Maserati po viacerých odkladoch konečne predstavuje svoje druhé SUV. Názom Grecale, odvodeným od stredomorského vetra, pokračuje v tradícii modenskej značky. Len si spomeňte na Mistral, Boru či Ghibli. V hierarchii sa postaví pod vlajkové Levante. Využije síce platformu Alfy Romeo Stelvio, no bude mať vlastnú DNA a k tomu vlastné 6-valcové srdce. Novinka nie je žiadnym drobčekom. Grecale má na dĺžku 4 846, na šírku 2 163 a na výšku 1 670 mm. V porovnaní s Levante je tak kratšie o 157 mm. A aj na rázvore s veľkorysou hodnotou 2 901 mm stráca len asi desať centimetrov.
Tri verzie, tri štýly
Dizajn má pôsobiť dynamicky, no zároveň nadčasovo. Obsahuje všetky typické prvky značky, od negatívne sklonenej masky s veľkým logom Trident a agresívnymi vertikálnymi lamelami, cez trojicou odvetrávacích otvorov na predných blatníkoch až po svetlá, ktorých grafika sa odvoláva na slávne Maserati 3 200 GT od Giugiara. Napriek mohutným rozmerom pôsobí Grecale nesmierne kompaktne. Ešte športovejší akcent budú mať verzie Modena a Trofeo, ktorých rozchod zadných kolies je o 34 mm väčší, čo umocní široký postoj. Dostanú tiež čierne akcenty, rozšírené prahy, agresívnejší tvar nárazníkov a aerodynamické prvky.
Kolesá môžu mať priemer až 21 palcov. Pre Trofeo bude tento rozmer štandardom. Dôraz sa kládol aj na farby, kde sa predstavujú nové odtiene inšpirované napríklad polárnou žiarou. Priestranný interiér je založený na minimalizme a kvalitných materiáloch. Prebehla tu však digitálna revolúcia. Grecale dostane 12,3-palcový virtuálny kokpit s rôznymi zobrazeniami a 8,8-palcový dotykový displej rozhrania MIA s operačným systémom Android. To umožňuje plnú konektivitu so smartfónmi, ovládanie mnohých funkcií a cez „apku“ Maserati Connect aj využívanie rôznych služieb vrátane hlasového ovládania a využívania asistentov Amazon Alexa a Google Assistant.
Tretí displej je po prvýkrát vyhradený tradičným hodinám v centre „palubovky“. Môžu mať klasickú analógovú grafiku, ale tiež funkciu kompasu alebo zobrazenia priečneho a pozdĺžneho preťaženia. Tiež signalizujú spojenie s externými digitálnymi zariadeniami. Štvrtý dotykový displej slúži zadným cestujúcim, napríklad na ovládanie 4-zónovej klimatizácie či audiosústavy. A keď sme už pri nej. Zvukový systém Sonus Faber High Premium bude disponovať 21 reproduktormi a celkovým výkonom 1 285 W. Viaceré reproduktory kryje laserom vyrezávaná mriežka. Priam remeselné spracovanie detailov umocní prémiový charakter Grecale.
Každá z verzií, teda GT, Modena a Trofeo bude mať odlišný charakter. GT je založené na móde inšpirovanej svetom interiérového dizajnu. Tomu zodpovedá aj výber materiálov v teplých farebných tónoch. Nájdeme tu tiež kožu či brúsený hliník. Modena je určená vyznávačom aktívneho životného štýlu s kontrastnejším farebným spracovaním. Priestor tu dostali lesklé čierne obklady či drevené dekorácie z jaseňa. A Modena mieri priamo na okruhy, a tak neprekvapí čalúnenie z perforovanej kože, kontrastné žlté prešívanie či karbónové obklady. Maserati sľubuje veľký aj batožinový priestor a variabilitu, ktorá urobí z Grecale univerzálny model na každodenné použitie.
Dva úsporné štvorvalce ale aj V6 z F1
Pre verzie GT a Modena je určený 4-valcový motor s objemom dvoch litrov. Možno to neznie lákavo, no je vybavený dvojicou turbodúchadiel a k tomu elektrickým kompresorom, ktorý zahladzuje akúkoľvek turbodieru. Navyše je tu mild-hybridný systém, ktorý sa skladá nielen zo štartér generátora BSG, ale aj druhého elektromotora s funkciou e-Boosteru. Systém tak dokáže nielen rekuperovať, ale aj vypomáhať spaľovaciemu motoru. Agregát je naladený buď na 220, alebo pre Modenu na 242 kW. Krútiaci moment je v oboch prípadoch 400 Nm. Šprint na stovku trvá luxusnému SUV 5,6, respektíve 5,3 sekundy. A dvestovku bude mať na tachometri za 23,7 a pri Modene už za 21,9 sekundy.
Skutočné Maserati sa ale z Grecale stáva až vo verzii Trofeo vybavenej 6-valcom 3,0 Nettuno, odvodeným z agregátu pre superšport MC20. Aj on má totiž dvojité spaľovacie komory Twin Combustion pre každý valec a v každej samostatnú sviečku. Motor umožňuje dva druhy spaľovania. Predkomôrka, z ktorej preniká plameň cez malé otvory do hlavnej spaľovacej komory s hlavnou dávkou paliva, sa využíva pri nízkom zaťažení. Pri vysokom výkone prechádza Nettuno do klasického zážihového cyklu. K tomu pridáva 6-valec deaktiváciu troch valcov na pravej strane, takže vie príkladne šetriť palivom. Tento motor posúva Grecale do nových výšin.
Vďaka výkonu 401 kW zvláda Trofeo šprint na stovku za 3,8 sekundy a s akceleráciou končí až pri údaji 285 km/h. Prevodovku ani pohon oboch náprav Maserati nespomína. V každom prípade by mal byť štandardom automat, pravdepodobne 8-stupňový, a permanentná štvorkolka. Vodič bude mať na výber jazdné režimy Comfort, GT, Sport a Off-road. Najvýkonnejšia verzia pridáva okruhový mód Corsa. To aj preto, že je štandardne vybavená pneumatickým pružením, ktoré umožňuje nastaviť svetlú výšku vozidla v šiestich úrovniach. Meniť sa môže v rozsahu 65 mm. Všetky verzie sú vybavené centrálnym riadiacim systémom VDCM, ktorý kontroluje dynamiku vozidla, polohu karosérie, trakčné a stabilizačné systémy.
Čítajte viac Maserati GranTurismo prepriahne na elektrinu, no benzínu sa nevzdáRok po príchode verzií so spaľovacím motorom dorazí aj prvá čisto elektrická verzia Grecale Folgore, ktorá bude vôbec prvým elektrickým Maserati. Predbehne teda aj pripravované GT. Zatiaľ o nej veľa nevieme, no automobilka prezradila aspoň to, že akumulátory budú mať kapacitu 105 kWh a elektromotory krútiaci moment 800 Nm. Je tak možné, že v disciplíne akcelerácie bude Folgore predstavovať absolútn vrchol. Predaj Grecale by malo Maserati spustiť ešte v prvej polovici roka, pričom prvé kusy dorazia k zákazníkom na jeseň. Bezemisné Folgore má premiéru naplánovanú na rok 2023.