Range Rover Sport: Tretia generácia staví na zásuvku, ale aj na motor V8

Nový Range Rover prichádza s masívnou elektrifikáciou. Plug-in hybridy prejdú viac ako 100 km v bezemisnom režime. No nechýba ani 530 koní od BMW a podvozok, ktorý zvládne náročný terén.

13.05.2022 10:00
debata
Aj Range Rover Sport prešiel na nový,... Foto: Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport - 2022 Aj Range Rover Sport prešiel na nový, minimalistický dizajn s dokonale hladkými plochami. Jeho špecifickým prvkom sú prieduchy na kapote a predných blatníkoch.

Pol roka po premiére piatej generácie vlajkovej lode Range Rover prichádza na rad dynamickejšie poňatý Sport. Technológiami je nabitý až po strechu. Inak by nedokázal byť na asfalte športovým SUV, ponúkať luxus limuzíny a v teréne zvládať nároky na off-road. A ešte k tomu šetrí palivom rozsiahlou elektrifikáciou. Za všetkým stojí nová platforma MLA-Flex, ktorá prináša až o 35 % vyššiu torznú tuhosť a ktorú preberá Sport z veľkého Range Roveru. V porovnaní s ním je ale o málo kratší a nižší.

VIDEO: Svetová premiéra: Nový Range Rover Sport.
Video

Rozmery však zatiaľ nepoznáme. Dizajn vyznáva minimalizmus a dokonale hladké povrchy. Napokon, s týmto prístupom sme sa stretli už pri Velare a novom Range Roveri. Preto neprekvapia výsuvné kľučky dverí ani laserom zváraná strecha bez akýchkoľvek viditeľných spojov.

Základom Sportu je nová platforma MLA-Evo,... Foto: Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport - 2022 Základom Sportu je nová platforma MLA-Evo, ktorá je až o 35 % tuhšia a umožňuje rozsiahlu elektrifikáciu. Vrátane plug-in hybridov.
Land Rover Range Rover Sport - 2022
Land Rover Range Rover Sport - 2022
+21Land Rover Range Rover Sport - 2022

Výsledkom je úžasne nízky koeficient odporu vzduchu Cd 0,29, aspoň v triede veľkých SUV. Predná maska má homogénny vzhľad a najužšie svetlá, aké kedy Range Rover použil. Tie zadné zas prichádzajú s technológiou povrchových diód a sú, samozrejme, prepojené. Špecifickým znakom Sportu sú odvetrávacie otvory na kapote a v predných blatníkoch. Novinkou je verzia Dynamic s vysokoleštenými sivými diskami kolies a bronzovými dekoráciami. Maska a nápisy môžu byť vyhotovené v matnej úprave Graphite Atlas. Minimalisticky stvárnený je aj interiér využívajúci prémiové textílie, kožu Windsor alebo semianlínové čalúnenie. Podstatné je, že zadní cestujúci budú mať teraz o 31 mm viac miesta na nohy. Nešetrilo sa ani na luxuse.

Vzadu nasadil Range Rover nové povrchové diódy,... Foto: Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport - 2022 Vzadu nasadil Range Rover nové povrchové diódy, ktoré vytvárajú stály jas bez ohľadu na uhol pohľadu.

Ten reprezentujú ventilované a masážne sedadlá, ktoré možno nastavovať v 22 smeroch. Audiosystém Meridian Signature Sound má výkon 1 430 W a neuveriteľných 29 reproduktorov, z toho štyri priamo v opierkach hláv. Cestujúci si ho užijú o to viac, že každý Range Rover Sport je vybavený systémom aktívneho potláčania hluku, ktorý redukuje nielen zvuk pohonných jednotiek, ale aj podvozka. Zároveň dokáže do kabíny priniesť vďaka mikrofónom viac autentického zvuku motora, ktorý dávkuje pomocou audiosústavy. A potom je tu klimatizácia s technológiou Nanoe X, ktorá zachytáva prachové častice veľkosti PM2. Pritom si dal Land Rover záležať na tom, aby bola kvalita ovzdušia rovnaká na predných aj na zadných sedadlách.

Kabína vychádza z veľkého Range Roveru, čo... Foto: Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport - 2022 Kabína vychádza z veľkého Range Roveru, čo znamená príchod infotainmentu PiVi Pro s dvojicou obrazoviek, ale má odlišne tvarovanú stredový tunel. Jeho vyššia poloha lepšie ladí so športovým charakterom novinky.
Land Rover Range Rover Sport - 2022
Land Rover Range Rover Sport - 2022
+13Land Rover Range Rover Sport - 2022

Infotainment PiVi Pro s 13,1-palcovou zakrivenou obrazovkou využíva umelú inteligenciu. Učí sa návyky vodiča a ponúka mu funkcie v kontexte. Osobný asistent Amazon Alexa prináša pokročilé hlasové ovládanie. So smartfónmi komunikuje PiVi Pro cez bezdrôtové platformy Apple Carpay a Android Auto. Nechýba ani 15 W indukčná nabíjačka. Land Rover tvrdí, že na vyvolanie požadovanej funkcie stačia maximálne dva kliky. Pripojenie vozidla na internet umožňuje diaľkovú aktualizáciu softvéru cez architektúru EVA 2. Týka sa to až 63 elektronických modulov. Virtuálny kokpit má uhlopriečku 13,7 palca a je voľne konfigurovateľný. Balík asistenčných systémov obsahuje také vychytávky ako zobrazenie priestoru pod vozidlom (CleraSight Ground View), teda „priehľadnú kapotu“ alebo terénny tempomat.

V teréne pomáha Range Roveru Sport stály pohon... Foto: Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport - 2022 V teréne pomáha Range Roveru Sport stály pohon oboch náprav a najmä systém Terrain Response Pro.

Pod kapotou sa udiala doslova revolúcia, dobrou správou ale je, že pre Range Rover Sport budú naďalej k dispozícii aj benzínové a naftové motory Ingenium. I keď tentoraz podporené mild-hybridnou technológiou. Verzie P360, P400, D250, D300 a D350 sú radovými 6-valcami s objemom troch litrov. Presné výkony zatiaľ nepoznáme. Land Rover totiž upriamuje pozornosť na dva nové plug-in hybridy P510e (380 kW) a slabší P 440e (328 kW). Ich základom je vždy benzínový 6-valec, ku ktorému sa pridáva elektromotor v 8-stupňovej prevodovke ZF s výkonom 105 kW. Čarovnou vlastnosťou je, že obe verzie disponujú batériou s kapacitou až 38,2 kW, čo znamená dojazd 117 km. Umožňujú tiež rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Takýto plug-in hybrid už dáva zmysel. Navyše je tu akcelerácia na stovku za 5,4, respektíve 5,8 sekundy.

Plug-in hybridné verzie P510e (380 kW) a  P... Foto: Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport - 2022 Plug-in hybridné verzie P510e (380 kW) a P 440e (328 kW) zvládnu vďaka batériám s kapacitou až 38,2 kWh v čisto elektrickom režime viac ako 100 km.

To ale ešte stále nie sme na vrchole, pretože túto pozíciu zastane verzia P530, vybavená „plnotučným“ 8-valcom 4,4 V8 TwinTurbo, ktorý pochádza z dielne BMW. Má 390 kW a luxusné SUV vystrelí na stovku za 4,5 sekundy. O komfort sa stará štandardne dodávané pneumatické pruženie s premiérovými „vzduchovými pružinami“, s prepínateľným objemom. To zaručuje buď komfortné odpruženie, alebo pruženie pre dynamickú jazdu. K tomu pridáva RR Sport adaptívne dvojventilové tlmiče, meniace charakteristiku 500 krát za sekundu, aj na základe navigácie eHorizon, ktorá proaktívne poskytuje údaje o kvalite povrchu. S náklonmi v zákrutách zas bojuje systém Dynamic Response so 48 V elektromo­tormi, ktoré dokážu vyvinúť až 1 400 Nm.

Land Rover Range Rover - 2022 Čítajte viac Veľký Range Rover PHEV dostal batériu malého elektromobilu VIDEO: Nový Range Rover Sport.
Video

Aktívne riadenie zadných kolies v uhle 7,3 stupňa sa stará o zmenšenie polomeru zatáčania na úroveň mestského hatchbacku. A potom je tu, samozrejme, najnovšia verzia systému Terrain Response, ktorý ovplyvňuje nastavenie auta podľa druhu terénu. Voliť jednotlivé módy môže vodič, ale v režime Auto sa o výber optimálneho programu stará elektronika. Spomínaný terénny tempomat umožňuje jedno zo štyroch nastavení, podľa toho zvolí vhodnú rýchlosť. Všetky podvozkové systémy sú zahrnuté v balíku Stormer Handling Pack, a majú ho ako štandard verzie P510e a 8-valcová P530. Ambicióznu novinku, ktorú Land Rover predstavil v Los Angeles, bude automobilka vyrábať vo svojom materskom závode v Sollihule, po boku veľkého Range Roveru. V roku 2024 máme očakávať čisto elektrickú verziu.

VW Amarok - skice 2021 Čítajte viac VW Amarok: Európsky ‘Ranger‘ zvažuje elektrickú verziu. Vraj sa to dá

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Land Rover #Range Rover #Range Rover Sport
Články podľa značiek