Iste si pamätáte, že symbolom Cupra v minulosti označoval Seat najvýkonnejšie verzie sériových modelov – ako Leon Cupra či Ibiza Cupra. Všetko zmenil rok 2018, keď sa z Cupry stala samostatná značka. Za jej stvorením stál bývalý šéf Seatu Luca de Meo, dnes už šéf Renaultu. Jeho krok, ktorý spočiatku vyvolal kontroverzné reakcie, sa s odstupom času ukázal ako vizionársky. V priebehu štyroch rokov totiž Cupra doslova explodovala. Cez svoje predajne Cupra Master a reprezentatívne „galérie“ Cupra City Garage predala už takmer 200 000 áut! Debutovala s nabrúseným SUV Cupra Ateca, neskôr pridala Cupru Leon, nasledoval prvý autorský model Formentor, na ktorý pripadá už 100 000 registrácií, a tiež prvý čistý elektromobil Cupra Born, „ukradnutý“ na poslednú chvíľu Seatu.
V koncerne VW si musia mädliť ruky, pretože značka, ktorá chce zaplniť priestor medzi tými masovými, akým je Seat, a prémiovými, akým je napríklad Audi, začala generovať neuveriteľný obrat. V roku 2018 to bolo len 430 miliónov eur, ale už vlani 2,2 miliardy! Neuveriteľné, ak uvážite, že to všetko sa odohralo počas pandémie a čipovej krízy. Cupra sa stala jednou z mála rastúcich značiek koncernu VW a jednou z mála rastúcich značiek v globálnom meradle. Jednoducho, koncept vyzývavých modelov, ktoré nezruinujú váš rozpočet tak ako nemecká prémia, chytil okamžite za srdce. Cupra je splneným snom Volkswagenu o „španielskej Alfe.“ V tomto roku má pritom v pláne obrat opäť zdvojnásobiť. Chce tiež vtrhnúť na nové trhy, napríklad do Austrálie alebo Južnej Ameriky a ročný odbyt zvýšiť na 500 000 áut.
Na takúto expanziu však potrebuje nové modely. A presne preto pozvala na dnes už nefunkčný pretekársky ovál Terramar neďaleko Barcelony novinárov z celého sveta. Presne ako pred štyrmi rokmi, keď sa Cupra narodila. Jeho nebezpečná betónová trať vytvorila dokonalú kulisu rebelantskej povahe Cupry a neformálnej atmosféry akcie Unstoppable Impulse, ktorá v čase on-line konferencií nemá naozaj páru. Šéf Cupry Wayne Griffiths tu v teniskách a koženej bunde predstavil hneď tri nové modely, v rôznom štádiu vývoja, ktorým Cupra vdýchne život do troch rokov. Aj to je nezvyklé, pretože automobilky strážia svoje novinky do poslednej chvíle. Cupra nie, chce ukázať, že je plná života a ambícií. Poďme sa na ne pozrieť.
Cupra Terramar
Nové SUV, pomenované po ikonickom autodróme s klopenými zákrutami, má na dĺžku 4,5 metra. Zapadne presne medzi Cupru Ateca a sesterský Seat Tarraco. Z ambiciózneho trojzáprahu je jediným modelom, ktorý ostane verný spaľovacím motorom. I keď elektrifikácii sa nevyhne. Napokon, s tou má už Cupra vďaka Bornu a plug-in hybridnému Leonu skúsenosť. V Terramare sa však má predstaviť druhá generácia plug-in hybridnej technológie koncernu VW. Čisto elektrický dojazd sa totiž predĺži na 100 kilometrov, čo je takmer dvojnásobok súčasných plug-in hybridov. To znamená väčšiu batériu. Motor 1,4 TSI by mal pravdepodobne nahradiť nový 1,5 TSI. Okem plug-in hybridu budú v Terramare k dispozícii aj klasické verzie so spaľovacími motormi. Výrobu tohto SUV zabezpečí závod Audi v Gyori. Na trh príde v roku 2024.
Cupra Tavascan
Tavascan bude čisto elektrickým SUV-kupé. Po prvýkrát ho Cupra predstavila v podobe rovnomenného konceptu už v roku 2019. Dobrou správou je, že sériová verzia sa od štúdie príliš líšiť nebude. V podstate tu máme pendanta VW ID.5 a Škody Enyaq iV Coupé, ale s ešte expresívnejším dizajnom. Niektoré prvky sú totiž inšpirované špeciálom Cupra Tavascan Extreme E Concept, ktorý mal premiéru len vlani. Očakávať môžeme batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh a dvojicu elektromotorov so systémovým výkonom 220 kW. Ale ktovie, možno pôjde Cupra s dynamikou ešte ďalej. Napokon, jej vstup na trh sa očakáva v roku 2024, teda v čase, keď by už mohli koncernoví súrodenci absolvovať facelift a modernizáciu techniky.
Cupra UrbanRebel
Mestský elektrický hatchback je autom, na ktorom Cupre záleží asi najviac. Bol jediným modelom, ktorý po veľkolepej prezentácii ostal na pódiu. Cupra ho teda neskryla pred zrakom a objektívmi novinárov. V porovnaní s konceptom, ktorý prezentoval UrbanRebel v podobe šialeného okruhového špeciálu, sa jeho krivky upokojili, rebelantstvo mu však vďaka žraločiemu nosu, neskutočne efektnému bočnému prelisu či bezrámovým oknám v tvare štítu motocyklovej prilby ostalo v krvi. UrbanRebel bude jedným z troch plánovaných mestských koncernových elektromobilov na platforme MEB-Small s predným náhonom, ktoré budú niesť aj logá Volkswagenu a českej Škody. Bude ale nepochybne najvýstrednejším a asi aj najsilnejším.
Na výkone sa naozaj nešetrilo. Jeho elektromotor ponúkne až 166 kW a zrýchlenie na stovku za 6,9 sekundy. Batéria má stačiť na 440 km jazdy. Interiér vyráža dych nekonvenčným spracovaním prístrojového panela s pohyblivými displejmi, 3D zobrazením a najmä volantom inšpirovaným konzolou PlayStation. To všetko by malo UrbanRebelu ostať aj v jeho sériovej podobe. Musíme priznať, že práve toto auto na nás urobilo najväčší dojem. Toľko emócií vo formáte Ibizy tu ešte nebolo. Na UrbanRebel s dĺžkou len 4 030 mm si však počkáme až do roku 2025. Príde teda až po Terramare a Tavascane. Vyrábať ho budú v materskom závode Seatu v Martorelli aj s využitím 3D tlače, spolu s jeho súrodencami.