Lightyear 0: Holandský zázrak ide do výroby. Nabiť ho stačí raz za dva mesiace

Toto by mohlo byť riešenie, ako sa zaobísť takmer bez nabíjacích staníc. Stačí parkovať vonku. Ročne tak získate 11 000 km zadarmo. Holandský solárny liftback však stojí 150 000 dolárov.

15.06.2022 10:00
debata (3)
Tento hliníkovo-karbónový zázrak s dĺžkou viac... Foto: Lightyear
Lightyear 0 - 2022 Tento hliníkovo-karbónový zázrak s dĺžkou viac ako päť metrov má vrchnú časť karosérie pokrytú solárnymi článkami s výkonom 1,05 kW.

Holandský startup Lightyear predstavil koncept rovnomenného elektromobilu už pred dvoma rokmi. A teraz oznámil, že s ním mieri do výroby. Má odstrániť jednu z najväčších nevýhod elektromobilov, a to závislosť od nabíjacej infraštruktúry. Aspoň sčasti. Samotná myšlienka nie je nová ani revolučná, ale holandská spoločnosť ju dotiahla ďalej ako všetci ostatní. Lightyear 0 bude totiž „tankovať“ najmä zo slnka. Pritom rozhodne nejde o nejaký malý mestský elektromobil, ale o luxusný liftback pre piatich cestujúcich. Napokon, na dĺžku má až 5 083 mm a rázvor náprav 2 950 mm, takže tu máme čosi ako holandský Mercedes EQS alebo holandskú Teslu S. Prekvapením je svetlá výška 183 mm, ktorá ladí skôr so svetom crossoverov.

Špičkovú aerodynamiku reprezentuje koeficient... Foto: Lightyear
Lightyear 0 - 2022 Špičkovú aerodynamiku reprezentuje koeficient Cw 0,19, ešte nižší ako v prípade Mercedesu-Benzu EQS.
Mercedes-Benz Vision EQXX - koncept 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz Vision EQXX: Tento koncept prejde na jedno nabitie 1 000 km!

V porovnaní so stuttgartským aj s americkým súperom má Lightyear podstatne nižšiu hmotnosť. Len 1 575 kg, to je minimálne o tonu menej. Asi ako stuttgartský futuristický koncept Mercedes-Benz EQXX. Kým však ten nemá šancu kvôli drahým technológiám zamieriť na montážne linky, Lightyear 0 sa tam práve chystá. A pritom si tiež zakladá na efektivite. Okrem „mušej“ váhy, aspoň vo svete elektromobilov, pridáva úžasnú aerodynamiku s koeficientom Cw len 0,19, čo je absolútny svetový rekord. Poráža dokonca aj Mercedes-Benz EQS, teda doterajšieho kráľa aerodynamiky. Ďalšie zníženie strát ide na konto špeciálnych pneumatík Bridgestone s ultranízkym valivým odporom, vyvinutými len pre toto auto.

Kabína ponúka miesto pre päť členov posádky a... Foto: Lightyear
Lightyear 0 - 2022 Kabína ponúka miesto pre päť členov posádky a kufor s úžasným objemom 640 litrov.
Mercedes-Benz Vision AMG Concept - 2022 Čítajte viac Vision AMG: Toto je nová elektrická DNA z Affalterbachu

Výsledkom je, že Lightyear 0 s karbónovou karosériou má spotrebu iba 10 kWh na 100 km, a preto si vystačí s menšími a ľahšími akumulátormi. Batériový blok má kapacitu 60 kWh, čo znamená teoretický dojazd 625 km, no ak to bude aj 500, ide o fantastický výsledok. Najväčšou vychytávkou sú solárne články, ktorými je pokrytá strecha aj kapoty. Majú plochu neuveriteľných päť štvorcových metrov. Za dobrého počasia tak dokážu produkovať výkon 1,05 kW. To znamená, že za jednu hodinu získa Lightyear 0 dostatok energie na 10 km jazdy. No a ak parkujete vonku, kým ste v práci, vozidlo sa nabíj. Vlastne, ak svieti slnko, nabíja sa stále. To je energia a prevádzka zadarmo.

Lightyear 0 má elektromotory integrované priamo... Foto: Lightyear
Lightyear 0 - 2022 Lightyear 0 má elektromotory integrované priamo v kolesách. To znamená ďalšiu úsporu hmotnosti.

Lightyear predpokladá, že ak denne majiteľ nenajazdí viac ako 35 km, čo nie je ďaleko od priemerných európskych štatistík, bude nutné vozidlo nabiť zo siete len raz za dva mesiace. A aj to mu ide dobre. Na nabíjačke so striedavým prúdom stačí hodina na predĺženie dojazdu o 200 km a pri nabíjaní jednosmerným prúdom o 500 km. Pritom nebude Lightyear 0 žiadnou brzdou v premávke a od svojej posádky nebude požadovať ani kompromisy v komforte. Jeho elektromotory umiestnené priamo v kolesách, čo, mimochodom, opäť šetrí hmotnosť, zabezpečia zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Áno, v týchto disciplínach sa Lightyear 0 nevyrovná Tesle ani Mercedesu-Benzu, ale jazdiť takmer zadarmo je tiež lákavé.

Lightyear 0 - 2022
Lightyear 0 - 2022
+15Lightyear 0 - 2022

Kabína, ktorá používa výlučne vegánske materiály, ponúka dostatok priestoru pre päťčlennú posádku a k tomu neuveriteľný kufor s objemom 640 litrov. Nechýba klimatizácia, infotainment s 10,1-palcovou obrazovkou a operačným systémom Android či asistenčné systémy. Výrobu, o ktorú sa postará spoločnosť Valmet Automotive, plánuje Lightyear spustiť už na jeseň, pričom k prvým zákazníkom sa novinka dostane v novembri. Nebude to však lacná záležitosť. Za úvodnú sériu Pioneer Edition si holandská spoločnosť zapýta 150 000 eur. Nasledovať má luxusnejšia a možno aj výkonnejšia edícia Limited Edition, ktorá bude stáť až 250 000 eur. A to sa už chystá Lightyear 2, ktorý má doraziť v roku 2025.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 083
Šírka (mm) 1 972
Výška (mm) 1 445
Rázvor náprav (mm) 2 950
Svetlá výška (mm) 183
Plocha solárnych článkov (m2) 5,2
Objem kufra (l) 640
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 575

Technické údaje

Pohon Štyri elektromotory v kolesách
Kapacita batérie (kWh) 60
Spotreba na 100 km (kWh) 10,0
Dojazd podľa WLTP (km) 625
0 – 100 kmh (s) 10,0

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #solárne články #Lightyear #Lighryear 0 #solárne auto
Články podľa značiek