Morgan Super 3: Legenda žije! Má tri kolesá a teraz aj tri valce

Morgan to so svojou trojkolkou nevzdal. A je lepšia ako kedykoľvek predtým. Minimalistický vzhľad ukrýva sofistikované technológie z letectva a ešte k tomu 3-valec od Fordu.

01.03.2022 10:00
debata (2)
Nový Morgan Super 5 prišiel o svoj vidlicový... Foto: Morgan
Morgan Super 3 - 2022 Nový Morgan Super 5 prišiel o svoj vidlicový dvojvalec predsunutý pred nápravou. Kruhové reflektory mu však ostali.

S legendárnym britským Morganom 3, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1909, to ešte pred pár rokmi kvôli emisiám nevyzeralo dobre. Teraz ale prichádza v novej generácii a prívlastkom Super. So svojím predchodcom nemá absolútne nič spoločné. Rodil sa na čistom hárku papiera, hoci tradícia vyžaruje z každého detailu. Pre Morgan ide o jednu z najdôležitejších noviniek od roku 2011, keď túto trojkolku reinkarnoval. Kým však doterajší Three Wheeler bol inšpirovaný dizajnom z dvadsiatych rokov, novinka je plná odkazov na obdobie nástupu prúdových lietadiel začiatkom päťdesiatych rokov. Tomu zodpovedá nielen dizajn, ale aj konštrukcia.

Morgan 3 Wheeler P101 Edition - 2021 Čítajte viac Morgan 3 Wheeler P101: Pôvabná 3-kolka sa lúči limitkou. Väz jej zlomil...

Asi by ste to na toto „vozidielko“ nepovedali, ale jeho karosériu tvorí hliníkový monokok využívajúci lepené spoje, podobne ako pri moderných „tryskáčoch“. Vpredu ho dopĺňa hliníkový štrukturálny odliatok, ktorý tvorí oporu pre motor, prevodovku a zavesenie predných kolies. Tak ako doteraz, Super 3 nič neskrýva. Väčšina komponentov necháva odhalenú. Kde sa však stratil predsunutý vzduchom chladený vidlicový 2-valec, ktorý bol charakteristickým znakom Three Wheeleru celých 113 rokov? Nahradil ho vodou chladený 3-valec od Fordu, ukrytý pod kapotou. Práve s tým súvisí ďalšia z významných zmien.

Karosériu s dĺžkou 3 581 mm tvorí hliníkový... Foto: Morgan
Morgan Super 3 - 2022 Karosériu s dĺžkou 3 581 mm tvorí hliníkový monokok. Zadná časť je prísne aerodynamická. Z hliníka sú aj bočné aerodynamické dosky, ktoré môžu niesť značkovú batožinu.

Technici totiž umiestnili chladiče za vertikálne bočné dosky, ktoré lemujú trup Super 5. Zároveň tvoria oporu pre umiestnenie značkovej batožiny či ďalších doplnkov od spoločnosti Quad Lock. Retro atmosféru navodzujú kruhové reflektory, samozrejme, LED, uchytené na nožičkách, ktoré sú súčasťou pevnostnej štruktúry náprav. Napokon všetko na tomto aute má svoju funkciu. Smerové svetlá našli miesto na malých vežičkách. Kým celá predná časť pôsobí výrazne technologicky, tá zadná sa nesie v aerodynamicky úhľadnom štýle. Vystupujú z nej len smerové svetlá a na pravej strane výfuk. A pod jej povrchom sú nejaké tie litre pre batožinu.

Minimalistický interiér nepoužíva takmer žiadne... Foto: Morgan
Morgan Super 3 - 2022 Minimalistický interiér nepoužíva takmer žiadne plasty. Prednosť dáva prírodným materiálom. Všetky majú vodeodolnú úpravu a všetky spoje sú prachotesné.

Otvorená kabína je zariadená v prísne minimalistickom duchu. Posádku chránia len dva nízke štíty a ochranné oblúky. A keď sme pri bezpečnosti, Three Wheeler spĺňa po prvý raz rovnaké štandardy pre čelný náraz ako štvorkolesové Morgany Plus Four a Plus Six. Všetky použité materiály sú vodeodolné a spoje prachotesné. Nájdeme tu kožu, vinyl či špeciálne technické tkaniny. Novinkou je vyhrievaný priestor na nohy, ale aj nastaviteľný volant či navigácia Beeline, používaná vo svete motocyklov. Tradíciu zachovávajú dva analógové prístroje otáčkomera a rýchlomera, tentoraz ale digitálne. Pod palubnou doskou je lišta, na ktorú možno uchytiť držiaky nápojov či smartfónu.

Morgan Super 3 poháňa 3-valec s objemom 1,5... Foto: Morgan
Morgan Super 3 - 2022 Morgan Super 3 poháňa 3-valec s objemom 1,5 litra od Fordu cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku z Mazdy MX-5.

Obrovskou novinkou Morganu Super 3 jeho 3-valec 1,5 z dielne Fordu. Výber nebol náhodný. Už v roku 1933 používal totiž Three Wheeler agregát tejto americkej spoločnosti. A teraz sa k nemu vracia takmer po storočí. Nejde však o preplňovaný EcoBoost, ale jeho atmosférickú verziu. Naznačuje to pomerne skromným výkon 87 kW pri 6 500 otáčkach za minútu aj krútiaci moment 150 Nm. Spojený je s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou z Mazdy MX-5, ktorá prenáša hnací moment k jedinému zadnému kolesu. Morgan Super 3 s hmotnosťou 635 kg tak akceleruje na stovku za sedem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 209 km/h. Musí to byť slušný adrenalín.

Morgan Super 3 - 2022
Morgan Super 3 - 2022
+32Morgan Super 3 - 2022

Emócie má zvyšovať typická pulzia 3-valca, špecificky vyladený zvuk výfuku a dokonalé prepojenie vodiča s mechanikou vozidla. Napríklad vďaka krátkym radiacim dráham a krátkej dráhy spojkového pedála. O stabilitu sa stará nízke ťažisko, lepšie rozloženie hmotnosti vďaka motoru za prednou nápravou, široký rozchod kolies, ale aj pneumatiky Avon, vyvinuté špeciálne pre Super 3. Týka sa to tých predných s „balónovým“ retrodizajnom, obutých na 20-palcových diskoch, ako aj zadnej celoročnej pneumatiky, ktorá je výsledkom rozsiahlych skúšok. Morgan tvrdí, že Super 3 bude mimoriadne spoľahlivým spoločníkom, pretože prešiel doteraz najväčším testovacím programom v dejinách.

Morgan EV3 Čítajte viac Morgan EV3: Elektrická trojkolka mieri do výroby. Bude to raketa

A keďže ide o dopravný prostriedok pre skutočných nadšencov, prichádza automobilka s doteraz nevídanými možnosťami personalizácie. Najviac konfigurovateľný Morgan všetkých čias ponúka až 200 doplnkov vrátane štýlovej batožiny Malle London, grafických balíčkov inšpirovaných letectvom či v piatich lakoch karosérie. Pre bočné aerodynamické dosky sú pripravené kontrastné odtiene a rôzne nálepky. Morgan Super 3 zamieri už čoskoro na britský, európsky a americký trh. V budúcom roku sa má dostať do Japonska či Austrálie. Cena začína na 34 990 librách, čo je takmer 42 000 eur, ale pozor, bez dane!

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Morgan #Morgan 3 Wheeler
Články podľa značiek