Lotus Eletre: Z Hethelu prichádza prvé SUV. Búra konvencie

Lotus štartuje obriu modelovú ofenzívu. Bude elektrická a jej vlajkovou loďou nová Eletre. Napokon, názov v niektorých jazykoch označuje znovuzrodenie.

31.03.2022 10:00
debata
Eletre je prvým SUV Lotusu. Výrazne športovým... Foto: Lotus
Lotus Eletre - 2022 Eletre je prvým SUV Lotusu. Výrazne športovým charakterom tak trochu pripomína Lamborghini Urus, no v tomto prípade hovoríme o čistom elektromobile.

Od roku 2017 je väčšinovým vlastníkom Lotusu čínske Geely. Jeho finančná injekcia do tradičného britského výrobcu ľahkých športových áut je doslova živou vodou. Len vlani automobilka z Hethelu predstavila dve novinky – superšport Evija s motorom od AMG a elektrickú beštiu Emira s výkonom neskutočných 2 000 koní. Tá má s budúcnosťou britskej značky spoločného viac ako Evija, keďže do roku 2028 plánuje Lotus prejsť na čisto elektrický pohon. A nielen to. Briti plánujú pod krídlami nového vlastníka zvýšiť predaje z vlaňajších 1 500 exemplárov na desaťtisíce kusov ročne. Lotus tak čaká najväčšia modelová ofenzíva v jeho histórii.

Lotus Type 132 - 2022 Čítajte viac Lotus Type 132: Heathel predstaví prvé SUV. Bude rýchle a elektrické

Vstúpiť chce do úplne nových vôd a pritiahnuť nové skupiny zákazníkov. Najlepším príkladom je práve Eletre. Je totiž prvým 5-dverovým modelom značky a prvým, ktorý nie je športovým kupé. A ako velí dnešná móda, ide o SUV. Ešte k tomu s batériovým pohonom. Eletre je doslova rozbíjač tradícií. Jeho základom je úplne nová elektrická platforma EPA (Electric Premium Architecture) s napätím 800 V. Takúto technológiu používa zatiaľ len Porsche, Audi, Rimac a koncern Hyundai/Kia. Určená bude nielen Eletre, ale aj pre ďalšie elektromobily segmentu C a E, ktoré sa predstavia v najbližších rokoch.

Nová univerzálna elektrická platforma EPA... Foto: Lotus
Lotus Eletre - 2022 Nová univerzálna elektrická platforma EPA umožnila vytvoriť nízky profil a krátku prednú kapotu, také typické pre Lotusy s klasickým „lejautom“.

Eletre je tiež zaujímavé svojou globálnou „dušou“. Tento Lotus sa totiž podľa hesla „Narodený v Británii, vychovaný globálne“. Centrum vývoja síce ostalo na „ostrovoch“, napríklad v Heathely, ale do vývoja prehovorili aj centrá vo Warwichshire, ale tiež v nemeckom Raunheime a švédskom Göteborgu. A k tomu všetkému bude Eletre schádzať z montážnych liniek v čínskom Wu-chane. Dizajn sa inšpiroval tradíciou, hoci v celkom novej forme. Krátka kapota a predsunutá kabína má však evokovať klasický „lejaut“ Lotusov s motorom v strede. Umožnila to kompaktná elektrická technológia.

Panoramatická strecha končí zvláštnym deleným... Foto: Lotus
Lotus Eletre - 2022 Panoramatická strecha končí zvláštnym deleným spojlerom. To aj preto, aby vytvoril miesto pre výsuvný Lidar, potrebný na autonómnu jazdu.
Lotus Eletre - 2022
Lotus Eletre - 2022
+15Lotus Eletre - 2022

Formátom sa Eletre radí medzi naozaj veľké SUV. Aspoň dĺžkou 5 103 mm. Vyzerá však nesmierne kompaktne, o čo sa stará úctyhodná šírka 2 135 mm, relatívne nízky profil (1 603 mm), ale najmä obrie 23-palcové disky kolies. Nezaostáva ani rázvor náprav s hodnotou 3 019 mm. Ostré línie sú klamom, pretože Eletre má v skutočnosti nesmierne prepracovanú aerodynamiku. Stará sa ňu takzvaná „pórovitosť“. Jednoducho, prúdenie vzduchu upravujú rôzne vzduchové kanály. Prúdnice sú vedené napríklad od čelnej masky k otvorom na kapote, podobne je to s výduchmi na predných blatníkoch.

Kabína je jednoduchá, ale precízna. Prístrojový... Foto: Lotus
Lotus Eletre - 2022 Kabína je jednoduchá, ale precízna. Prístrojový panel tvorí úzky displej. Väčšina údajov sa k vodičovi dostáva cez head-up displej a 15,1-palcový infotainemnt.
Lotus Eletre - 2022
Lotus Eletre - 2022
+9Lotus Eletre - 2022

Vychytávkou je mriežka v nárazníku, ktorá sa skladá z množstva segmentov, ktoré sa otvárajú len vtedy, keď je potrebné priviesť chladiaci vzduch k batériám. Sú však aj súčasťou uvítacieho divadla, ktoré spočíva v svetelných efektoch reflektorov a „dýchaní“ masky, keď sa k autu priblížite s kľúčom. Panoramatická strecha je zas vybavená zvláštnym deleným spojlerom z karbónu, ktorý usmerňuje vzduch k aktívnemu krídlu na zadnej kapote. To sa nastavuje podľa okamžitých podmienok do troch uhlov. Delený spojler zároveň vytvára priestor pre pokročilý výsuvný Lidar na hornom okraji zadného skla. Ďalší sa v prípade potreby vysúva nad čelným oknom.

Zadní cestujúci budú mať samostatné sedadlá.... Foto: Lotus
Lotus Eletre - 2022 Zadní cestujúci budú mať samostatné sedadlá. Aby si aj oni vychutnali športovú jazdu.

Na znížení odporu vzduchu majú však vplyv aj karbónové vložky diskov a digitálne spätné zrkadlá. Mimochodom, každé obsahuje až tri kamery. Jednu pre samotnú funkciu spätného zrkadla, druhú pre potreby 36-stupňového zobrazenia okolia z vtáčej perspektívy a tretiu, ktorá spolupracuje s Lidarmi a dáta dodáva asistenčným systémom, vrátane autopilota. Eletre bude totiž schopné autonómnej jazdy na úrovni SAE 4, čo je prakticky plne automatické ovládanie. Užiť si ho však budú môcť zatiaľ len zákazníci v Číne, ktorá prijala potrebnú legislatívu.

Eletre majú poháňať dva elektromotory s výkonom... Foto: Lotus
Lotus - elektrická platforma EPA 2022 Eletre majú poháňať dva elektromotory s výkonom minimálne 441 kW. Ako však vieme, Lotus vie „vyžmýkať“ z elektrického pohonu aj trojnásobok.

Interiér je jednoduchý a účelný. Uprednostňuje recyklované materiály. Tak napríklad kožu nahrádza textíliou ľahšou až o 50 %. Vodič má pred sebou len úzky displej, väčšinu údajov totiž získava z head-up displeja alebo 15,1-palcového infotainmentu. Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi. Kabína ponúka miesto len štyrom pasažierom v samostatných sedadlách. Aparatúra KEF Reference má výkon 2 160 W a až 23 reproduktorov. V kufri je pritom slušných 470 litrov pre batožiny a ďalšie odkladacie priestory nájdu cestujúci vo dverách alebo medzi sedadlami – vpredu aj vzadu. Jednoducho, Eletre je ten najpraktickejší Lotus všetkých čias.

Lotus Emira - 2021 Čítajte viac Lotus Emira: Posledný na benzín. A prvý s motorom AMG!

Platforma EPA je vybavená dvoma elektromotormi s výkonom minimálne 600 koní (441 kW) a batériou s kapacitou 100 kWh. Vďaka napätiu 800 V podporuje nabíjanie výkonom až 350 kW, čo znamená, že za 20 minút sa dokáže Eletre dobiť na ďalších 400 km jazdy. Zvládnuť by však malo až 600 km. A dynamika? Napriek enormnej hmotnosti, s ktorou by mal Colin Chapman, zakladateľ Lotusu priam posadnutý „diétou“, iste problém, má Eletre zvládnuť šprint na stovku za menej ako tri sekundya dosiahnuť maximálnu rýchlosť 260 km/h. Skrotiť ho pomôžu extrémne keramické brzdy s 10-piestikovými strmeňmi.

Na ceste bude nové SUV držať 5-prvkové zavesenie a o komfort sa postará adaptívne pneumatické odpruženie. Chýbať nebude ani riadenie zadných kolies. Prvé kusy by mali doraziť k zákazníkom v priebehu budúceho roka. Výrobu zabezpečí čínsky závod vo Wu-chane s kapacitou až 150 000 áut ročne. Okrem Eletre tu majú montovať aj ďalšie dve nové SUV. Cena je zatiaľ tajomstvom, ale šušká sa o 120 000 eurách bez dane, čo zas nie je tak veľa vzhľadom na exkluzivitu Lotusu. Eletre by tak mohlo podkúriť napríklad aj Tesle Y alebo Audi e-tronu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lotus #Lotus Eletre
Články podľa značiek