Cupra 'explodovala'! Na okruhu Terramar ukázala vzrušujúci trojzáprah

Z kontroverzného projektu Cupry sa vyvinul neskutočný úspech. Značka stvorená len pred štyrmi rokmi láme jeden rekord za druhým. A v talóne má tri nové modely, ktoré dostane na trh už v priebehu troch rokov.

10.06.2022 16:00
debata (1)
Toto je nový trojzáprah Cupry, ktorý má jej... Foto: Cupra
Cupra Unstoppable Impulse - 2022 Toto je nový trojzáprah Cupry, ktorý má jej predaje katapultovať ešte do konca dekády na 500 000 áut ročne.

Iste si pamätáte, že symbolom Cupra v minulosti označoval Seat najvýkonnejšie verzie sériových modelov – ako Leon Cupra či Ibiza Cupra. Všetko zmenil rok 2018, keď sa z Cupry stala samostatná značka. Za jej stvorením stál bývalý šéf Seatu Luca de Meo, dnes už šéf Renaultu. Jeho krok, ktorý spočiatku vyvolal kontroverzné reakcie, sa s odstupom času ukázal ako vizionársky. V priebehu štyroch rokov totiž Cupra doslova explodovala. Cez svoje predajne Cupra Master a reprezentatívne „galérie“ Cupra City Garage predala už takmer 200 000 áut! Debutovala s nabrúseným SUV Cupra Ateca, neskôr pridala Cupru Leon, nasledoval prvý autorský model Formentor, na ktorý pripadá už 100 000 regis­trácií, a tiež prvý čistý elektromobil Cupra Born, „ukradnutý“ na poslednú chvíľu Seatu.

V koncerne VW si musia mädliť ruky, pretože značka, ktorá chce zaplniť priestor medzi tými masovými, akým je Seat, a prémiovými, akým je napríklad Audi, začala generovať neuveriteľný obrat. V roku 2018 to bolo len 430 miliónov eur, ale už vlani 2,2 miliardy! Neuveriteľné, ak uvážite, že to všetko sa odohralo počas pandémie a čipovej krízy. Cupra sa stala jednou z mála rastúcich značiek koncernu VW a jednou z mála rastúcich značiek v globálnom meradle. Jednoducho, koncept vyzývavých modelov, ktoré nezruinujú váš rozpočet tak ako nemecká prémia, chytil okamžite za srdce. Cupra je splneným snom Volkswagenu o „španielskej Alfe.“ V tomto roku má pritom v pláne obrat opäť zdvojnásobiť. Chce tiež vtrhnúť na nové trhy, napríklad do Austrálie alebo Južnej Ameriky a ročný odbyt zvýšiť na 500 000 áut.

Akcia Unstoppable Impulse na okruhu Terramar... Foto: Tomáš Andrejčák
Cupra Unstoppable Impulse - 2022 Akcia Unstoppable Impulse na okruhu Terramar nemala v dnešných časoch obdobu. Automobilky sa presunuli do virtuálneho priestoru, Cupra nie...

Na takúto expanziu však potrebuje nové modely. A presne preto pozvala na dnes už nefunkčný pretekársky ovál Terramar neďaleko Barcelony novinárov z celého sveta. Presne ako pred štyrmi rokmi, keď sa Cupra narodila. Jeho nebezpečná betónová trať vytvorila dokonalú kulisu rebelantskej povahe Cupry a neformálnej atmosféry akcie Unstoppable Impulse, ktorá v čase on-line konferencií nemá naozaj páru. Šéf Cupry Wayne Griffiths tu v teniskách a koženej bunde predstavil hneď tri nové modely, v rôznom štádiu vývoja, ktorým Cupra vdýchne život do troch rokov. Aj to je nezvyklé, pretože automobilky strážia svoje novinky do poslednej chvíle. Cupra nie, chce ukázať, že je plná života a ambícií. Poďme sa na ne pozrieť.

Cupra Terramar

Cupra Terramar bude kompaktné SUV s dĺžkou 4,5... Foto: Cupra
Cupra Terramar - 2022 Cupra Terramar bude kompaktné SUV s dĺžkou 4,5 metra s klasickým pohonom, ale aj s plug-in hybridom, ktorý by mal zvládnuť až 100 km v elektrickom režime.

Nové SUV, pomenované po ikonickom autodróme s klopenými zákrutami, má na dĺžku 4,5 metra. Zapadne presne medzi Cupru Ateca a sesterský Seat Tarraco. Z ambiciózneho trojzáprahu je jediným modelom, ktorý ostane verný spaľovacím motorom. I keď elektrifikácii sa nevyhne. Napokon, s tou má už Cupra vďaka Bornu a plug-in hybridnému Leonu skúsenosť. V Terramare sa však má predstaviť druhá generácia plug-in hybridnej technológie koncernu VW. Čisto elektrický dojazd sa totiž predĺži na 100 kilometrov, čo je takmer dvojnásobok súčasných plug-in hybridov. To znamená väčšiu batériu. Motor 1,4 TSI by mal pravdepodobne nahradiť nový 1,5 TSI. Okem plug-in hybridu budú v Terramare k dispozícii aj klasické verzie so spaľovacími motormi. Výrobu tohto SUV zabezpečí závod Audi v Gyori. Na trh príde v roku 2024.

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan je elektrické SUV-kupé. Teda... Foto: Cupra
Cupra Tavascan - 2022 Cupra Tavascan je elektrické SUV-kupé. Teda súrodenec Škody Enyaq iV Coupé a Volkswagenu ID.5. Má však expresívnejšie tvary.

Tavascan bude čisto elektrickým SUV-kupé. Po prvýkrát ho Cupra predstavila v podobe rovnomenného konceptu už v roku 2019. Dobrou správou je, že sériová verzia sa od štúdie príliš líšiť nebude. V podstate tu máme pendanta VW ID.5 a Škody Enyaq iV Coupé, ale s ešte expresívnejším dizajnom. Niektoré prvky sú totiž inšpirované špeciálom Cupra Tavascan Extreme E Concept, ktorý mal premiéru len vlani. Očakávať môžeme batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh a dvojicu elektromotorov so systémovým výkonom 220 kW. Ale ktovie, možno pôjde Cupra s dynamikou ešte ďalej. Napokon, jej vstup na trh sa očakáva v roku 2024, teda v čase, keď by už mohli koncernoví súrodenci absolvovať facelift a modernizáciu techniky.

Cupra UrbanRebel

UrbanRebel privedie Cupru do sveta mestských... Foto: Tomáš Andrejčák
Cupra UrbanRebel - 2022 UrbanRebel privedie Cupru do sveta mestských elektromobilov. Vďaka provokatívnym tvarom a výkonu 166 kW bude nepochybne vytŕčať z davu.

Mestský elektrický hatchback je autom, na ktorom Cupre záleží asi najviac. Bol jediným modelom, ktorý po veľkolepej prezentácii ostal na pódiu. Cupra ho teda neskryla pred zrakom a objektívmi novinárov. V porovnaní s konceptom, ktorý prezentoval UrbanRebel v podobe šialeného okruhového špeciálu, sa jeho krivky upokojili, rebelantstvo mu však vďaka žraločiemu nosu, neskutočne efektnému bočnému prelisu či bezrámovým oknám v tvare štítu motocyklovej prilby ostalo v krvi. UrbanRebel bude jedným z troch plánovaných mestských koncernových elektromobilov na platforme MEB-Small s predným náhonom, ktoré budú niesť aj logá Volkswagenu a českej Škody. Bude ale nepochybne najvýstrednejším a asi aj najsilnejším.

Interiér UrbanRebelu je inšpirovaný konzolou... Foto: Cupra
Cupra Urban Rebel - 2022 Interiér UrbanRebelu je inšpirovaný konzolou PlayStation. Jednoducho, nápadmi nešetrí ani v kabíne.

Na výkone sa naozaj nešetrilo. Jeho elektromotor ponúkne až 166 kW a zrýchlenie na stovku za 6,9 sekundy. Batéria má stačiť na 440 km jazdy. Interiér vyráža dych nekonvenčným spracovaním prístrojového panela s pohyblivými displejmi, 3D zobrazením a najmä volantom inšpirovaným konzolou PlayStation. To všetko by malo UrbanRebelu ostať aj v jeho sériovej podobe. Musíme priznať, že práve toto auto na nás urobilo najväčší dojem. Toľko emócií vo formáte Ibizy tu ešte nebolo. Na UrbanRebel s dĺžkou len 4 030 mm si však počkáme až do roku 2025. Príde teda až po Terramare a Tavascane. Vyrábať ho budú v materskom závode Seatu v Martorelli aj s využitím 3D tlače, spolu s jeho súrodencami.

Cupra Urban Rebel - 2022
Cupra Urban Rebel - 2022
+14Cupra Urban Rebel - 2022

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Cupra #Cupra Tavascan #Cupra UrbanRebel #Cupra Terramar
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek