Bentley hovorí, že nová Bentayga EWB (Extended Wheelbase) je jeho piatym modelom. V Crewe totiž počítajú za autonómne aj jednotlivé verzie. Teraz to má ale predsa len väčšiu logiku. Predĺžená Bentayga totiž zapláta miesto po dnes už neexistujúcej limuzíne Mulsanne, ktorá skončila na linkách v roku 2020 a spolu s ňou aj ikonický motor 6,75 V8. Čiastočne síce priestor po Mulsanne vyplnil nový Flying Spur, ale ten nemohol pôvodnej vlajkovej lodi „stíhať“ v oblasti priestoru. Bentayga EWB to nepochybne dokáže, a navyše patrí do segmentu, po ktorom sa idú zákazníci doslova potrhať. Prvé SUV značky, predstavené v roku 2015, si okamžite vybojovalo pozíciu najpredávanejšieho modelu s podielom 31 %. Britská aristokratická automobilka tak zabije hneď dve muchy jednou ranou.
Najväčšou zmenou je predĺženie rázvoru náprav o 180 mm na konečných 3 175 mm. A rovnaká hodnota pribudla aj na celkovej dĺžke 5 322 mm. Exteriéru to nijak zvlášť neublížilo. Naopak, Bentayga získala dominantnejší vzhľad. Najväčšia pozornosť sa venovala priestoru zadných sedadiel, kde majú cestujúci ešte o 10 mm viac miesta nad hlavou ako v Mulsanne. Môže tu byť síce miesto pre troch cestujúcich, ale väčšina zákazníkov asi využije štvormiestnu verziu a ponuku „kresla“ Bentley Airline Seat. Má ísť o prvé sedadlo vybavené senzormi monitorujúcimi teplotu a vlhkosť tela. Podľa toho potom reguluje vyhrievanie či ventilovanie. Za zmienku stojí aj 177 individuálne ovládaných vankúšov v šiestich zónach, ktoré v priebehu troch hodín menia jemne tlak. Tým sa zabráni únave. Pri relaxačnej polohe sa operadlo skloní o 40 % vzad, predné sedadlo sa posunie vpred a vysunie sa z neho opierka na nohy.
K dispozícii sú ale aj iné vychytávky, ako ambientné osvetlenie Bentley Diamond Illumination, kde svetlo presvitá cez perforácie v mäkkom obložení dverí. Intenzitu a farbu si môžete vybrať. Drevené dekorácie obsahujú kovové intarzie s hrúbkou len 0,07 mm, ktoré sa lepia ešte pred finálnym lakovaním. To len dokladuje posadnutosť Bentleya detailmi. Tá sa prejavuje aj na koženom čalúnení, ktoré kombinuje symetrický kosoštvorcový vzor na sedadlách a asymetrický na dverách. Aj exteriér prináša niektoré novinky. Napríklad novú prednú masku inšpirovanú limuzínou Flying Spur s dizajnom Vertical Vane Grile. Nové sú tiež 22-palcové kolesá s 10-lúčovým dizajnom. A odlišnosť nájdeme tiež na streche, kde putovalo panoramatické otvárateľné okno o 125 mm viac vzad, v prospech zadných cestujúcich. Ovládať sa dá cez dotykovú obrazovkou alebo diaľkovým ovládačom.
Toto kráľovstvo luxusu sa vznáša na pneumatickom podvozku filtrujúcom väčšinu nerovností. Aktívne stabilizátory navyše redukujú náklony. A hoci je Bentayga EWB poriadnym kusom auta, prekvapiť má obratnosťou, o ktorú sa stará systém Bentley Dynamic Ride, teda riadenie všetkých kolies, predstavené len nedávno vo Flying Spur. Na 12-valcový agregát z Bentaygy Speed však zabudnite. Pod kapotou je zatiaľ preplňovaný 8-valec 4,0 V8. O výkon sa však nebojte. Za pomoci dvoch turbodúchadiel z neho technici vydolovali 410 kW a 770 Nm krútiaceho momentu. V spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav dokáže potom tento kolos vystreliť na stovku za 4,5 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 290 km/h. Pre potreby Bentaygy EWB museli v Crewe vyvinúť 2 500 nových komponentov. K prvým zákazníkom by sa mal duchovný nástupca Mulsanne dosť koncom roka.
Čítajte viac Bentley Flying Spur V8: ‘Lietajúca ostroha‘ dostala menší motor