
Lexus RX je úspešným príbehom. Toto luxusné SUV prišlo na svet v roku 1998 a z celkovo štyroch generácií sa k zákazníkom dostalo neuveriteľných viac ako 3,5 milióna kusov. Z toho v Európe 300 000. V roku 2005 si mohol RX pripísať primát prvého prémiového hybridného SUV a v roku 2019 v ňom zas debutovali napríklad revolučné reflektory BladeScan s rotujúcimi zrkadlovými čepeľami.

Piata generácia chce ešte viac posilniť svoje postavenie, a to najmä v Európe, kde RX nikdy nedokázalo plnohodnotne konkurovať dieselovým súperom z dielní BMW, Mercedesu-Benzu, Audi či Volva. Teraz by sa to ale mohlo zmeniť. Lexus totiž tvrdí, že jedna z troch elektrifikovaných verzií je alternatívou práve pre európskych naftových „kráľov“. Spolu s úplne novým NX a modernizovaným RZ odštartuje prémiová odnož Toyoty najväčšiu SUV ofenzívu vo svojej histórii.

Novinku postavili na platforme GA-K, ktorú už poznáme z NX. Má však rázvor náprav predĺžený o 60 mm a prídavné nosníky. Použitím ultravysokopevnostnej ocele sa podarilo znížiť hmotnosť medzigeneračne o 90 kg a tiež znížiť ťažisko o 15 mm. Nová platforma tiež uvoľnila ruky dizajnérom, ktorí mohli navrhnúť dynamickejšie proporcie. Nové RX má tak dlhšiu kapotu a vzad posunutú kabínu. Zároveň je 10 mm nižšie a jeho rozchod kolies je vpredu širší o 10 a vzadu až o 40 mm.
Štylistický jazyk Next Chapter je ešte výraznejší. Lexus hovorí nielen o vretenovej maske, ale o „vretenovej karosérii“. Maska je o to výraznejšia, o čo užšie sú reflektory BladeScan s dennými svetlami v tvare písmena L. Zboku predvádza RX ešte expresívnejší tvar zadného stĺpika, pričom kompaktný vzhľad podporujú až 21-palcové disky. Vzadu sú štíhle svetlá spojené diódovou lištou a nový nápis Lexus namiesto loga.

Kabína má ponúknuť výrazne viac priestoru, hoci vzdialenosť predných a zadných sedadiel vzrástla len o 10 mm. Konštrukcia prvkov kabíny je však úspornejšia. Ergonómia kokpitu vychádza z filozofie Tazuna, ktorá má korene v jazdectve. Hlavným mottom je „oči na ceste, ruky na volante“. Aj preto je pred vodičom menší displej s jediným „číselníkom“. Ten dopĺňa head-up displej a úplne nová 14-palcová dotyková obrazovka infotainmentu, ktorý možno po prvýkrát ovládať hlasovými povelmi „Hey, Lexus“.

No aj dotykové ovládanie si polepšilo, pretože reakcie na povely sú až 3,5-krát rýchlejšie. Prémiovú atmosféru podporuje brilantnejšia grafika, špičkové vegánske materiály, ambientné osvetlenie so 64 farbami a 14 motívmi či aparatúra Mark Levinson Premium. Infotainment obsahuje vstavanú cloudovú navigáciu. Variabilitu batožinového priestoru, ktorý má o 30 mm nižšiu nakladaciu hranu a je o 50 mm dlhší, zabezpečujú zadné sklopné operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40. Celkový objem však zatiaľ nepoznáme.

O bezpečnosť sa zas stará nový balík asistenčných systémov Lexus Safety System+ s väčším rozsahom detekcie senzorov a kamier, ktoré rozlišujú chodcov, cyklistov aj motocyklistov. Udržiavanie v jazdnom prúde sleduje prirodzenejšiu líniu prejazdu zákrutami. Adaptívny tempomat registruje viac dopravných značiek a upravuje rýchlosť. Pri hrozbe zrážky zasahujú nielen brzdy, ale aj riadenie.
Úplnou novinkou je proaktívny asistent jazdy, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúcich vozidiel aj vtedy, keď nie je aktivovaný tempomat. Kontrolu únavy vodiča má na starosti kamera umiestnená priamo na palubnej doske. Nehodám pri nastupovaní a vystupovaní bráni detekcia blížiacich sa objektov. A parkovací asistent, ktorý ovláda akceleráciu, brzdy aj riadenie, si dokáže zapamätať tri najčastejšie parkovacie manévre.

Pod kapotou sa objavujú hneď tri elektrifikované pohony. Absolútnou novinkou je hybridný RX 500h. Ide totiž o prvý hybrid Lexusu, ktorý je spojený s preplňovaným motorom. Štvorvalec 2,4 Turbo je spojený s elektromotorom v 6-stupňovej automatickej prevodovke, čo je naozaj nezvyklé, a druhým elektromotorom s výkonom 80 kW na zadnej náprave. Spolu dáva systém 273 kW a krútiaci moment 645 Nm, takže najvýkonnejšia verzia zvláda stovku len za 5,9 sekundy.

Elektrická štvorkolka Direct4 má nový softvér, takže zadný elektromotor zapája častejšie a eliminuje nepriaznivé vplyvy prudkého zrýchlenia na riadenie. RX 500h je z dôvodu dynamiky ako jediný vybavený brzdovým systémom s protiľahlými strmeňmi a riadením zadných kolies. Ďalším debutantom je Lexus RX 450h+, teda plug-in hybridná verzia, s batériou s kapacitou 18,1 kWh. Jej pohon tvorí atmosférický 4-valec s objemom 2,5 litra a elektromotor. Systémových 225 kW a 572 Nm však putuje len k predným kolesám.
Batéria má ponúknuť čisto elektrický dojazd 65 km do rýchlosti 135 km/h. Aj vďaka tomu sa plug-in hybrid pýši spotrebou rozprávkových 1,2 litra benzínu na 100 km. Pritom na stovku zrýchľuje za atraktívnych sedem sekúnd. No najviac si Lexus sľubuje od hybridnej verzie RX 350h, opäť s motorom s objemom 2,5 litra, ktorá generuje 180 kW a 335 Nm krútiaceho momentu. Spotrebou 6,4 litra na 100 km má práve RX 350h konkurovať dieselovým európskym súperom. Na európsky trh sa má novinka Lexusu dostať koncom roka.