a spotrebnou technikou sa každým rokom zotiera.
Autosalóny to už majú dlho nahnuté. Minulosťou je ten vo Frankfurte nad Mohanom aj ten ženevský. Nehovoriac o prehliadke v Paríži. Organizátori autošou síce hľadajú nové formáty, no veľmi im to nejde, ako to bolo vidieť vlani v Mníchove. Nejaké tie automobilové výstavy sa vlani síce uskutočnili, napríklad aj v Šanghaji či Tokiu, ale dni slávy majú dávno za sebou. Najmä ak sa k nezáujmu vystavovateľov, ktorí presunuli svoje aktivity do lacnejšieho virtuálneho priestoru, pridal koronavírus. Dotklo sa to aj najväčšej automobilovej prehliadky na severoamerickom kontinente – autosalónu v Detroite. Ten dlhé desaťročia otváral automobilovú sezónu. Naposledy však v roku 2019 a ten nasledujúci je naplánovaný až na september 2022. Či sa však naozaj uskutoční, je v dnešných časoch neisté.
Čítajte viac CES 2022: Samsung predstavil hi-tech práčku a sušičku Bespoke
To ale neznamená, že automobilky celkom stratili chuť vystavovať. Len mieria iným smerom – na špecializované výstavy. Takou je aj „festival“ spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Už roky láka automobilových výrobcov a dodávateľov, najmä tých inovatívnych. A niet sa čomu čudovať. Hranica medzi automobilovou a spotrebnou technikou sa každým rokom zotiera. Len si spomeňte na infotainment vo vašom aute, na diaľkovú aktualizáciu softvéru či asistenčné systémy riadenia. Technologické spoločnosti mimo autopriemyslu vidia príležitosť preniknúť do sveta áut, a výrobcovia áut zasa hľadajú technológie a aplikácie pre svoje budúce vozidlá. Nie inak tomu bolo tento rok. Megaveľtrh technológií budúcnosti pritiahol pozornosť viacerých automobiliek, ktoré sa pochválili tým, čo pripravujú.
Foto: Bosch
Bosch - koncept CES Las Vegas 2017 Výstavy sa zúčastnil aj Bosch, významný dodávateľ pre automobilový priemysel.
To napriek tomu, že aj táto prehliadka doplatila na protipandemické opatrenia a zvlášť na vysokonákazlivý variant omikron. Niektoré spoločnosti preto presunuli konferencie do virtuálneho priestoru, niektorí prihlásení vystavovatelia účasť zrušili. I tak ich bolo nakoniec 2 300. Nepriaznivá pandemická situácia sa podpísala aj na počte návštevníkov. Kým ešte v roku 2019 navštívilo kongresové centrum v Las Vegas 180 000 účastníkov, tento rok to bolo len skromných 40 000. Z toho 30 % z krajín mimo USA. Napriek tomu niektorí novinári označili CES 2022 za úspešný a tí motoristickí dokonca za najlepší autosalón posledných rokov. My sa pozrieme na najdôležitejšie automobilové premiéry, často s presahom do sveta technológií.
1. BMW iX M60 xDrive/Flow
Foto: BMW
BMW iX M60 - 2022 Najvýkonnejšia verzia elektrického SUV iX M60 zvládne šprint na stovku za 3,9 sekundy!
Elektrické SUV iX nie je už veľkou novinkou. Napriek tomu tu BMW vystavilo hneď dve jeho verzie. A malo dobrý dôvod. Tou prvou bol vrcholový variant iX 60M, ktorého dvojica elektromotorov posiela k obom nápravám 455 kW a 1 015 Nm krútiaceho momentu. V praxi to znamená, že toto 2,5-tonové SUV šprintuje na stovku za neskutočných 3,9 sekundy a na rozdiel od slabších modifikácií je jeho maximálna rýchlosť limitovaná až pri údaji 250 km/h. Batérie s využiteľnou kapacitou 105,2 kWh zabezpečia dojazd 575 km. Vďaka podpore nabíjania výkonom 200 kW zvládne iX doplniť energiu v akumulátoroch z 10 na 80 len za 35 minút. Navonok demonštruje iX M60 xDrive svoju brutalitu bronzovými doplnkami, aerodynamickým tuningom, ale aj megalomanskými 22-palcovými diskami kolies.
2. BMW iX Flow Concept
Foto: BMW
BMW iX Flow Concept - 2022 Na koncepte iX Flow je najpodstatnejšia technológia laku. Ten mení sfarbenie v priebehu pár sekúnd. Stará sa o to technológia mikrokapsúl s pigmentom.2
Druhá verzia iX Flow mala prívlastok konceptu a nešlo v nej vôbec výkon. Vďaka inovatívnej technológii spoločnosti E Ink, ktorá je známa najmä v oblasti displejov používaných v elektronických čítačkách, dokáže totiž Flow meniť na počkanie farbu karosérie. Tá je pokrytá špeciálnym materiálom ePaper., ktorý obsahuje milióny mikrokapsúl s priemerom ľudského vlasu. Každá z mikrokapsula má záporne nabité biele a kladne nabité čierne pigmenty. Potom stačí malá stimulácia elektrickým prúdom, ktorá spôsobí, že sa na povrchu mikrokapsuly zhromaždia biele alebo čierne pigmenty. V priebehu pár sekúnd to dá karosérii požadovaný odtieň. Vylúčené nie sú ani rôzne dekoratívne vzory, teda kombinácia svetlých a tmavých odtieňov. Čarovné je, že technológia potrebuje energiu len pri zmene odtieňa, nie na jeho udržiavanie. Dostať do ponuky by sa mohla už o pár rokov.
3. Chevrolet Equinox EV
Foto: Chevrolet
Chevrolet Equinox EV - 2022 Takto by mal už v roku 2023 vyzerať elektrický crossover od Chevroletu. Postavený je na platforme Ultium.
Aj General Motors mieri do elektrickej éry. Po „trapase“ s hatchbackom Bolt, pri ktorom bol nútený meniť chybné batérie, prichádza s ambicióznejšou novinkou – Chevroletom Equinox EV. V Las Vegas bol zatiaľ konceptom, ale na montážne linky to má namierené už v roku 2023. Má stáť len 30 000 dolárov, čo by mohlo do showroomov priviesť nových zákazníkov. Napríklad tých, ktorí poškuľujú po Tesle Y, Volkswagene ID.4 či dokonca po Mustangu Mach-E. Aj Equinox je totiž atraktívny crossover. Nechýba mu kontrastná strecha ani výsuvné kľučky dverí. Postavený je na modulárnej platforme Ultium, ktorá už podopiera napríklad Cadilla Lyriq či obrí elektrický pikap Hummer EV. Technické parametre sú zatiaľ tajomstvom, ale vieme, že Ultium zvládne batérie s kapacitou od 50 do 200 kWh a produkuje výkon až do extrémnych 742 kW. Samozrejme, Equinox sa bude pohybovať kdesi na spodnej hranici.
4. Cadillac InnerSpace
Foto: Cadillac
Cadillac InnerSpace Concept - 2022 Innerspace je voľnomyšlienkárskou štúdiou autonómneho superluxusného kupé len pre dvoch cestujúcich. Jeho interiér pripomína skôr obývačku. Na linky sa ale nechystá.
Cadillac by sa rád vrátil do hry ako značka, ktorá udáva trend v luxuse. Aj preto sa na veľtrhu CES v Las Vegas tak trochu „odtrhol z reťaze“. Predstavil víziu extrémneho dvojmiestneho kupé, akým dnešné časy neprajú. Tento aerodynamický „projektil“ sa pozerá do vzdialenejšej budúcnosti – za hranicu roka 2030. Interiér sprístupňujú elektricky ovládané krídlové dvere a výklopná panoramatická kabína. Namiesto sedadiel je tu čosi ako pohodlné sofa a namiesto čelného okna skôr obrí displej s rozšírenou realitou. Výhľad von nie je až taký podstatný. I tak by ste v štúdii InnerSpace ťažko hľadali volant alebo klasické pedále. Počíta totiž s autonómnym riadením, aby sa čas strávený v aute zmenil na relax a zábavu. Bohužiaľ, prémiová divízia koncernu GM neprezradila nič o technike. V každom prípade je InnerSpace elektromobilom, ktorého dojazd majú predĺžiť aj solárne články.
5. Chrysler Airflow Concept
Foto: Chrysler
Chrysler Airflow Concept - 2022 Tento sympatický crossover sa síce tvári ako koncept, no má reálne základy. Využíva platformu STLA, čo sú elektrické základy koncernu Stellantis určené pre elektromobily strednej veľkosti.
Tento elektrický crossover by mohol byť zbraňou Chrysleru proti Tesle Y, VW DI.4 či pripravovanému Chevroletu Equinox EV, alebo aj Kii EV6 a Hyaundaiu Ioniq. Vyzerá veľmi realisticky, čo len potvrdzuje, že o pár rokov by sa mohol dostať na výrobné linky, možno skôr, ako si myslíme. Nie je na ňom nič futuristické. Dokonca aj názov pochádza z minulosti. Airflow bol totiž revolučný aerodynamický počin Chrysleru z rokov 1934 až 1937. Ten nový by ale mal byť úspešnejší. S realitou ho spája platforma STLA Medium, čo prezrádza, že využije unifikovanú technológiu koncernu Stellantis, pripravenú pre elektromobily strednej veľkosti. Dva elektromotory poskytujú výkon 300 kW. Batérie s neznámou kapacitou majú zaručiť dojazd 560 až 640 km. Na ceste držia Airflow 22-palcové disky. V interiéri je inštalovaných celkom päť displejov, z ktorých dva sú určené zadným cestujúcim.
6. Mercedes-Benz Vision EQXX
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Štúdia EQXX dokáže na jedno nabitie prejsť až 1 000 kilometrov. Môže za to redukcia odporov. Má napríklad aerodynamický koeficient 0,17.
Futuristická štúdia 4-dverového kupé zo Stuttgartu bola asi najväčšou hviezdou v Las Vegas. Ukazuje, čo by mohli elektromobily v budúcnosti dokázať. A to nie cestou zvyšovania objemu a kapacity batérií, ale cestou zvyšovania efektivity. Preto sa konštruktéri zamerali na zníženie odporov. Tvary karosérie diktovala aerodynamika s extrémne nízkym koeficientom odporu vzduchu Cd 0,17. Hmotnosť sa zasa podarilo zredukovať na 1 750 kg vďaka nasadeniu ultraľahkých materiálov, najmä kompozitov a horčíka. Batérie s kapacitou 100 kWh dosahujú energetickú hustotu až 400 Wh na liter, takže sú o polovicu menšie a o 30 % ľahšie ako tie v Mercedese-Benz EQS. Navyše pracujú s napätím 900 V, čo znamená, že sa rýchlo nabíjajú. Pomôcť môžu aj strešné solárne články. Visiom EQXX poháňa elektromotor s výkonom 150 kW, takže ani tu automobilka neplytvala. Podstatné je čosi iné. Výsledkom optimalizácie všetkých oblastí je dojazd až 1 000 km. Do výroby sa síce štúdia nechystá, ale mnohé jej prvky áno.
7. Chevrolet Silverado EV
Foto: Chevrolet
Chevrolet Silverado EV - 2023 Aj Chevrolet chce vstúpiť do ringu elektrických pikapov. Použije na to už budúci rok elektrickú verziu svojho ikonického Silverada.
Amerika je mekkou pikapov. A ani tie neminie elektrifikácia. Svoje elektrické pikapy už predstavili Ford, GMC, Rivian či Tesla. A chýbať nesmie ani Chevrolet Silverado – ďalšia z amerických ikon. Už v budúcom roku by sa mala dostať k zákazníkom čisto elektrická verzia. Tá sa však líši nielen pohonom, ale aj aerodynamickejším dizajnom. Štvordverová kabína zaujme kombináciou 11– a 17-palcového displeja, ale tiež luxusným vybavením. Pohon zabezpečí elektromotor s výkonom 375 kW a krútiacim momentom 834 Nm. Pripravená je aj výkonnejšia verzia s dvoma elektromotormi a výkonom 495 kW. Batéria sa postará o dojazd 644 km. K dispozícii má byť natáčanie všetkých kolies aj pneumatický podvozok. Silverado EV však nezabudne na svoj drsný korienok. Utiahnuť má príves s hmotnosťou 3,6 tony. Batérie umožnia napájať externé spotrebiče výkonom až 10,2 kW. Základná verzia má v USA štartovať na cene 39 000 dolárov.
8. Sony Vision-S 02
Foto: Sony
Sony Vision-S 02 SUV Po dvoch rokoch sa Sony ozvalo s projektom elektromobilov. Tentoraz ale vystavilo namiesto sedanu atraktívny crossover.
Sony zvažuje vstup do sveta elektromobilov. V Las Vegas ukázalo po dvoch rokoch už svoj druhý elektrický koncept. V porovnaní so sedanom S 01 ide o 7-miestny crossover s dĺžkou 4 895 mm a rázvorom až 3 030 mm. Vision-S02 využíva rovnakú platformu, ktorú Sony už dlhšie testovalo na Vision-S 01. Koncept poháňa dvojica elektromotorov s výkonom 200 kW. To by malo stačiť na šprint z 0 na 100 km/h za približne päť sekúnd. Palubnú dosku tvorí trojica vzájomne prepojených displejov. Auto je doslova nabité senzormi a pokročilou elektronikou, kompletne monitorujúcou dianie okolo auta a aj v kabíne. Dokonca má kameru, ktorá pre lepšie porozumenie rečovým príkazom odozerá z pier vodiča. Podstatné je, že kým pri sedane Sony ešte popieralo svoj záujem o výrobu elektromobilov, teraz potvrdilo založenie divízie Sony Mobility.