Nový Opel Astra: Tankuje benzín, naftu aj elektrinu!

Šiesta generácia Astry prichádza v čase 30. výročia tohto modelu. A je skutočnou oslavou narodenín. S tými predchádzajúcimi nemá nič spoločné. Prezentuje nový dizajnový jazyk, modernú konektivitu a najmä elektrifikovaný pohon. To ale neznamená, že by Astra zanevrela na klasické spaľovacie motory. Naopak, tankovať môže nielen benzín, ale aj naftu!

17.06.2022 00:00
Opel, nepouzivat

Astra v roku 1991 vystriedala pôvodný Opel Kadett. Stal sa z nej úspešný príbeh. Za tri dekády putovalo k zákazníkom viac ako 15 miliónov exemplárov. A hoci svetu dnes vládnu SUV, Astra ostáva stále jedným z dôležitých pilierov Opla. V Russelsheime jej navyše naplánovali novú kariéru. Vlani na jeseň Opel odhalil jej šiestu generáciu a tá predstavuje v histórii Astry skutočný zlom. Po prvýkrát ju vyvinuli na platforme EMP2 koncernu Stellantis, čo jej umožnilo prísť s novými asistenčnými systémami, vstúpiť do digitálnej éry a najmä, znížiť spotrebu a emisie prostredníctvom hneď dvoch plug-in hybridných verzií. Pre konzervatívnych zákazníkov má ale stále „v rukáve“ klasické benzínové a naftové motory.

Svieža a moderná

Šiesta generácia Astry síce zdieľa základy so svojimi koncernovými súrodencami, ale o jej príslušnosti k „blesku“ niet najmenších pochybností. Dizajnéri pri nej totiž naplno rozvinuli nový svieži štylistický jazyk. Zjavné je to už na prednej maske Opel Vizor, ktorá integruje všetky potrebné senzory a tiež najnovšiu generáciu matrixových svetiel IntelliLux LED so 168 diódami, 84 v každom z reflektorov, ktorých technológia pochádza priamo z vlajkovej lode Insignia. Len pre zaujímavosť – pôvodná Astra z roku 2015 mala tiež matrixové svetlá, dokonca ako prvá vo triede, no tie obsahovali len osem diód. Tak rýchlo ide vývoj vpred.

Uprostred masky sa nachádza vynovené logo, ktoré je centrom motívu Opel Compass, tvoreného horizontálnou grafikou denných svetiel v tvare písmena L a ostrým pozdĺžnym prelisom kapoty, ktorý sa vnára až do nárazníka. Z profilu Astra zaujme najmä svalnatými blatníkmi a dynamickým tvarom zadných stĺpikov v tvare plutvy či krídla. Vyniknú o to viac, ak kontrastujú s čiernou strechou. V zadnej časti nachádzame opäť motív Opel Compass s čiernym logom a úzkymi svetlami. Pochopiteľne, vybavenými výlučne diódami. Astra bude jazdiť na 16– až 18-palcových diskoch kolies. Dynamickému charakteru prospieva aj jemná zmena formátu.

Nová Astra má na dĺžku 4 373, na šírku 1 860 a na výšku 1 441 mm. To znamená, že je síce len o tri milimetre dlhšia, ale zato o 51 mm širšia a o 17 mm nižšia. „Krčí sa tak“ bližšie k asfaltu a jej postoj umocňuje aj väčší rozchod kolies a tiež o 13 mm dlhší rázvor náprav s hodnotou 2 675 mm. Ten je prísľubom vzdušnejšieho interiéru. No nejde len o priestor. V kabíne totiž neostal kameň na kameni. Štíhla palubná doska obsahuje takzvaný Pure Panel, teda hneď dva 10-palcové displeje hladko integrované pod spoločným krytom. Špeciálna vrstva zabraňuje odleskom pri slnečnom počasí, vďaka čomu Astra nepotrebuje tieniaci šilt.

Opel, nepouzivat

Priestranná a digitálna

Rozsiahla digitalizácia zredukovala počet ovládacích prvkov, no napriek tomu si Astra zachovala dostatok hardvéru v podobe klávesov pre vstup do najdôležitejších vetiev menu, ako aj fyzické tlačidlá pre funkcie klimatizácie. Pure Panel je plne kompatibilný s mobilnými telefónmi cez bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto. Okrem ovládania dotykom ponúka nový infotainment aj hlasové ovládanie. K dispozícii je množstvo prepojených služieb. A nechýba ani head-up displej a indukčná nabíjačka. Komfort zvyšujú úplne nové sedadlá, na ktorých si Opel vždy zakladal. Ani tentoraz im nechýba certifikát AGR (Aktion Gesunder Rücken), komory nemeckých ortopédov.

Vodič a spolujazdec sedia o 12 mm nižšie ako v predchádzajúcej generácii, čo podporuje športový pocit z jazdy. Tvar a tuhosť sedadiel závisí od kontúr „Sport“ alebo „Comfort“. K dispozícii je elektrické ovládanie, pneumatická bedrová opierka, ventilácia, masážne funkcie či luxusné čalúnenie Nappa. Vyhrievané môžu byť dokonca aj zadné sedadlá. Vrcholové audio Navi Pro & Hifi obsahuje navigáciu s aktualizáciou máp a osem reproduktorov. Pod piatymi dverami sa ukrýva batožinový priestor s objemom 422 litrov, ktorý možno zväčšiť sklopením operadiel, delených v pomere 40: 60. Vďaka dvojitej podlahe sa tým vytvorí takmer vodorovný úložný priestor.

Nechýba ani záplava asistenčných systémov, ktoré využívajú dáta piatich kamier, piatich radarov a ďalších ultrazvukových senzorov. Integrované sú do konektivity Horizon v Intelli-Drive 2.0, čo znamená možnosť prispôsobenia rýchlosti jazdy v zákrutách, odporúčania rýchlosti a vykonávanie poloautomatickej zmeny jazdných prúdov. Balík Intelli-Drive obsahuje detekciu mŕtveho uhla či udržiavanie v jazdnom prúde. Dopriať si ale môžete aj adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go. Parkovanie uľahčuje systém Intelli-Vision s 360-stupňovým zobrazením okolia.

Výkonná a elektrifikovaná

Revolúcia sa odohrala aj pod kapotou. Základom sú benzínové 3-valce 1,2 Turbo s výkonom 81 alebo 96 kW. Jediný naftový motor 1,5 CDTI dáva 96 kW. Pre výkonnejší benzínový motor a tiež diesel je k dispozícii okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky 8-stupňový automat. A potom sú tu dva premiérové plug-in hybridy, ktorých srdcom je motor 1,6 Turbo, spojený s elektromotorom s výkonom 81 kW. Slabší má systémových 133 a silnejší 162 kW. Vždy v spojení s 8-stupňovým automatom. Tento rozdiel má na svedomí spaľovací motor, ktorý je naladený na 110 alebo na 132 kW. Ekologické verzie budú teda zároveň najvýkonnejšie. Veď už slabšia z verzií akceleruje z 0 na 100 km/h za asi 7,5 sekundy.

Dynamické parametre výkonnejšieho plug-in hybridu zatiaľ nepoznáme. Batéria s kapacitou 12,4 kWh má vystačiť na približne 50 km bezemisnej jazdy, čo by malo stačiť na bežné denné dochádzanie do práce. S domácim Wallboxom nabijete Astru za približne 3,5 hodiny. Odmenou je normovaná spotreba 1,5 až 1,9 litra benzínu na 100 km. Opel Astra je už k dispozícii na slovenskom trhu. Dopriať si ju môžete v úrovniach výbavy Edition, Elegance, GS Line s čiernou strechou či vrcholovej Ultimate, ktorá obsahuje aj všetky technologické vychytávky – od svetiel IntelliLux, head-up displej, špičkové elektricky ovládané sedadlá či čalúnenie Alcantara.

Opel, nepouzivat

Nová Astra má jednoduchý, ale o to „ostrejší“ dizajnový jazyk. Čelným partiám dominuje maska Opel Vizor so svetlami matrix LED a motív Opel Compass, ktorého centrom je vynovené logo.

Z profilu zaujmú najmä svalnaté blatníky a dynamický „strih“ zadného stĺpika. Ten je ešte výraznejší v úrovniach GS Line a Ultimate s kontrastnou čiernou strechou.

Dynamický postoj je daný novými proporciami. Nová Astra je totiž dlhšia len o tri milimetre, zato je až o 51 m širšia a o 13 milimetrov nižšia. Efektným prvkom zadnej časti je vertikálne tretie brzdové svetlo umiestnené vo výbežku spojlera. Aj zadné svetlá majú tvar ležatého písmena L.

Digitálnu atmosféru za volantom umocňuje nový digitálny kokpit a dotykový infotainment s dvojicou 10-palcových obrazoviek. Pritom Opel Astre ponechal rozumný počet hardvérových ovládačov v tvare klávesov.

Pod zadným vekom je 422 litrov pre batožiny. Po sklopení operadiel je to 1 339. Len plug-in hybridné verzie sa musia vzdať 70 litrov kvôli batérii.

Najväčšou novinkou pod kapotou sú plug-in hybridné verzie 1,6 Turbo PHEV s výkonom 133 alebo až 162 kW. Batéria s kapacitou 12,4 kWh má vystačiť na približne 50 km bezemisnej jazdy.

Opel, nepouzivat

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 373
Šírka (mm) 1 860
Výška (mm) 1 441
Rázvor náprav (mm) 2 675
Veľkosť batožinového priestoru (l) 422 – 1 339
Veľkosť batožin. priestoru verzií PHEV (l) 352 – 1 268
Objem nádrže (l) 52 (42 – PHEV)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 332 – 1 438 (1 678 – PHEV)

Technické údaje

Motor 1,2 Turbo 1,2 Turbo 1,5 CDTI 1,6 Turbo PHEV
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 199 1 199 1 498 1 598
Max. výkon (kW/ot.) 81/5 500 96/5 500 96/3 750 133/-
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 205/1 750 230/1 750 300/1 750 360/-
Prevodovka 6M 6M/8A 6M/8A 8A
0 – 100 km/h (s) 210,5 9,7/9,7 10,6/10,6 7,6
Max. rýchlosť (km) 199 210/210 209/209 225 (135 – EV režim)
Spotreba na 100 km (l) 5,5 5,7/5,8 4,5/4,6 1,5 – 1,9
Kapacita batérie (kWh) 12,4
odkaz
Opel, nepouzivat
chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek