História GLC siaha do roku 2008, keď automobilka predstavila model GLK, postavený pod vtedajším ML. Ostrými líniami dávala najavo svoju príbuznosť s ikonickou triedou G. V roku 2015 Stuttgart GLK nahradil úhľadným GLC. Bol to veľký úspech, takže na konte majú tieto SUV už viac ako 2,6 milióna zákazníkov. A tento príbeh nekončí, pretože po siedmich rokoch prichádza na rad už tretia generácia. Dalo sa to čakať, pretože GLC bolo vždy blízkym príbuzným céčka a to dostalo nedávno novú generáciu. Zmeny dizajnu pôsobia síce evolučne, ale GLC je novšie, ako sa zdá. Na dĺžku narástlo až o 60 mm a je o štyri milimetre nižšie. Dlhší je aj rázvor náprav a rozchod kolies, vzadu až o 23 mm, takže pôsobí stabilnejšie.
Vpredu zaujme väčšia maska so športovou lištou, no najmä reflektory, ktoré sa jej po prvýkrát dotýkajú. Môžu byť vybavené technológiou Digital Lights. Keďže paket Avantgarde bude odteraz súčasťou sériovej výbavy, má GLC viac chrómových dekorácií. Verzia AMG Line pridá veľkú integrovanú hviezdu. Hladké tvary profilu sú v súlade so súčasným dizajnovým jazykom „zmyselnej čistoty“ a majú podiel na vynikajúcej aerodynamike (cW 0,29). Tú podporujú aj aerodynamicky optimalizované kolesá s priemerom 18– až 20-palcov. Nové zadné svetlá pripomínajú tradičnú triedu C. Majú výraznú 3D grafiku, ale nie sú prepojené diódovou lištou. Dlhší zadný previs pridáva GLC na elegancii. Výfuky v nárazníku sú však falošné.
To v interiéri sa GLC zmenilo na nepoznanie. Opäť sa tu GLC inšpiruje riešením céčka. Na palubnej doske v tvare krídla sa akoby vznášal digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca. Spoločnosť mu robí 11,9-palcová obrazovka, „vyrastajúca“ zo stredového tunela. Je jemne natočená na vodiča. Modernú atmosféru dotvára nový dizajn opierok hláv a najmä dekoračné materiály, ako kožou čalúnená palubná doska či obloženie z rôznych drevených dýh alebo interpretácie karbónu. Systém Energizing dokáže meniť náladu v kabíne pomocou zmien klimatizácie, osvetlenia či vôní. Viac svetla prepúšťa do kabíny otvárateľné panoramatické okno. Posádka ocení aj batožinový priestor, ktorý narástol o markantných 50 litrov. Manipulácia s batožinou je o to ľahšia, že GLC má v sérii elektricky ovládané veko kufra.
Nový infotainment s umelou inteligenciou MBUX prináša brilantné zobrazenie, rozšírenú realitu, pokročilú navigáciu a hlasové ovládanie „Hey Mercedes“. Úplnou novinkou je ale takzvaná „prehľadná kapota“, ktorá zobrazuje priestor pod vozidlom. O bezpečnosť sa stará zdokonalený balík asistenčných systémov. Tak napríklad asistent udržiavania bezpečnej vzdialenosti dokáže až do rýchlosti 100 km/h reagovať na stojace vozidlá. Udržiavanie v jazdnom prúde zas ťaží z 360-stupňovej kamery. To môže byť výhoda napríklad pri vytváraní záchranárskej uličky. Novinkou je tiež výstraha pred značkou Stop alebo červeným signálom semafora. Pokročilý parkovací asistent zvládne parkovací manéver aj sám. Reguluje rýchlosť, brzdy aj riadenie.
Hlavnou správou spod kapoty je fakt, že GLC sa bude odteraz spoliehať len na 4-valcové motory. Napokon, zvykli sme si na to už pri novom céčku. O výkon sa však báť netreba, pretože GLC mnohé doháňa elektrifikáciou. Všetky motory nového radu FAME (Family of Modular Engines) majú objem dvoch litrov a sú vybavené 48 V mild-hybridným pohonom so 17 kW štartér-generátorom. Platí to o benzínových verziách GLC 200 4Matic (150 kW), GLC 300 4Matic (190 kW) aj o jedinej dieselovej verzii GLC 220d 4Matic (145 kW). Motory sú tiež štandardne spojené s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav.
Ešte zaujímavejšie sú nové plug-in hybridy vybavené prídavným elektromotorom s výkonom až 100 kW a najmä veľkým akumulátorom s kapacitou 31,2 kWh, ktorý umožňuje elektrický dojazd vyše 100 km! Podpora nabíjania výkonom 60 kW zároveň znamená, že akumulátor nabijete jednosmerným prúdom už za 30 minút, takže režim EV je možné používať nielen v meste, ale aj na dlhých trasách. Plug-in hybridná sústava je pritom spojená nielen s benzínovými verziami GLC 300e (230 kW) a GLC 400e (280 kW), ale aj s naftovým agregátom vo verzii GLC 300de (245 kW). Mercedes-Benz môže potom udávať rozprávkové spotreby okolo 0,6 až 0,8 litra paliva na 100 km. Aj po vybití batérie však plug-in hybridy využívajú všetky výhody hybridnej technológie.
Čítajte viac Mercedes-AMG One: F1 na bežné cesty je tu. Vývoj bol vraj peklom!Podvozok s plne nezávislým zavesením kolies dostal úplne novú štvorprvkovú prednú nápravu. No a ak si doprajete „technický balík“ dostanete vzduchové odpruženie Airmatic, ktoré bežná trieda C nemá, a premiérové natáčanie zadných kolies do uhla 4,5, čím sa priemer otáčania skracuje o 90 centimetrov. Tam sa to ale stále nekončí, pretože k dispozícii je aj terénny technický balík, so zvýšeným podvozkom o 20 mm, zlepšenou ochranou spodných partií a terénnou obrazovkou, ktorá informuje vodiča napríklad o náklonoch. Pre AMG Line je zas vyhradený športový podvozok s tuhším odpružením a nižšou svetlou výškou. Pohon štyroch kolies sa stará o suverénnu trakciu na klzkých povrchoch.