Mazda prezradila parametre ‘drzého‘ dieselu. Na BMW nemá, ale to nevadí

S novou Mazdou CX-60 debutoval aj novučičký naftový 6-valec Skyactiv-D. To je na dnešné časy doslova drzosť. Chýbali už len technické údaje. Dnes ich tu máme. Nové naftové srdce z Japonska sa veru nemá za čo hanbiť.

12.04.2022 14:00
debata (2)
Radový naftový motor Mazdy pre prémiové SUV... Foto: SITA/AP, Mazda
Mazda CX-60 2022 - motor 3,3 Skyactiv-D Radový naftový motor Mazdy pre prémiové SUV CX-60 je dnes skutočnou raritou. A to aj objemom 3,3 litra. Napriek tomu sľubuje automobilka extrémnu úspornosť. Chýbať totiž nebude 48 V hybridná výpomoc.

Už pred dvoma rokmi šokovala Mazda svet informáciou, že vyvíja novú generáciu radových 6-valcov, vrátane naftového! Na tom by nebolo nič zvláštne, ale asi tak pred dekádou. Dnešné časy totiž spaľovacím motorom neprajú a tým dieselovým už vonkoncom. Skôr sme svedkom oznámení o termíne ukončenia výroby áut na benzín a naftu, pretože normu Euro 7 mnohé „neprežijú“, prípadne oznámení o tom, že súčasné motory čaká posledná možná modernizácia. A do toho všetkého si príde Mazda akoby sa nechumelilo s celkom novými veľkoobjemovými motormi.

Ako vieme, oba 6-valce debutovali v nedávno predstavenom SUV CX-60, ktorým sa japonská značka snaží prelomiť prémiové ľady. No keďže novinka sa chystá na trh až na jeseň, zatiaľ sa neponáhľala s detailmi. Teraz ale pustila perie. Poznáme tak konečne parametre dieselu. Má nezvyklo veľký zdvihový objem – až 3,3 litra. Mazda to zdôvodňuje tým, že vďaka tomu dokáže dostať do motora dostatok vzduchu, potrebného na spaľovanie chudobnej zmesi, čo je veľmi nezvyklé a to bez toho, aby motor potreboval turbodúchadlo s vysokým tlakom.

Mazda CX-60 - 2022 Čítajte viac Mazda CX-60: Vlajková loď má 6-valcový diesel aj plug-in hybrid!

Výsledkom má byť agilnejšia odozva na zrýchlenie, nižšie emisie NOx pri vysokých otáčkach a vyššia tepelná účinnosť. Všetok „prebytočný“ vzduch je využitý najmä vďaka dvom technológiám – spaľovacieho priestoru v tvare vajíčka, čo vedie k väčšej ploche spaľovania chudobnej zmesi a vysokotlakého vstrekovania nafty. Navyše hovorí Mazda o relatívne jednoduchej konštrukcii motora, výsledkom čoho je hmotnosť porovnateľná so 4-valcom. To má samozrejme priaznivý vplyv aj na vyváženie vozidla a jeho jazdné vlastnosti.

Motor 3,3 Skyactiv-D bude spojený s 8-stupňovou... Foto: SITA/AP, Mazda
Mazda CX-60 2022 - motor 3,3 Skyactiv-D Motor 3,3 Skyactiv-D bude spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

A výkon? Mazda prezradila, že nový agregát ponúkne 170 kW v rozmedzí od 4 000 do 4 200 otáčok za minútu a masívny krútiaci moment 500 Nm medzi 1 500 a 3 000 otáčkami. To ale nie je koniec. Mazda totiž chystá mild-hybridnú verziu so 48 V motor-generátorom. Elektrická výpomoc zlepší výkon na 187 kW pri 3 750 otáčkach a krútiaci moment na 550 Nm v rozmedzí od 1 500 až 2 400 otáčok za minútu. Samozrejme, ani v tejto podobe nedosahuje novinka parametre konkurenčných naftových agregátov od Mercedesu-Benz, BMW a Audi. Ich výkony sa bežne pohybujú vysoko nad hranicou 200 kW.

Pri takom BMW X3 M40d dokonca až na úrovni 250 kW, a ešte k tomu s menším objemom. Ale o to Mazde nešlo. Japonci využili veľký objem iným spôsobom. Má zaručiť nízku spotrebu paliva. Tu ale zatiaľ nepoznáme. Zato má nové prémiové SUV CX-60 šprintovať na stovku za 7,3 sekundy, čo je naozaj skvelý údaj. Pre úplnosť dodajme, že ďalším motorom v ponuke je benzínový 6-valec 3,0 Skyactiv-X s homogénnym spaľovaním, ktorého výkon nepoznáme a tiež plug-in hybrid so 4-valcom 2,5 Skyactiv-G, ktorý aj vďaka 100 kW elektromotoru pošle k nápravám výsledných 241 kW.

Mazda - motor SkyActiv-X 2017 Čítajte viac Mazda vyvíja revolučný dvojtakt! Je to vôbec možné?

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Skyactiv-D #Mazda CX-60
Články podľa značiek