BMW 3,0 CSL prišlo na svet v roku 1973 a bolo absolútne neporaziteľné. Model odvodený zo sériového kupé E9 3,0 CS bil konkurenciu bez zľutovania. Hneď prvú sezónu s ním Holanďan Toine Hezemans získal zlato na európskom okruhovom šampionáte cestovných vozidiel. A darilo sa mu aj vo vytrvalostných pretekoch Le Mans či za Atlantikom. Čo je však ešte dôležitejšie, pre potreby homologizácie vznikla civilná séria 3,0 CSL, ktorá sa stala doslova legendou. Z tejto tradície čerpá BMW dodnes. Rovnakú DNA využili modely M3 CSL z roku 2003 či BMW M4 GTS predstavené v roku 2016. A teraz má divízia M GmbH pre nadšencov ďalšiu výnimočnú hračku. Na prehliadke Concorso d'Eleganza Villa d'Este predstavila totiž novodobé kupé M4 CSL. Recept je pritom rovnaký ako pred 49 rokmi.
Napokon, pod skratkou CSL sa neskrýva nič iné ako slová Competition, Sport a Lightweight, teda Pretekanie, Šport a Odľahčenie. M4 CSL, vychádzajúce z kupé M4, preto absolvovalo radikálny tuning, ktorý nemá ďaleko od okruhových špeciálov, napríklad M4 GT3, z ktorého si požičalo zopár riešení. Nevynímajúc 6-valcové srdce. Motor 3,0 TwinPower turbo dostal väčšie jednorotorové turbodúchadlá, ktoré produkujú plniaci tlak až 2,1 baru, o 0,4 baru vyšší ako v M4. Výsledkom je výkon 405 kW pri 6 250 otáčkach za minútu a krútiaci moment 650 Nm, ktorý neklesá pod túto hranicu medzi 2 750 až 5 950 otáčkami. Z okruhových špeciálov pochádza aj uzavretá kľuková skriňa, kovaný kľukový hriadeľ či vnútro hlavy valcov vyrobené pomocou 3D tlače. Dvojitý výfukový systém obsahuje aktívne klapky, ktoré sa starajú o potrebné akustické emócie.
K zadným kolesám putuje táto extrémna nádielka cez 8-stupňový automat M Steptronic s novým ukotvením ku karosérii, čo znamená rýchlejšie reakcie na stlačenie plynu. Tam sa ale BMW M nezastavilo. Ďalšou úlohou bola redukcia hmotnosti. Karbónové monokokové sedadlá ušetrili 24 kg, demontáž tých zadných 21 kg a napríklad ultraľahké keramické brzdy 21 kg. Ďalších 15 kíl išlo dole na konto odstránenia veľkej časti zvukovej izolácie. Nasadenie karbónu, presnejšie plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP) v konštrukcii strechy, kapoty, zadného veka a stredovej konzoly ušetrilo 11 a titánový tlmič viac ako štyri kilogramy. Hmotnosť tak klesla o rovný metrák na 1 625 kg, čím sa výkonová hmotnosť dostala k vzrušujúcemu koeficientu 4,1 kg/kW.
Asi neprekvapí, že za takýchto okolností šprintuje M4 CSL na stovku za adrenalínových 3,7 sekundy a na dvojnásobok za 10,2 sekundy. Aby CSL zvládalo takéto extrémy, má vystuženú karosériu a špeciálne upravený podvozok. Pod prednou kapotou nájdeme dodatočné vzpery, kolesá vedú upravené hliníkové ramená. Úplne nová kinematika náprav priniesla nové nastavenie odklonu kolies, ale aj nové adaptívne tlmiče, pružiny a stabilizátory. K asfaltu kleslo M4 CSL o ďalších osem milimetrov, čo znížilo jeho ťažisko. Nechýba riadenie M Servotronic ani spomínaná keramická brzdová sústava. A aby sa CSL cítilo na okruhu takmer rovnako dobre ako GT3, môže vodič pomocou funkcie M Traction Control nastaviť mieru preklzu kolies na stupnici od 1 až po 10, čo znamená rozsah od jemných kontrolovaných výjazdov zo zákrut až po čistý nespútaný „drift“.
Na asfalte držia M4 CSL špeciálne vyvinuté pneumatiky so zmiešaným profilom – vpredu 275/35ZR19 a vzadu 285/30 ZR20. Obuté sú na kovaných hliníkových M diskoch. O potrebný prítlak sa stará upravená aerodynamika, vrátane difúzora a spojlera integrovaného priamo do zadnej kapoty. Sympatické je, že M4 CSL sa zaobíde bez výstrdného prídavného krídla. Na ceste ho ale i tak ľahko rozpoznáte vďaka karbónovým komponentom, odvetrávacím otvorom v kapote či špecifickému matnému laku Frozen Brooklyn Grey. A k tomu pridáva neodmysliteľné červené linky na kapote, ľadvinkách, streche či na prahoch. V kabíne navodia okruhovú atmosféru škrupinové sedadlá pripravené pre 6-bodové bezpečnostné pásy, karbónové komponenty, antracitová strecha ako aj špecifická grafika prístrojov a infotainment s telematickými dátami vrátane analýzy driftov.
Tlačidlá M na volante umožňujú priamy prístup k mnohým funkciám. Z M4 CSL vznikne limitovaná séria tisíc exemplárov. Za každý z nich si Mníchov vypýta minimálne 184 350 eur, čo je výrazne viac ako pri štandardnom M4. Zákazníci si môžu dopriať množstvo príplatkových komponentov, ako napríklad laserové svetlá alebo špeciálny biely lak Alpine White, prípadne čiernu metalízu Sapphire Black. O nezáujem sa BMW rozhodne neobáva. Napokon, potenciál novej mníchovskej šelmy, ktorá prichádza v čase 50. výročia divízie BMW M, už automobilka demonštrovala na kultovom okruhu Nürburgring, kde M4 CLS absolvovalo referenčné kolo s dĺžkou 20,6 km za 7 min. 15,677 sekundy, čím sa stalo najrýchlejším sériovo vyrábaným BMW.