Maserati MC20 Cielo: Modenská kráska prišla o strechu. O výkon nie

Otvorený superšport so „zázračným“ motorom Nettuno sa v dynamike a elegancii vyrovná kupé. A svoju strechu vie ukryť pekelne rýchlo.

27.05.2022 10:00
debata
Na prvý pohľad si ani nevšimnete, že Cielo je... Foto: Maserati
Maserati MC20 Cielo - 2022 Na prvý pohľad si ani nevšimnete, že Cielo je spider. Má rovnako elegantné línie ako kupé a výklopnú strechu z pevných materiálov.

Pred dvoma rokmi Maserati predstavilo svoj novodobý superšport MC20 s autorsky vyvinutým motorom. Neexistuje iný model, ktorý by lepšie charakterizoval DNA talianskej značky z Modeny. A teraz prichádza v „romantickej“ verzii MC20 Cielo. Nový prívlastok totiž znamená nebo. Úžasné je, že napriek transformácii na spider nedošlo k žiadnym zásadným kompromisom. Cielo má porovnateľnú dynamiku, špičkovú aerodynamiku, ponúka identický tepelný komfort a jeho krivky sú rovnako krásne. Pred plátnom dali totiž konštruktéri prednosť sklu a karbónu.

Maserati MC20 Cielo - 2022
Maserati MC20 Cielo - 2022
+27Maserati MC20 Cielo - 2022
Maserati MC20 - 2020 Čítajte viac Maserati: Motor Nettuno nedáme nikomu!

Strešné okno s dĺžkou 909 a šírkou 615 mm, teda s plochou viac ako pol štvorcového metra, sa dokáže vďaka elektromotorom skryť pod zadný kryt motora a to bez toho, aby obmedzilo batožinový priestor. Celá premena trvá len 12 sekúnd. Tam ale Maserati neskončilo, strešný panel je totiž vybavený technológiou tekutých kryštálov Polymer-Dispersed Liquid Crystal (PDCL), čo znamená, že jediným dotykom tlačidla sa môže zmeniť priehľadné sklo na nepriehľadné. Konštrukcia strechy robí MC20 Cielo zároveň použiteľným po celý rok, pretože s uzavretou kabínou ponúka rovnako dobrú izoláciu od okolitého prostredia ako kupé.

Na premenu z kupé na kabriolet a naopak... Foto: Maserati
Maserati MC20 Cielo - 2022 Na premenu z kupé na kabriolet a naopak potrebuje Cielo len 12 sekúnd.

Cielo sa dokonca nemuselo vzdať ani motýlích dverí. Tie sa naďalej otvárajú smerom nahor, čo výrazne uľahčuje prístup do útulného kokpitu. Technici však museli prepracovať aerodynamiku. Nielen kvôli prítlaku, ale aj preto, aby zabezpečili dostatok chladiaceho vzduchu pre 6-valcové srdce a zároveň odviedli horúci vzduch tak, aby nevchádzal do kabíny, keď je strecha zložená. Z tohto dôvodu má Cielo prepracovaný dizajn podbehov, difúzora a na jeho zadných blatníkoch pribudli dva otvory v tvare bumerangu.

Vychytávkou strechy je sklo s technológiou... Foto: Maserati
Maserati MC20 Cielo - 2022 Vychytávkou strechy je sklo s technológiou tekutých kryštálov, ktorá reguluje priepustnosť svetla. Okno tak môže byť úplne nepriehľadné, alebo úplne priehľadné.
Maserati Grecale - 2022 Čítajte viac Maserati Grecale: Nový ‘vietor‘ má techniku MC20. Stovku dá za 3,8 s!

Všetky tieto úpravy zvýšili hmotnosť MC20 len o 65 kg, čo je skvelý výsledok. To aj preto, že karbónová konštrukcia, najmä centrálny monokok, bola vyvíjaná hneď od začiatku s ohľadom na príchod spideru, ale aj čisto elektrickej verzie. Tuhosť karosérie teda po odstránení pevnej strechy neutrpela. A ani dynamika. Pod zadným krytom pracuje naďalej motor 3,0 V6 Nettuno z dielne Maserati s uhlom rozovretia 90 stupňov. Dopujú ho dve obrie turbodúchadlá. Technológiu dvoch spaľovacích komôr a dvoch sviečok pre každý valec si zas požičal priamo z monopostov F1.

Motor 3,0 V6 BiTurbo s výkonom 463 kW využíva... Foto: Maserati
Maserati MC20 - 2020 Motor 3,0 V6 BiTurbo s výkonom 463 kW využíva technológiu dvoch spaľovacích komôr v každom valci, inšpirovanú svetom F1.

Výsledkom je výkon 463 kW pri 7 500 otáčkach za minútu a krútiaci moment 730 Nm, ktorý kulminuje už pri 3 000 otáčkach. Maserati tvrdí, že ide o najvýkonnejší produkčný 6-valec súčasnosti. Táto brutálna sila putuje výlučne k zadným kolesám cez 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Na stovku potom MC20 Cielo šprintuje za tri sekundy a dvojnásobok dosiahne za 9,2 sekundy. Za svojím uzavretým súrodencom tak stráca len jednu, respektíve štyri desatinky sekundy. Vodič môže priamo na volante meniť charakter vozidla prostredníctvom tlačidla jazdných režimov.

Do kabíny sa vstupuje cez dvojicu krídlových... Foto: Maserati
Maserati MC20 Cielo - 2022 Do kabíny sa vstupuje cez dvojicu krídlových dverí. Na komfortných prvkoch Maserati nešetrilo. Je tu špičkový infotainment, audio s 12 reproduktormi aj dvojzónová klimatizácia.

K dispozícii sú módy Wet pre klzké povrchy, GT, Sport, okruhový Corsa a ESC Off, ktorý umožňuje bezuzdné driftovanie. Kabína však rozhodne nie je zariadená sparťansky. Sedadlá a volant sú potiahnuté Alcantarou, okrem 10,25-palcového digitálneho kokpitu je tu aj 10,25-palcový infotainment MTC Plus MIA so všetkými vychytávkami, vrátane on-line navigácie, využívania osobného asistenta Amazon Alexa či streamovacích služieb. Audiosústava Sonus faber upravuje zvuk podľa toho, či si posádka práve užíva vietor vo vlasoch alebo nie. A dokonca tu máme asistenčné systémy, ako monitorovanie jazdných prúdov, autonómne brzdy či cúvaciu kameru.

Maserati MC20 Cielo - 2022
Maserati MC20 Cielo - 2022
+16Maserati MC20 Cielo - 2022
Maserati GranTurismo - 2022 Čítajte viac Maserati GranTurismo prepriahne na elektrinu, no benzínu sa nevzdá

Stabilitu podporuje adaptívny podvozok s aktívnymi tlmičmi. Na výber sú režimy Soft, Mid a Hard. Mimochodom, kolesá vedú dvojité lichobežníkové ramená z kovaného hliníka vpredu aj vzadu. Za príplatok vám Maserati dodá systém zdvíhania podvozka o 50 mm, ktorý pracuje do rýchlosti 40 km/h. MC20 to ochráni pred zbytočným kontaktom s obrubníkmi či retardérmi. Verzia Cielo by mala v predajoch predstavovať približne 35 % celkových predajov MC20. Na úvod sa predstaví v „limitke“ PrimaSerie Launch Edition so špecifickým modrým trojvrstvovým lakom Acquamarine, „ľadovým“ čalúnením“ z Alcantary či zlatými 20-palcovými diskami kolies.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Maserati MC20 Cielo #Masearti. Maserati MC20
Články podľa značiek