
Písal sa rok 1968 a Mustang mal za sebou už štyri roky excelentnej kariéry. Tento lacný kabriolet s moderným dizajnom a 8-valcom pod kapotou dokázal doslova poblázniť Ameriku. Z Mustangu sa stal životný štýl, čo vyústilo do vzniku rôznych klubov a samozrejme, množstva úprav. Jeden z nezávislých tuningov, inšpirovaný ostrým Mustangom Shelby GT z roku 1967, sa zapáčil samotnému Fordu. A tak sa zrodil Mustang California Special. Popularita tejto edície neutíchala ani v priebehu desaťročí, a tak sa opäť objavuje na scéne. Samozrejme, na základoch aktuálnej, šiestej generácie.

Tá sa predstavila v roku 2013, ale len v USA. Trvalo dva roky, kým Mustang dorazil do Európy a ďalšie dva, kým dostal facelift a napríklad aj nový 10-stupňový automat. Aktuálnu edíciu by sme tak pomaly mohli brať ako rozlúčkovú, keďže na trhu je ostatný „pony car“ predlhých osem rokov. Stojí však za to. Mustang California Special bude totiž dostupný len ako kabriolet a len s motorom V8. Emócie sú teda zaručené. Z originálu si požičiava množstvo prvkov, ale s modernejšou interpretáciou. Predná maska s plástovým výpletom je lakovaná matným odtieňom Ebony Black. Žiari na nej červená plaketa GT/CS.

S tou sa stretávame aj na pretekárskych bočných pruhoch. Je tu ale tiež nápis California Special, lenže ten vidieť len za slnečného počasia. Tak ako na origináli, má aj novinka niekoľko aerodynamických prvkov, napríklad zväčšený „splitter“ či difúzor. Nechýba štvorica funkčných koncoviek výfukov. Medzi zadnými svetlami zas nájdeme imitáciu veka palivovej nádrže. To pravé je totiž na ľavom zadnom blatníku. Exkluzivitu dotvárajú špecifické 19-palcové disky kolies s úpravou Carbonised Grey. Ale malé tajomstvo sa skrýva aj pod kapotou – nápisy California Special na tlmičových vežiach.

Zákazníci si budú môcť vybrať z deviatich lakov karosérie vrátane charakteristických odtieňov Grabber Blue a Cyber Orange, ktoré kontrastujú s výlučne čiernou plátennou strechou. Na vysunutie a zasunutie potrebuje iba osem sekúnd. Duch slobody šesťdesiatych rokov prenikol aj do kabíny, kde sa objavuje sivé čalúnenie Miko z polyesteru s červeným prešívaním. Sedadlá a koberčeky zdobí reliéfne logo GT/CS. Palubná doska má povrchovú úpravu Carbon Hex, opäť s nápisom edície. V sérii sú vyhrievané a ventilované sedadlá, digitálny kokpit, najnovší infotainment Sync 3 s hlasovým ovládaním a plejáda asistenčných systémov.

Pod kapotou Ford naozaj nešetril. Tie pravé americké vibrácie a zvuk zabezpečuje atmosférický motor 5,0 V8 s výkonom 330 kW a mohutným krútiacim momentom 529 Nm. Navyše si môžu zákazníci užiť manuálnu prevodovku s technológiou harmonizácie otáčok rev-matching. No pre priaznivcov automatov je tu naďalej 10-stupňová prevodovka. V prvom prípade šprintuje Mustang California Special na stovku za 4,8 sekundy a v druhom dokonca ešte o tri desatinky sekundy rýchlejšie. A k tomu všetkému pribalil Ford v sérii samosvorný diferenciál a príplatkové magnetoreologické tlmiče MagneRide.

Tie rozširujú možnosti nastavenia charakteru vozidla o tuhosť pruženia. Mustang Mach California Special má päť jazdných módov – Normal, Sport, okruhový Race, Snow/wet a diskrétny Good Neighbour (dobrý sused), ktorý obmedzí hlučnosť výfukov, napríklad v obytných zónach. Dobrou správou je, že napriek prísnym emisným limitom sa tento voľnomyšlienkársky 8-valcový kabriolet objaví aj v európskej ponuke. Dokonca poznáme cenu. Štartuje na 57 990 eurách. California Special dopĺňa rodinu európskych mustangov, ktorá už obsahuje klasické verzie GT, ale aj Mustang Mach 1 a Mach-E GT.