Ford B-Max - Áčko medzi minivanmi

Ford rozširuje ponuku MPV o najmenšieho člena rodiny. B-Max, nástupca úspešného Fordu Fusion, však nebude len hocijakým minivanom.

04.06.2012 07:04
Ford Foto:
Nový B-Max prináša do sveta automobilovej výroby hneď niekoľko unikátnych riešení.
debata (2)

Nový B-Max prináša do sveta automobilovej výroby hneď niekoľko unikátnych riešení, ktoré sa v sérii objavujú po prvý raz. Opel Meriva, Citroën C3 Picasso či Renault Grand Modus budú mať čo robiť.

Ford B-Max je síce postavený na podvozku malej... Foto: Ford
Ford Ford B-Max je síce postavený na podvozku malej Fiesty, ale systémom otvárania dverí zahanbí aj veľké MPV.

Tvary novinky, inšpirované väčším C-Maxom, neboli veľkým tajomstvom. Mnohé navyše predznamenala rovnomenná ženevská štúdia z roku 2010. To, že mala karosériu bez stredových stĺpikov, nikoho neprekvapilo, no čuduj sa svete, sériový B-Max si túto výhodu ponechal spolu s dvojicou posuvných zadných dverí.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4077/1751/1586
Rázvor náprav (mm) 2489

Malý minivan postavil Ford na podvozkovej platforme Fiesty, čo prezrádza rázvor náprav 2490 mm. V porovnaní s ňou bude o 13 cm dlhší a až o 11 vyšší. Naopak, na väčší C-Max stráca do dĺžky 30 cm.

Objem kufra Ford stále nezverejnil. Foto: Ford
Ford Objem kufra Ford stále nezverejnil.

Najväčším lákadlom pre zákazníkov sa má stať práve systém otvárania dverí Easy Door Access, omnoho premyslenejší, ako má konkurenčný Opel Meriva so zadným protismerným párom dverí. Absencia stredového stĺpika a posuvné zadné dvere sa totiž postarali o obrovský vstupný otvor so šírkou až 1,5 metra. Len na porovnanie, úhlavný konkurent z dielne Opla ponúka len 0,7 metra.

Nová koncepcia karosérie možno vyvoláva obavy z bezpečnosti, najmä pri bočnom náraze, ale Ford použil malý trik. Stredné stĺpiky totiž integroval priamo do dverí a zároveň posilnil aj tie zadné. To umožnilo dosiahnuť potrebnú tuhosť a zachovať úroveň ochrany posádky ako pri konvenčných vozidlách. Na bezpečnosti sa naozaj nešetrilo. Už v základe bude mať B-Max sedem airbagov vrátane kolenného a stabilizačný systém ESP. Pre B-Max je pripravený aj protinárazový systém City Stop s automatickým brzdením pri nízkych rýchlostiach, dažďový a svetelný senzor, elektrochromatické spätné zrkadlo či cúvacia kamera. Za zmienku stojí automatický systém privolania pomoci po nehode (Emergency Assist), za ktorý už Ford stihol získať cenu za najlepšiu mobilnú inováciu roka. Tiesňové volanie sa totiž uskutoční v jazyku krajiny, kde došlo k incidentu a zároveň pošle presné GPS koordináty.

Interiér ponúka miesto pre päť osôb a sedem... Foto: Ford
Ford Interiér ponúka miesto pre päť osôb a sedem konfigurácií sedadiel.

Interiér je podstatne luxusnejší ako vo Fieste. Dodávať sa bude v troch úrovniach – Ambiente, Trend a Titanium. Na zoznam príplatkov sa dostávajú aj také špeciality ako vyhrievané čelné sklo, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, panoramatická strecha či komunikačný systém SYNC s hlasovým ovládaním, ale aj hlasovým čítaním prichádzajúcich esemesiek.

Samozrejme, pri minivanoch je najdôležitejšia variabilita. Tu sa B-Max spolieha na dvojicu asymetricky delených a sklopných zadných sedadiel, ale aj na sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Práve vďaka nemu si dokáže poradiť s predmetmi dlhými až 2,35 metra. Celkom ponúka interiér sedem rôznych konfigurácií. Objem kufra Ford stále nezverejnil. Má však dvojitú podlahu, ktorá mu zaručuje vodorovnú úložnú plochu pri sklopených zadných operadlách.

Podľa Fordu má byť B-Max najúspornejším minivanom na svete. Modernou motorovou paletou sa totiž prekrýva viac s novým Focusom ako Fiestou. Úplným nováčikom pod kapotou je najmä preplňovaný 3-valec 1.0 z radu agregátov EcoBoost s výkonom 74 alebo 88 kW. Tie nahrádzajú pôvodné motorizácie s objemom 1,6 litra, ale s podstatne nižšou spotrebou. Najúspornejšia verzia 1.0 EcoBoost so stop-štart systémom dosahuje priemernú spotrebu len 4,9 litra benzínu na 100 km, čo je rekord v triede. Benzínová jednašestka Duratec (77 kW) v ponuke síce zostáva, ale len v kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou Powerschift. Druhým atmosférickým motorom je známy 4-valec 1.4 Duratec (66 kW), ktorý vytvorí cenový základ.

Motor 1.0 EcoBoost prepožičia B-Maxu titul... Foto: Ford
Ford Motor 1.0 EcoBoost prepožičia B-Maxu titul najúspornejšieho benzínového minivanu.

Štyri benzínové motory dopĺňa dvojica dieselových štvorvalcov – 1.5 TDCi (55 kW) a 1.6 TDCi (70 kW). Oba s priemernou spotrebou na hranici štyroch litrov. Motory sú štandardne kombinované s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami.

Na horúcu novinku modrého oválu si však ešte budeme musieť chvíľu počkať. Aj v tomto prípade predstavil totiž Ford svojho nováčika s veľkým časovým predstihom na jarnom ženevskom autosalóne. Do predaja sa však dostane až na jeseň.

V predaji sa ukáže na jeseň. Foto: Ford
Ford V predaji sa ukáže na jeseň.
Technické údaje – benzínové verzie
Motor 1.4 16V 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.6 16V
Max. výkon (kW) 66 74 88 77
Krút. moment (Nm) 125 170 170 150
Max. rýchlosť(km/h) 171 175 189 180
0 – 100 km/h (s) 13,8 13,2 11,2 12,1
Spotreba (l/100 km) 6,0 5,1 4,9 6,4
Technické údaje – naftové verzie
Motor 1.5 TDCi 1.6 TDCi
Max. výkon (kW) 55 70
Max. krút. moment (Nm) 185 215
Max. rýchlosť(km/h) 157 173
0 – 100 km/h (s) 16,5 13,9
Spotreba (l/100 km) 4,1 4,0
2 debata chyba
Články podľa značiek