Mercedes-AMG One: F1 na bežné cesty je tu. Vývoj bol vraj peklom!

Konštruktéri tohto auta si prešli doslova peklom. Ale ich úsilie bolo korunované úspechom. AMG One má motor z monopostu Mercedes-AMG Petronas a výkon šialených 782 kW. Napriek tomu môže vyraziť do bežnej premávky.

02.06.2022 09:00
debata (1)
Tvary Mercedesu-AMG One diktovala aerodynamika.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022 Tvary Mercedesu-AMG One diktovala aerodynamika. A je to na ňom vidieť. Karoséria je vyrobená kompletne z karbónu.

Mercedes-AMG predstavil Project One už v roku 2017. Cieľom nebolo nič menšie, ako transformovať monopost F1 do podoby hyperšportu. Hneď po premiére mal Stuttgart na stole 1 000 objednávok, hoci plánovaných bolo len 275 exemplárov. Prvé kusy sa mali dostať k dychtivým zákazníkom v roku 2019. To sa ale nestalo. Projekt F1 pre bežné cesty sa ukázal omnoho zložitejší, než páni z AMG a britského Brixworthu, kde sídli tím AMG High Performance Powertrains, očakávali. Sám šéf Mercedesu-Benzu Ola Källenius sa nedávno vyjadril, že vedenie muselo byť „pod parou“, keď Project One schválilo. Dnes hodnotí automobilka svoje dielo ako prekliatie aj požehnanie zároveň. Tŕnistá cesta bola zavŕšená úspechom. S takmer trojročným sklzom predstavuje Mercedes-AMG sériový AMG One.

Technika z F1

Začnime pohonom, ktorý pochádza priamo z monopostu Mercedes-AMG Petronas a bol najväčším orieškom. V strede uložený vidlicový 6-valec má objem len 1,6 litra, zato spolupracuje so štyrmi elektromotormi. Ten prvý nájdeme na hriadeli turbodúchadla. Má až 90 kW, čo znamená, že v zlomku sekundy dokáže roztočiť turbínu až na 100 000 otáčok za minútu. Ešte skôr než dorazia výfukové plyny. Reakcia na plyn by tak mala byť okamžitá. Okrem toho, že elektromotor poháňa turbodúchadlo, dokáže prebytočnú energiu výfukových plynov využiť aj na výrobu elektrickej energie. Druhý elektromotor s výkonom 120 kW je pripojený cez ozubenie ku kľukovému hriadeľu spaľovacej jednotky a umožňuje hybridný pohon.

Šesťvalec odvodený z motora F1 s objemom len... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One - 2017 Šesťvalec odvodený z motora F1 s objemom len 1,6 litra je dopovaný elektrickým turbodúchadlom a spolupracuje s elektromotorom a 7-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Spolu s dvojicou ďalších dvoch elektromotorov dáva 782 kW!
Mercedes-AMG Project One - 2017 Čítajte viac AMG Project One bol prešľapom. ‘Museli sme byť opití, keď sme to schválili,‘ tvrdí šéf Mercedesu

Dva ďalšie elektromotory, opäť s výkonom 120 kW, poháňajú predné kolesá a umožňujú dokonalú reguláciu hnacieho momentu individuálne pre každé z kolies. Redukčný prevod znižuje otáčky, pretože motory dokážu „točiť“ až 50 000 za minútu. Zároveň elektromotory rekuperujú 80 % brzdnej energie, ktorá sa opäť ukladá v chladenej li-ion batérii s kapacitou 8,4 kWh a ktorá pochádza priamo z monopostu F1. Samotný 6-valec s výkonom 422 kW je vybavený priamym aj nepriamym vstrekovaním. To preto, aby dokázal poskytnúť vysoký výkon a zároveň plniť emisné normy. Aj táto oblasť dala inžinierom poriadne zabrať. O čistotu výfukových plynov sa totiž starajú štyri predhrievané metalické katalyzátory, dva keramické katalyzátory a k tomu dva filtre pevných častíc!

Okrem dvojitého difúzora sa o potrebný prítlak... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022 Okrem dvojitého difúzora sa o potrebný prítlak stará aj aktívne zadné krídlo.
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022
+16Mercedes-Benz AMG ONE - 2022

Aby mal motor potrebnú životnosť, jeho maximálne otáčky boli obmedzené na 11 000 za minútu, čo je menej ako v monoposte F1, ale stále udivujúce číslo, najmä na preplňovaný agregát. Klasické ventilové pružiny nahradili pneumatické. Mercedes-AMG má systémový výkon šialených 1 062 koní, teda 782 kW. Zaujímavá je aj 7-stupňová robotizovaná prevodovka, ktorá je kompaktnejšia a ľahšia ako dvojspojková a dokáže prenášať ohromný krútiaci moment. Hydraulika ovláda štvorkotúčovú spojku vyrobenú z uhlíkových vlákien. Uzávierka diferenciálu je integrovaná priamo do prevodovky. Výsledkom je brutálna akcelerácia z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy. Ešte ohromujúcejšie je však zrýchlenie na dvojnásobok za sedem sekúnd a na trojnásobok za 15,6 sekundy!

Aj nevinný baránok

V rozlete obmedzí AMG One elektronika pri rýchlosti 352 km/h. Pritom sa vie tváriť ako nevinný baránok. V bezemisných zónach zvládne prejsť približne 18 km v čisto elektrickom režime. Majitelia si ale iste radšej vychutnajú iné jazdné módy. A tých je spolu šesť. Okrem EV aj hybridný Race Safe, Race, Race Plus, Start 2 povolený len na okruhoch, a režim Individual. Konštrukcia podvozka je opäť inšpirovaná svetom F1. Hliníkové zavesenie push-rod používa vpredu aj vzadu päť prvkov a zaobíde sa bez stabilizátorov. Tuhosť a tlmenie nakláňania sú úplne nezávislé od tuhosti zdvihu a tlmenia zdvihu. Na rozdiel od monopostov však AMG One dokáže meniť tuhosť v závislosti od jazdného programu a v režime Race Plus a Start 2 znížiť svetlú výšku o 37 mm.

Interiér je zariadený stroho, ale funkčne.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022 Interiér je zariadený stroho, ale funkčne. Namiesto sedadiel sa nastavuje poloha volantu a pedálovej skupiny.
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022
+10Mercedes-Benz AMG ONE - 2022

Kované 10-lúčové disky s čiastočnými aerodynamickými krytmi a centrálnou maticou možno nahradiť horčíkovými diskami s aerodynamickými lopatkami. Ložiská kolies s keramickými guľôčkami znižujú trenie. Vpredu obúva AMG One pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R M01s profilom 285/35 ZR 19 a vzadu 335/30 ZR 20. Vyvinuté boli špeciálne pre potreby tejto šelmy, čo vidieť aj na siluete AMG One na bočniciach. Nezaostáva ani brzdová sústava AMG Carbon Ceramic s kotúčmi s priemerom 398 mm vpredu a 380 mm vzadu. Zakusujú sa do nich 6-piestikové, respektíve 4-piestikové strmene. Tvary karosérie, ktorej základom je karbónový monokok, diktovala najmä aerodynamika. AMG One dokáže aj vďaka aktívnemu zadnému krídlu a dvojdielnemu difúzoru generovať prítlak už pri rýchlosti 50 km/h.

Táto šelma jazdí na kovaných 19- a 20-palcových... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz AMG ONE - 2022 Táto šelma jazdí na kovaných 19- a 20-palcových diskoch kolies s centrálnou maticou a ložiskami s keramickými guľôčkami.
Mercedes-Benz Vision AMG Concept - 2022 Čítajte viac Vision AMG: Toto je nová elektrická DNA z Affalterbachu

Aktívne sú ale aj ďalšie prvky ako klapky na predných blatníkoch. Podľa zvoleného jazdného režimu potom AMG One preferuje buď vyšší prítlak, alebo nižší odpor vzduchu v záujem dosiahnutia vyššej rýchlosti. Interiér vás doslova vtiahne do sveta motoršportu. Operadlá karbónových sedadiel možno nastavovať len v dvoch uhloch, 25 alebo 30 stupňov. O skelet sú uchytené pevne. Prispôsobuje sa volant a pedálová skupina. Sploštený volant z uhlíkových vlákien nemá naozaj ďaleko od toho v monopostoch F1. „Kontrolka“ radenia sa rozsvecuje v hornej časti venca. Umiestnené sú na ňom aj tlačidlá jazdných režimov alebo 9-stupňovej trakčnej kontroly. Spätné zrkadlá, vrátane vnútorného nahrádzajú kamery a displeje. Virtuálny je aj kokpit. Nechýba však „civilný“ infotainment s funkciami, na ktoré sú zákazníci Mercedesu-Benz zvyknutí.

Astronomická cena nevadí

Atmosféru dotvára množstvo odhaleného karbónu, textílie Dinamica, sivá koža Napa s kontrastným žltým prešívaním alebo matný chróm. Každý exemplár sa však bude rodiť v spolupráci s konkrétnym zákazníkom, ktorý bude môcť vozidlo dotvoriť podľa vlastných predstáv. O nezáujem sa Mercedes-AMG naozaj neobáva. Aj napriek astronomickej cene 2,275 milióna eur musí riešiť presne opačný problém. Klientov je viac než plánovaných 275 kusov. Bude teda musieť vyberať. A zároveň dávať pozor, aby sa tieto zberateľské klenoty nedostali do rúk špekulantov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #AMG #F1 #Mercedes-AMG #Mercedes-AMG Project One #Mercedes-AMG One
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek