Chúťky divízie BMW M po autorskom modeli zosilneli pravdepodobne po tom, čo prišlo na svet kupé AMG GT, bez pendanta v produkcii Mercedesu-Benzu. V Mníchove no to ale pôjdu trochu inak. Prvým čistokrvným emkom, ak neberieme do úvahy M1 z roku 1972, nebude totiž kupé, ale SUV. Možno to príliš neladí s tradíciou doterajších ostrých bavorákov, ale po tejto triede sa idú zákazníci doslova potrhať. A neprekáža im ani vyššia cena. Tak prečo nie? Napokon svoje plány dala ostrá mníchovská divízia najavo už vlani, keď ukázala koncept XM na Art Basel's 2021 show v Miami Beach. A teraz ide do tuhého. Veď sériová verzia má doraziť na trh ešte v tomto roku.
Čítajte viac Test: BMW M240i xDrive Coupé – toto je fosílna nirvánaBMW XM bude nepochybne vytŕčať z radu pre svoj kontroverzný dizajn, do ktorého sa obul dokonca aj autor prvej generácie SUV X5 Frank Stephenson. Štúdiu zotrel až pod zem. Lenže ako hovorí šéfdizajnér BMW Adrian van Hooydonk, „dobrý dizajn nemusí polarizovať, koncept krásy áno“. Že sa nebude finálna verzia príliš líšiť od konceptu plného hrán, dokazujú aj prvé oficiálne snímky zamaskovaných prototypov. Podobná bude aj technika. BMW totiž prezradilo, že pod kapotou použije identickú plug-in hybridnú sústavu, ktorej srdcom je 8-valec 4,4 TwinPower Turbo spojený s elektromotorom a batériami, ktoré majú zaručiť bezemisný dojazd do vzdialenosti asi 80 km.
Kým však koncept XM naladili technici na 550 kW a krútiaci moment na 1 000 Nm, v sérii to bude menej – „len“ 480 kW a 800 Nm. Táto sila sa má prenášať na asfalt pomocou špecifického hybridného systému pohonu oboch náprav M xDrive. Práve elektrická súčasť sústavy zabezpečí okamžité reakcie na plyn, ešte predtým než sa nadýchne dvojica obrích turbodúchadiel. Dynamické parametre si však mníchovská automobilka necháva stále pre seba. Zrýchlenie na stovku pod štyri sekundy ale vylúčené nie je. Ďalšou novinkou bude 48 V systém redukujúci náklony karosérie. V sérii dostanú zákazníci aj pneumatické adaptívne odpruženie, a najmä riadenie všetkých štyroch kolies, ktoré bude mať v divízii M premiéru.
Okrem toho ponúkne BMW M na výber nekonečný zoznam príplatkov, napríklad aj gigantické 23-palcové disky kolies. V interiéri sa zas môže objaviť atypické čalúnenie s odlišným sfarbením pre prednú a zadnú časť kabíny. BMW M už svoju novinku intenzívne testuje. Podľa automobilky sa v rozsiahlom testovacom programe podarilo dosiahnuť dokonalú rovnováhu medzi športovým výkonom a bežným využívaním v každodennej premávke. Sympatické je, že aj XM zostane verné rozloženiu hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Výrobu zabezpečí od decembra závod BMW v americkom Spartanburgu.
Čítajte viac BMW XM Concept: Toto je ‘M1‘ pre budúcnosť. Má prelomiť konvencieTermín debutu perfektne ladí s 50. výročím BMW M GmbH. „S BMW XM sa pozeráme do budúcnosti, v ktorej bude naša divízia pokračovať v rúcaní konvencií a posúvaní hraníc," povedal na konto XM Franciscus van Meel, šéf BMW M. Zároveň sľubuje, že elektrifikácia nepôjde na úkor DNA tejto odnože mníchovskej značky. Práve naopak. „Elektrifikácia nám dáva nové príležitosti na to, aby sme fascinujúco demonštrovali nezameniteľný pocit M a preniesli ho na cestu. Bez ohľadu na technológiu pohonu budú mať naše vysokovýkonné vozidlá aj v budúcnosti autentický charakter M."