Volkswagen nás s nástupcom legendárneho Bulli „naťahoval“ rovných 21 rokov. Už v roku 2001 sa totiž na autosalóne v Detroite objavila štúdia VW Microbus. Nič z nej ale nakoniec nebolo. Trvalo ďalšiu dekádu, kým prišiel druhý koncept na túto tému, tentoraz s názvom Bulli Concept. A nasledovali ďalšie dva – Budd-e z roku 2016 a ID. Buzz z roku 2017. Až tie naznačili reálnu budúcnosť Bulli. Boli totiž elektrické. Áno, legenda sa vracia ako elektromobil, a to po neuveriteľných 55 rokoch, odkedy zišiel z liniek posledný originál prvej generácie Microbusu T1.
Niet pochýb, že toto bude hit. Emócie sú stále živé a dizajnéri ich využili naplno. Hoci vodič nebude sedieť nad prednou nápravou, tak ako kedysi, ID. Buzz nepochybne pripomína historickú predlohu. Len sa pozrite na jeho proporcie, špecifický „nos“ v tvare písmena V s veľkým logom, trojuholníkové predné okienka evokujúce výklopné časti okien pôvodného Bulli alebo motív odvetrávacích otvorov v zadnom stĺpiku. To všetko sprevádza skvelá aerodynamika s koeficientom Cd 0,285, ktorý je v triede MPV výnimočne nízky. Základom novinky je platforma MEB, na ktorej už stojí celý rad elektrických modelov – od hatchbacku ID.3 až po Škodu Enyaq iV.
Na rozdiel od koncernových súperov však príde aj v úžitkovej verzii Cargo. Napokon, projekt ID. Buzz zakotvil vo vyvoji divízie VW úžitkové vozidlá, tak ako nový Transporter T6.1 a novučičký Multivan na platforme MQB. Na dĺžku majú obe verzie 4 712 mm, na šírku 1 985 a na výšku 1 937 mm. Obe sú teda o 128 mm dlhšie ako ID.4. A nárast zaregistrujeme aj na rázvore s hodnotou 2 988 mm, kde v porovnaní s ID.4 pribudlo dokonca 217 mm. To je zárukou extrémne priestranného interiéru. Hoci bude mať ID. Buzz až tri rady sedadiel, do predaja zamieri najprv v 5-miestnej verzii s kufrom, do ktorého naložíte 1 121 litrov batožín. A po sklopení zadných sedadiel až 2 205. Prístup uľahčí veľké výklopné veka ale aj dvojica posuvných dverí.
ID.Buzz Cargo s dvoma alebo troma sedadlami vpredu a deliacou stenou, ponúkne pre náklad 3,9 metra kubického, čo znamená miesto pre dve europalety. ID. Buzz bude tiež ťažiť z výhod úplne rovnej podlahy. S elektromobilmi Volkswagenu ho spája identický infotainment. Pred vodičom je malý 5,3-palcový displej a v centre palubnej dosky obrazovka s uhlopriečkou 10 alebo 12 palcov. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru na diaľku, konektivita s externými zariadeniami a celý balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, komunikácie s inými vozidlami C2X či "pamäte“ pre automatické parkovanie na známom mieste. Bezpečnosť posilňuje aj stredový airbag.
Kabína využíva najmä recyklované materiály, ale rozhodne nepôsobí „lacno“. Zušľachtiť ju je možné farebnými paketmi a rôznymi dekoráciami. Nechýba ambientné osvetlenie. ID. Buzz bude k dispozícii najprv s pohonom zadných kolies, tak ako jeho historický predchodca. Elektromotor s výkonom 150 kW napája li-ion batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Údaje o dojazde a dynamike automobilka zatiaľ nezverejnila. Zato vieme, že ID. Buzz podporí nabíjanie s výkonom až 170 kW. Za takýchto okolností by sa batéria mala na rýchlonabíjačke nabiť z piatich na 80 % len za 30 minút. Palubná nabíjačka zvládne striedavý prúd s maximálnym výkonom 11 kW.
Čítajte viac Zlý sen: Na lodi Felicity Ace zhorelo aj 85 Lamborghini a 189 BentleyovSlužba Plug&Charge umožní jednoduchý prístup k tisíckam nabíjacích bodov v Európe a jednoduché platby bez nutnosti použiť platobné karty alebo čipy. Vozidlo má komunikovať s nabíjacím stojanom prostredníctvom konektora. A to už dve sekundy po pripojení. ID. Buzz sa môže zmeniť aj na zdroj energie pre domácnosť alebo spotrebiče. O výrobu sa postará závod v Hannoveri, kde bude schádzať ID. Buzz z montážnych liniek spolu s T 6.1 a Multivanom. Väčšina elektrických komponentov dodávaných na linky má mať tiež nemecký pôvod. K prvým zákazníkom na vybraných európskych trhoch zamieri ID. Buzz už v máji. Druhá vlna je plánovaná na august. Veľa si Volkswagen sľubuje od novinky v USA, kde bol pôvodný „Samba Bus“ extrémne populárny. Neskôr môžeme očakávať ďalšie verzie, vrátane tých s pohonom oboch náprav. O väčšej kapacite batérií, ktorá by tomuto veľkému autu svedčala, však zatiaľ automobilka nehovorí.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 712 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 985 |
Výška (mm) | 1 937 |
Rázvor náprav (mm) | 2 988 |
Veľkosť kufra (l) | 1 121 – 2 205 (5-miestna verzia) |