
Porsche 911, typ 996, vyrábaný v rokoch 1998 až 2005, patrí k najkontroverznejším deväťstojedenástkam histórie. Prinieslo totiž úplne nový dizajn z pera Harma Legaya, typický bumerangovými, či skôr hokejkovými, svetlami, a bolo tiež prvým Porsche 911 s vodou chladeným motorom. Typ 996 teda porušil hneď niekoľko tradícií značky, a navyše, jeho nové úhľadné proporcie stratili pôvodný atletický švih. Bolo jednoducho príliš úhľadné. Možno preto vznikol nápad vytvoriť jedinečný dizajnový solitér práve z tejto zaznávanej generácie.

Na úprave sa dohodli zástupcovia dodnes najväčšieho klubu značky Porsche Club of America v USA spolu s dizajnérmi Porsche Alexandrom Fabigom a Grantom Larsonom. Cieľom bolo vytvoriť paralelu s modelom 911 RS z roku 1972. Tajný projekt niesol označenie „Project Grey“, inšpirovaný projektom „Gold“ z roku 2018, keď experti Porsche Classic vytvorili jedinečné Porsche z typu 993. Prísad v tomto emocionálnom drinku je ale oveľa viac. Sivý lak Sport Classic Grey so svetlými pruhmi pochádza napríklad z „limitky“ 911 Sport Classic, ktoré vzniklo v 250-kusovej sérii, ale Porsche ho do USA nikdy nedovážalo.

Prepojenie s motoristickým športom je evidentné na „bublinovej“ streche, typickej pre okruhové špeciály, kde potrebovali piloti viac miesta nad hlavou kvôli prilbe. Takéto riešenie mal napríklad dizajnový koncept Style Porsche 911 Panamericana z roku 1989, Carrera GT a 911 Sport Classic. Dnes je dvojitá kupolová strecha klasickým dizajnovým prvkom mnohých limitovaných sérií od Porsche Exclusive Manufaktur a modelov 911 GT. Neprehliadnuteľný pevný zadný spojler v tvare „kačacieho chvosta“, vyrobený zo sklených vlákien, je zasa odvolávkou spomínané RS 2.7 z roku 1972. Tentoraz aj s tretím brzdovým svetlom.

Classic Club tiež dostal špecifické 18-palcové disky v štýle Fuchs. Okrem čiernych lúčov zaujmú modrým ráfikom a modrými brzdovými strmeňmi v odtieni Club Blue. Tradícia prenikla aj do interiéru, často kritizovaného za veľký objem fádnych sivých plastov. „Zachraňuje“ ho čierne kožené čalúnenie, sivá Alcantara na strope aj pepitový textil na stredných častiach sedadiel. Nerezové prahy a pedále dopĺňajú modré stehy na volante a modré výšivky nápisu 911 Classic Club Coupé. Podobná farebná schéma sa opakuje na tradičných analógových prístrojoch.

Nový vietor však vanie z infotainmentu so 7-palcovou dotykovou obrazovkou a všetkými modernými vychytávkami, vrátane konektivity so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Výsledok vyzerá úžasne, najmä ak si uvedomíme, že základom tejto transformácie bolo originálne Porsche 911 (996) z roku 1998 v zúboženom stave, zaparkované v predajni vo Virginii. Následne putovalo cez Atlantik do dielní Porsche Classic neďaleko Stuttgartu. Tam exemplár rozobrali do poslednej súčiastky a s pomocou vylepšení a nových komponentov doviedli až do finále.

Zaujímavé je, že použitá technika, teda motor, podvozok či brzdy, pochádzajú zväčša z druhej generácie 911 GT3. Správnosť prestavby testovalo Porsche pomocou profesionálnych jazdcov nielen vo Weissachu, ale aj na talianskom okruhu Nardó či španielskom Idiada. Vrátane dlhodobej jazdy maximálnou rýchlosťou. Vzácnosť tohto Porsche podčiarkuje fakt, že je a navždy zostane jediné. Pritom bolo schválené do bežnej premávky po cestnom teste vo vývojovom centre Porsche.