Honda vo veľkom elektrifikuje svoju európsku ponuku. Týka sa SUV CR-V, malého Jazzu, elektrickej Hondy e aj nového crossoveru HR-V. To však nie je koniec. V budúcom roku sľubuje Honda príchod ďalších troch elektrifikovaných modelov. No ešte predtým dorazí na európsky trh jedenásta generácia Civicu. Tú síce Honda predstavila už v roku 2021 v podobe sedanu a vlani aj v podobe hatchbacku, no na starý kontinent sa novinke akosi nechcelo. Malo to svoj dôvod. Aj z Civicu sa totiž v Európe stane výlučne Hybrid. Takže Honda potrebovala čas na veľkú transformáciu. Teraz konečne vyložila karty.
Zatiaľ len hatchback
Európsky Civic bude výlučne hatchbackom s veľkým výklopným zadným vekom. So sedanom Honda u nás neráta. V skutočnosti však pripomína skôr liftback či fastback, pretože piate dvere majú sklon takmer v štýle kupé. Zmeny dizajnu sú skôr evolučné. To preto, že desiata generácia, ktorá znamenala odklon od futuristických tvarov „ufa“, zaznamenala počtom 1,7 milióna predaných kusov obrovský úspech. Proporcie sa však menili. Novinka má na dĺžku 4 523 mm, čo síce znamená len o päť milimetrov viac, no rázvor náprav narástol až o 35 mm na konečných 2 736.
Civic má štíhly pontón a na dnešné časy vysokú a veľkoryso presklenú kabínu. Dlhá predná kapota je výsledkom posunutia čelného skla o päť centimetrov vzad, ale aj kolmejšie situovanej masky. Športový akcent podporujú spätné zrkadlá na nožičkách, veľké kolesá v jednoducho modelovaných blatníkoch a široký postoj, na ktorom sa podieľa nielen širší rozchod, ale napríklad aj tvar svetiel. To, čo nevidieť, je o osem percent vyššia torzná tuhosť karosérie a o 13 % vyššia tuhosť v ohybe. Zadné veko je vyrobené z kompozitov, čo prinieslo 20-percentnú úsporu hmotnosti.
Strohá kabína
Poriadok a strohosť vládnu aj v kabíne. Horizontálna palubná doska pôsobí priam minimalisticky. Voštinová dekorácia prekrýva prieduchy ventilácie, čím minimalizuje rušivé prvky. „Palubovka“ je domovom pre digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,2 palca aj infotainmentu s voľne stojacou obrazovkou s uhlopriečkou deväť palcov. Samozrejmosťou je konektivita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Klimatizácia má samostatný panel, čo je trend Hondy, ktorá sa rozhodla bojovať proti prílišnej digitalizácii. Aj preto tu nájdeme analógový ovládač hlasitosti a analógové zobrazenie prístrojov.
Vyššie úrovne budú vybavené výkonnou audiosústavou Bose s 12 reproduktormi. Pocit solídnosti umocnia kvalitné materiály. Honda tiež sľubuje odolnosť voči odtlačkom prstov, čo je súčasný neduh interiérových dekorácií. Sedadlá majú poskytnúť komfort aj výbornú stabilitu. Navyše bude kabína priestrannejšia. Objem kufra zatiaľ nepoznáme. O bezpečnosť sa stará celkom 11 airbagov vrátane dvoch kolenných a stredového airbagu pre predných cestujúcich. Úplnou novinkou je čelný trojkomorový airbag spolujazdca, ktorý bráni skĺznutiu hlavy z bezpečnostného vankúša.
Balík asistenčných systémov Honda Sensing využíva širokouhlú kameru so záberom 100 stupňov, schopnú presnejšie identifikovať chodcov a cyklistov. Obsahuje tiež Traffic Jam Assist, ktorý spája činnosť autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu aj udržiavania v jazdnom prúde. Systém varovania pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či vychádzaní z parkovacieho miesta zapája do hry aj brzdy. Štruktúra karosérie Advanced Compatibility Engineering je teraz schopná absorbovať viac nárazovej energie a byť ohľaduplnejšia k chodcom.
Už len ako Hybrid
Najväčšie tajomstvo však Civic skrýva pod kapotou. Do Európy totiž nedorazí ani jeden z amerických motorov. Netešte sa teda na 4-Valec 1,5 i-VTEC Turbo ani na atmosférický 4-valec 2,0 i-VTEC. Európsky Civic bude výlučne hybridom s technológiou, ktorú Honda označuje ako e:HEV. Požičia si ju priamo z hybridnej Hondy CR-V. To znamená, že hlavným trakčným motorom bude elektromotor. Energiu bude čerpať z generátora poháňaného benzínovým 4-valcom 2,0 i-MMD, pracujúcim v Atkinsonovom cykle a zo 47-článkovej batérie umiestnenej pod zadnými sedadlami. Systém ponúka výkon 135 kW a krútiaci moment 315 Nm.
Dynamické parametre zatiaľ nepoznáme, ale Honda sľubuje rýchlu reakciu na akceleráciu typickú pre elektromobily a spotrebu pod päť litrov na 100 km. To aj vďaka rekuperácii a tepelnej účinnosti až 41 %, čo je jedna z najlepších hodnôt. Hybridný pohon má byť dobre odhlučnený. Radosť z radenia, takú typickú pre Hondy, už síce v Civicu nezažijete, ale podvozok s plne nezávislým zavesením všetkých kolies, dlhším rázvorom a väčším rozchodom má priniesť excelentné jazdné vlastnosti. Pomáhajú aj nové guľové čapy s nízkym trením. Ďalšie informácie poskytne Honda na jeseň, keď sa Civic jedenástej generácie konečne dostane do predaja.
Pripomeňme, že v celej svojej kariére, teda od roku 1972, predala Honda už 27,5 milióna Civicov, a to na viac ako 170 trhoch celého sveta.