
Nie, netešte sa, nová Fabia RS síce existuje, ale má prívlastok Rally2. Máme tu teda nový súťažný špeciál, ktorý nie je homologovaný pre bežné cesty. A tak to aj ostane. S ostrými Fabiami RS sme sa totiž rozlúčili už s príchodom tretej generácie. Pokusom, ako pripomenúť najrýchlejšie Fabie, bola len “limitka“ Edition R5 z roku 2017. Bolo to v čase, keď bežné Fabie prišli definitívne o 4-valce. Takže aj výkon 92 kW, hoci neporovnateľné nižší v porovnaní s predchádzajúcimi Fabiami RS, pôsobil v ére 3-valcov „osviežujúco“. Lenže s príchodom štvrtej generácie Fabie, postavenej na platforme MQB-A0, nemôžme počítať ani s týmto výstrelkom.

Tí, ktorí chcú viac emócii, si musia vystačiť s verziami Monte Carlo. Tie pôsobia naozaj športovo, no pod kapotou majú civilné motory – 3-valcové. Celkom iná situácia je ale v divíziu Škoda Motorsport. Tá Fabiu RS má. A ešte akú! Tretia generácia RS Rally2, z ktorej vzniklo 450 exemplárov, si zaknihovala 13 091 štartov, neuveriteľných 4 186 pódiových umiestnení, z toho 1 714 víťazstiev, vrátane štyroch triumfov v slávnej Rallye Monte Carlo. Stalo sa z nej to najúspešnejšie „športové náradie“ v histórii značky. Hoci sama už v kolotoči rely nepôsobí, spolieha sa na súkromné tímy. A tie si Rally2 nevedia vynachváliť.

Je len logické, že s príchodom štvrtej generácie Fabie, začala divízia Motorsport horúčkovito pracovať na jej nástupkyni. Vyzerá úžasne. Fabia RS Relly2, určená pre súťaže skupiny Rally2 dostala neprehliadnuteľný aerodynamický paket, vrátane rozšírených blatníkov a mohutného zadného krídla. Škoda tvrdí, že novinka má najlepšiu aerodynamiku v triede. V tomto prípade myslí na extrémny prítlak, až dvakrát vyšší ako v minulosti, ktorý má tento súťažný špeciál držať na trati pri vysokých rýchlostiach. A okrem toho prináša Rally2 nový priam „jedovatý“ zelený odtieň laku Hyper Green. Vynikne zvlášť v kontraste s čiernou strechou.
Pod kapotou nemá Fabia Rally2 nič spoločné so sériovými Fabiami. Jej preplňovaný 4-valec 1,6 TSI, je odvodený z väčšieho motora 2,0 TSI, ktorý poznáme napríklad z Octavie RS. Lenže v tomto prípade má neskutočných 214 kW a krútiaci moment 430 Nm. O prenos enormnej sily sa stará 5-stupňová sekvenčná prevodovka a posiela ju ku obom nápravám cez hydraulickú medzinápravovú spojku a dvojicu mechanických diferenciálov. To sú ďalšie technológie, o ktorých sa vám môže vo svete civilných Fabií len snívať. Čo to robí s autom, oholeným priam na kosť, si ťažko predstaviť. Dynamika ostáva tajomstvom.

Aj bezpečnosť sa v tomto prípade chápe trochu inak. Nehľadajte tu airbagy, ABS ani stabilizačné systémy. Toto je surový stroj. Posádku zato chráni prídavný vnútorný rám, ktorý pozostáva z 35,8 metra rúrok. A nechýba ani automatický hasiaci systém. Na ceste držia túto „zelenú beštiu“ 18-palcové kolesá, ale len keď sa rozhodnete pre okruhovú verziu. Tá na šotolinu používa menšie 15-palcové disky. Podľa toho sa líši aj brzdová sústava. Tá asfaltová má kotúče s priemerom 350 mm na prednej a 300 na zadnej náprave, kým rely verzia používa na oboch nápravách zhodné 300 mm kotúče. V oboch prípadoch odolávajú teplote 700 stupňov Celzia.

Podvozok s tlmičovými vzperami McPherson je naladený tuhšie ako v minulosti a ťaží z väčšieho rozchodu aj rázvoru náprav. Má tiež dlhší zdvih pruženia. Zaujímavosťou je palivová nádrž. Má objem až 82,5 litra a je vybavená penovou výplňou, ktorá zabraňuje úniku paliva. Chráni ju tiež karbónovo-kevlarový „pancier“. Nádrž je tiež prispôsobená pre syntetické palivá, pretože v tohtoročnej sezóne sa bude rely jazdiť s využitím uhlíkovo neutrálnych benzínov.

Účelovo zariadená kabína má dve sedadlá. Vodič ovláda pomocou tlačidiel na volante množstvo funkcií vrátane štartovania. Nechýba ale ani centrálny ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným interkomom. Vodič a spolujazdec sedia v sedadlách so 6-bodovými pásmi a systémom ochrany hlavy. Okrem klietky chráni posádku aj štruktúra medzi vonkajším plášťom dverí a interiérom, ktorá pozostáva z absorpčnej peny a kompozitných materiálov. Päť vrstiev karbónu a jedna vrstva kevlaru tvoria účinnú ochranu.
VIDEO: Pozrite si nový špeciál Fabia RS Rally2Novinka sa už chystá k zákazníkom. Mala by nadviazať na úspech predošlej generácie. Škoda Motorsport pre to urobila všetko. Fabiu RS Rally2 testovala na asfaltových aj šotolinových povrchoch v Česku, Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Nemecku, Belgicku, Španielsku aj v extrémnych klimatických podmienkach na severe Fínska.