Malým autám sa už dávnejšie nedarí, prípadne sa menia na elektromobily. Toyota to ale s malým Aygom nevzdala. Model vyrábaný od roku 2005 v kolínskom závode spolu s Peugeotom 107 a Citroënom C1 zmenila v druhej generácii na crossover. Má to logiku. Autá so zvýšeným podvozkom a off-roadovým lookom idú doslova na dračku. Tak prečo to neskúsiť aj s Aygom? Napokon, svoj zámer naznačila už vlani na jar predstavením rovnomenného konceptu Aygo X Prologue s poriadne „rebelantským“ dizajnom.
Väčší, ale stále menší ako Yaris
Ako vidieť, sériová novinka sa až na pár „showcarových“ výstredností, ktorých sa musela vzdať, príliš nezmenila. Vyzerá stále „drzo“. Jej základom je platforma TNGA GA-B, ktorá mala premiéru len vlani spolu s novým Yarisom, takže technologicky zamierilo Aygo X vyššie. V porovnaní s ním si ale zachovalo kompaktnejšie rozmery, hoci medzigeneračne podrástlo. Ako sa na crossover patrí, je Aygo X o 50 mm vyšie (1 510 mm), má o 11 mm vyšší podvozok (146 mm) V dĺžke 3 700 mm pribudlo až 235 mm. Najmä vďaka previsom, pretože rázvor náprav podrástol len o 90 mm na konečných 2 430. Aygo X je tiež o 125 mm širšie, takže má 1 740 mm.
Dizajn tohto smelého mestského „predátora“, vyvinutého v Európe a pre Európu, navrhli vo francúzskom štúdiu ED2. Spolupracovalo na ňom však aj belgické oddelenie dizajnu. Posun je dramatický. Aygo X pôsobí sviežo aj robustne. Má masívnu prednú masku a ochranu spodných partií karosérie. Emócie pridávajú až 18-palcové kolesá, hravé svetlá aj dvojfarebné lakovanie karosérie, pričom kombinácie lakov sú inšpirované farbami korení, ako je čili, zázvor, borievka alebo kardamón. Nejde pritom o príplatkový prvok, ale o štandardnú súčasť dizajnu.
Každý z týchto odtieňov je totiž v kontraste s čiernou strechou, podbehmi a celou zadnou časťou osvieženou originálnymi svetlami, ktoré vrastajú vysoko do stĺpikov. Raritou v triede bude nepochybne sťahovacia plátenná strecha. Samozrejme, ako prvok príplatkovej výbavy. Emócie sú zaručené aj v interiéri, kam presiakol hravý farebný koncept exteriéru. Nárast formátu navyše prinesie posádke výrazne viac miesta. Tak napríklad predné sedadlá sú od seba vzdialené o 20 mm viac, takže rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien sa zväčšil o 45 mm. Štedrejšia je aj priestorová rezerva na nohy a nad hlavami.
Bezpečnosťou dospelý
K tomu pridáva Aygo X 231 litrov pre batožinu, čo je o 60 litrov viac ako v minulosti. Napriek príslušnosti k najnižšej triede je moderným autom aj z pohľadu konektivity a bezpečnosti. Infotainment Toyota Smart Connect s 9-palcovou dotykovou obrazovkou je kompatibilný so smartfónmi. Tie sa zrkadlia na displeji cez Apple Carplay a Android Auto. Aplikácia MyToyota umožňuje sledovať rôzne analýzy vozidla, napríklad údaje palubného počítača. Vyššie úrovne budú vybavené cloudovou navigáciou. Ponuka služieb sa bude časom rozširovať, a to prostredníctvom on-line aktualizácií softvéru.
K dispozícii bude tiež audiosystém JBL s výkonom 300 W, so štyrmi reproduktormi a subwooferom. Posádka si ho vychutná o to viac, že kabína má byť lepšie izolovaná od vonkajšieho prostredia. Zvýšiť akustický komfort sa podarilo vďaka nasadeniu väčšieho množstva izolačných materiálov. Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. Dobrá viditeľnosť je výsledkom použitia full-LED svetiel. Z vyšších segmentov pochádzajú asistenčné systémy balíka Toyota Safety Sense, pracujúce na báze monokulárnej kamery v spojení s milimetrovým radarom. Predkolízny systém tak detekuje nielen autá, ale aj chodcov a cyklistov. Na palube je aj adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde a núdzový asistent riadenia.
Pod kapotou sa Toyota rozhodla zachovať klasický benzínový motor, bez akejkoľvek elektrifikácie. Práve vďaka tomu ostalo Aygo naďalej najlacnejšou Toyotou. O pohon sa stará známy, ale opäť zlepšený atmosférický 3-valec 1,0 VVT-i s výkonom 53 kW, spojený buď so 6-stupňovým manuálom, alebo s kontinuálnou prevodovkou S-CVT. Spotreba od 4,7 do 5,2 litra je aj výsledkom nízkej hmotnosti. Aygo X má na váhe len 940 kg. Hmotnosť samotnej karosérie je podľa Toyoty vôbec najnižšia naprieč segmentmi A a B. V súčasnosti nájdete Aygo X už aj v slovenskom cenníku. A potvrdzuje sľub Toyoty o najlacnejšom modeli. Štartuje na 11 990 eurách, čo je o 1 600 eur menej ako Yaris s rovnakou motorizáciou. Samozrejme, na ceny pôvodného Ayga sa „ixko“ už nikdy nedostane. Ešte v roku 2018 ste si ho mohli dopriať od 8 490 eur.