
Renault Scénic prišiel na svet v roku 1996 ako súčasť rodiny Mégane. A bol to obrovský úspech. V najlepších časoch putovalo k zákazníkom aj viac ako 300 000 týchto kompaktných MPV. Postupom času však začali preberať žezlo SUV a predaje Scénicu zamierili nadol. Súčasná štvrtá generácia sa síce snažila priblížiť svojou DNA k športovo-úžitkovým autám, ale veľmi jej to nepomohlo. Registrácie klesali zo 106 000 kusov v roku 2015 na vlaňajších približne 20 000. Takže neprekvapí, že Renault sa rozhodol linky so Scénicom a jeho 7-miestnou verziou Grand Scénic zastaviť. Stane sa tak do leta. Ak si ale myslíte, že s novou generáciou Renault nepočíta, ste na omyle.

Jasne to dokumentuje koncept Scénic Vision, ktorý francúzska automobilka predstavila na konferencii Change Now v Paríži. A veští veľkú zmenu. Scénic sa má transformovať ešte viac na SUV. A to elektrické. Nepochybne bude blízkym príbuzným elektrického Mégane E-Tech, najmä vďaka platforme CMF-EV, i keď vo väčšom formáte. Koncept však ide ešte oveľa ďalej. Scénic Vision s dĺžkou 4 490, šírkou 1 900, výškou 1 590 mm a dizajnom takzvanej „novej vlny“ vyznáva totiž ekologické hodnoty. Pri jeho výrobe použili konštruktéri až 70 % recyklovaných materiálov a celých 95 % je zasa recyklovateľných. Podľa Renaultu štúdia znižuje uhlíkovú stopu v porovnaní s bežnými elektromobilmi až o 70 %.

Ide nielen o mix materiálov, kde dostali priestor použité plasty, z ktorých je vyrobená podlaha, recyklovateľný karbón alebo prachové častice, ktoré sú základom pigmentu čierneho laku, ale najmä o pohon. Vision Scénic je totiž hybridom. Ale nie takým, aký si bežne predstavujete. Okrem batérie je vybavený aj palivovým článkom s výkonom 16 kW. Ten funguje podobne ako predlžovač dojazdu až na to, že do nádrže netankujete benzín, ale vodík. Preto si Vision Scénic vystačí s batériou, ktorá má kapacitu len 40 kWh. A práve tu je obrovská úspora CO2, pretože batéria je tým najväčším zdrojom uhlíkovej stopy. Samotné vozidlo poháňa vzadu uložený elektromotor s výkonom 160 kW, čo prezrádza spojitosť s Mégane E-Tech.

Elektromotor neobsahuje žiadne vzácne zeminy a akumulátor je tiež recyklovateľný. Vzhľadom na nižšiu hmotnosť, len 1 700 kg, má Vision Scénic lepšiu dynamiku, nižšiu spotrebu energie a teda aj dlhší dojazd ako Mégane E-Tech. S výpomocou 2,5 kg vodíka, ktoré sú uskladnené v nádrži v prednej časti, to má byť až 800 km. Interiér má byť tým, čo z tohto SUV urobí opäť Scénic, auto, ktoré je rodinnou ikonou. „Pre mňa znamená Scénic najmä koncepciu interiéru, preto mi nezáleží až tak na tom, ako vyzerá zvonka. Zatiaľ sme tu mali štyri jednopriestorové generácie, takže by ste očakávali, že taká bude aj tá ďalšia, my to ale neurobíme. Scénic je o tom, ako v aute žijete,“ povedal šéfdizajnér Renaultu Gilles Vidal.

Očakávať tak máme veľmi praktickú a priestrannú kabínu. Napokon, priestor podporuje aj rázvor náprav s hodnotou 2 835, o 166 mm dlhší ako v Mégane E-Tech. Prístup uľahčuje konštrukcia skeletu bez stredových stĺpikov a elektricky ovládané dvere. Tie zadné protismerne. Na ich otvorenie stačí dotyk prsta na logu. Okrem hlavnej obrazovky, ktorá sa tiahne po celej šírke kabíny, je tu až 10 malých, voľne konfigurovateľných displejov. Tvar volantu veští prítomnosť autopilota, ktorý by sa mal s ďalšími bezpečnostnými prvkami podieľať na znížení rizika nehôd až o 70 %.Únavu vodiča monitoruje kamera a ak by aj došlo k havárii, pomôžu „cocoonové“ airbagy inštalované priamo v sedadlách. Mimochodom, tie akoby sa vznášali nad podlahou. Každé je vybavené reproduktormi a mikrofónom, čo umožňuje, aby každý člen posádky mohol byť vo svojej „zvukovej bubline“ a zároveň sa rozprávať s ďalšími cestujúcimi.
Dizajn exteriéru charakterizuje Renault ako futuristický. Vision Scénic tak trochu pripomína Mégane E-Tech, má však viac ostrých prelisov a najmä reflektory s jedinečným svetelným podpisom. Nechýba ani svietiace logo. Snahu o čo najmenší odpor vzduchu zasa demonštrujú absentujúce kľučky, digitálne spätné zrkadlá či aerodynamicky optimalizované 21-palcové disky kolies so statickými logami a aktívnymi klapkami, ktoré sa otvárajú, len keď je potrebné chladiť brzdy. Uvidíme, čo všetko zostane sériovému Scénicu, ktorý príde na trh v roku 2024. Ak sa vodík ukáže ako životaschopný, mohol by Scénic dostať palivový článok v roku 2030.