
Elektrifikácia klope aj na brány Lamborghini. Na alternatívne pohony už vyčlenilo 1,5 miliardy eur. Lenže, ako vieme, šéf značky zo Sant Agaty Stephan Winkelmann, bývalý šéf Bugatti, nie je práve veľkým zástancom elektrifikácie, aspoň nie v segmente superšportov. Aj preto sa bude snažiť udržať spaľovacie motory pri živote čo najdlhšie. Prvé „lambo“ do zásuvky uvidíme v roku 2023 a v roku 2027 by mal doraziť aj prvý čistý elektromobil. Tento rok tak bude posledným, kedy Lamborghini ponúkne modely s atmosférickým motorom bez akejkoľvek výpomoci elektriny. A skutočnou rozlúčkou za touto érou sa má stať Aventador LP780–4 Ultimae. Vo verzii kupé aj s otvorenou karosériou Roadster.

„Aventador LP780–4 je posledné sériovo vyrábané Lamborghini s ikonickým motorom V12 s prirodzeným nasávaním,“ hovorí Winkelmann. "Poskytuje nenapodobiteľný dvanásťvalcový zážitok z hľadiska dizajnu a jazdných vlastností. Je finálnym Aventadorom, ktorý uzatvára túto mimoriadnu éru, a posledným svojho druhu,“ dodáva. Automobilka ho predstaví na britskom festivale rýchlosti v Goodwoode. Upravený motor s objemom 6,5 litra dáva 780 koní, o 40 viac ako v Aventadore S a o 10 viac v porovnaní s Aventadorom SVJ. Je to jeho finálna verzia po desiatich rokoch neustálych inovácií. Rozlúčkový Aventador s hmotnosťou len 1 550 kg, čo je o 25 kg menej ako má Aventador S, ponúka identickú výkonovú hmotnosť 1,98 kg ako vrcholové SVJ.

Výsledkom je aj vďaka pohonu oboch náprav a 7-stupňvej prevodovke, ktorá potrebuje na zmenu rýchlostného stupňa len 50 milisekúnd, šprint na stovku za 2,8 sekundy a maximálna rýchlosť 355 km/h. Na plynulej dodávke krútiaceho momentu, ktorý vrcholí hodnotou 720 Nm pri 6 750 otáčkach za minútu, sa podieľa variabilné časovanie ventilov aj variabilné sacie potrubie. Posilnená brzdová sústava dokáže túto šelmu zastaviť z rýchlosti 100 km/h len na tridsiatich metroch. To všetko sú fascinujúce čísla. O dokonalú agilitu sa stará riadenie všetkých štyroch kolies prevzaté z Aventadoru S. Špecificky naladený je aj stabilizačný systém ESC, ktorý reaguje na druh povrchu a superšportu dodáva charakter zadokolky.

Dôležitú rolu hrá aerodynamika. Aj preto má predná časť odlišný splitter a zadná aktívne krídlo, ktoré sa naklápa podľa okamžitej rýchlosti a zvoleného jazdného režimu. Vodič má na výber z módov Strada, Sport a okruhového Corsa. Režim Ego umožňuje individuálne nastavenie vozidla vrátane trakčnej kontroly, adaptívneho odpruženia, motora, prevodovky, riadenia a pohonu štyroch kolies. Jednoducho, Aventador LP780–4 Ultimae je kombináciou výkonu SVJ a športovej elegancie Aventadora S. Exteriér zdobí sofistikované dvojfarebné lakovanie v dvoch odtieňoch sivej – Grigio Acheso and Grigio Teca. Kontrast dotvárajú matné červené prvky Rosso Mimir, napríklad linky na nárazníkoch a mohutnom difúzore.

Tento farebný koncept sa objavuje aj v kabíne čalúnenom Alcantarou. Ultimae pridáva laserom vygravírovaný motív písmena Y na sedadlách či palubnej doske. Špecifická je aj grafika digitálneho TFT displeja a infotainmentu s telemetrickými údajmi. Nechýba ani plaketa s poradovým číslom série. Z Aventadoru Ultimae vznikne totiž len 350 kupé a 250 roadsterov. Zákazníci si môžu vzhľad svojho Aventadora ešte vylepšiť 21-palcovými diskami v bronzovej, čiernej alebo titánovej farbe. Roadster bude uvedený na trh v kombinácii dvoch modrých odtieňoch Blu Tawaret a Blu Nethuns so strešnými panelmi z vysokolesklých čiernych uhlíkových vlákien. O nezáujem sa Lambo báť určite nemusí, predpokladá, že z rozlúčkového Aventadora sa stane hneď od počiatku zberateľský kus.
