Tak predsa, Škoda Fabia RS je tu! Má len jednu chybu

Škoda to s ostrými verziami Fabie RS už dávno vzdala. No nie celkom. Nový špeciál Fabia RS Rally2 práve mieri k nadšencom. A má na čom stavať. Vyzerá úžasne.

17.06.2022 10:00
debata
Nová Fabia RS Rally2 vychádza zo štvrtej... Foto: Škoda
Škoda Fabia RS Rally2 - 2022 Nová Fabia RS Rally2 vychádza zo štvrtej generácie Fabie. Vďaka tomu má o čosi väčšie rozmery, najmä väčší rozchod kolies a rázvor náprav. To bude na trati veľká výhoda.

Nie, netešte sa, nová Fabia RS síce existuje, ale má prívlastok Rally2. Máme tu teda nový súťažný špeciál, ktorý nie je homologovaný pre bežné cesty. A tak to aj ostane. S ostrými Fabiami RS sme sa totiž rozlúčili už s príchodom tretej generácie. Pokusom, ako pripomenúť najrýchlejšie Fabie, bola len “limitka“ Edition R5 z roku 2017. Bolo to v čase, keď bežné Fabie prišli definitívne o 4-valce. Takže aj výkon 92 kW, hoci neporovnateľné nižší v porovnaní s predchádzajúcimi Fabiami RS, pôsobil v ére 3-valcov „osviežujúco“. Lenže s príchodom štvrtej generácie Fabie, postavenej na platforme MQB-A0, nemôžme počítať ani s týmto výstrelkom.

Škoda Superb - testovacia mula 2021 Čítajte viac Škoda Superb: Nová generácia nafotená v starej 'koži'!

Tí, ktorí chcú viac emócii, si musia vystačiť s verziami Monte Carlo. Tie pôsobia naozaj športovo, no pod kapotou majú civilné motory – 3-valcové. Celkom iná situácia je ale v divíziu Škoda Motorsport. Tá Fabiu RS má. A ešte akú! Tretia generácia RS Rally2, z ktorej vzniklo 450 exemplárov, si zaknihovala 13 091 štartov, neuveriteľných 4 186 pódiových umiestnení, z toho 1 714 víťazstiev, vrátane štyroch triumfov v slávnej Rallye Monte Carlo. Stalo sa z nej to najúspešnejšie „športové náradie“ v histórii značky. Hoci sama už v kolotoči rely nepôsobí, spolieha sa na súkromné tímy. A tie si Rally2 nevedia vynachváliť.

Brutálny aerodynamický paket zabezpečuje... Foto: Škoda
Škoda Fabia RS Rally2 - 2022 Brutálny aerodynamický paket zabezpečuje dvojnásobný prítlak pri vysokých rýchlostiach v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Fabie RS Rally2 evo.

Je len logické, že s príchodom štvrtej generácie Fabie, začala divízia Motorsport horúčkovito pracovať na jej nástupkyni. Vyzerá úžasne. Fabia RS Relly2, určená pre súťaže skupiny Rally2 dostala neprehliadnuteľný aerodynamický paket, vrátane rozšírených blatníkov a mohutného zadného krídla. Škoda tvrdí, že novinka má najlepšiu aerodynamiku v triede. V tomto prípade myslí na extrémny prítlak, až dvakrát vyšší ako v minulosti, ktorý má tento súťažný špeciál držať na trati pri vysokých rýchlostiach. A okrem toho prináša Rally2 nový priam „jedovatý“ zelený odtieň laku Hyper Green. Vynikne zvlášť v kontraste s čiernou strechou.

Škoda Fabia RS Rally2 - 2022
Škoda Fabia RS Rally2 - 2022
+15Škoda Fabia RS Rally2 - 2022

Pod kapotou nemá Fabia Rally2 nič spoločné so sériovými Fabiami. Jej preplňovaný 4-valec 1,6 TSI, je odvodený z väčšieho motora 2,0 TSI, ktorý poznáme napríklad z Octavie RS. Lenže v tomto prípade má neskutočných 214 kW a krútiaci moment 430 Nm. O prenos enormnej sily sa stará 5-stupňová sekvenčná prevodovka a posiela ju ku obom nápravám cez hydraulickú medzinápravovú spojku a dvojicu mechanických diferenciálov. To sú ďalšie technológie, o ktorých sa vám môže vo svete civilných Fabií len snívať. Čo to robí s autom, oholeným priam na kosť, si ťažko predstaviť. Dynamika ostáva tajomstvom.

Fabiu RS Rally2 poháňa preplňovaný motor 1,6... Foto: Škoda Motorsport
Škoda Fabia RS Rally2 - 2022 Fabiu RS Rally2 poháňa preplňovaný motor 1,6 TSI odvodený z väčšieho motora 2,0 TSI. Dáva výkon 214 kW a krútiaci moment 430 Nm.

Aj bezpečnosť sa v tomto prípade chápe trochu inak. Nehľadajte tu airbagy, ABS ani stabilizačné systémy. Toto je surový stroj. Posádku zato chráni prídavný vnútorný rám, ktorý pozostáva z 35,8 metra rúrok. A nechýba ani automatický hasiaci systém. Na ceste držia túto „zelenú beštiu“ 18-palcové kolesá, ale len keď sa rozhodnete pre okruhovú verziu. Tá na šotolinu používa menšie 15-palcové disky. Podľa toho sa líši aj brzdová sústava. Tá asfaltová má kotúče s priemerom 350 mm na prednej a 300 na zadnej náprave, kým rely verzia používa na oboch nápravách zhodné 300 mm kotúče. V oboch prípadoch odolávajú teplote 700 stupňov Celzia.

Škoda Afriq - koncept 2022 Čítajte viac Škoda Afriq: Študenti zmenil Kamiq na rely špeciál. Má techniku Octavie!

Podvozok s tlmičovými vzperami McPherson je naladený tuhšie ako v minulosti a ťaží z väčšieho rozchodu aj rázvoru náprav. Má tiež dlhší zdvih pruženia. Zaujímavosťou je palivová nádrž. Má objem až 82,5 litra a je vybavená penovou výplňou, ktorá zabraňuje úniku paliva. Chráni ju tiež karbónovo-kevlarový „pancier“. Nádrž je tiež prispôsobená pre syntetické palivá, pretože v tohtoročnej sezóne sa bude rely jazdiť s využitím uhlíkovo neutrálnych benzínov.

Porsche 911 Classic Club Coupé - 2022 Čítajte viac Porsche 911 Classic Club: Spomienkový solitér ‘zablúdil‘ do roku 1972

Účelovo zariadená kabína má dve sedadlá. Vodič ovláda pomocou tlačidiel na volante množstvo funkcií vrátane štartovania. Nechýba ale ani centrálny ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným interkomom. Vodič a spolujazdec sedia v sedadlách so 6-bodovými pásmi a systémom ochrany hlavy. Okrem klietky chráni posádku aj štruktúra medzi vonkajším plášťom dverí a interiérom, ktorá pozostáva z absorpčnej peny a kompozitných materiálov. Päť vrstiev karbónu a jedna vrstva kevlaru tvoria účinnú ochranu.

VIDEO: Pozrite si nový špeciál Fabia RS Rally2
Video

Novinka sa už chystá k zákazníkom. Mala by nadviazať na úspech predošlej generácie. Škoda Motorsport pre to urobila všetko. Fabiu RS Rally2 testovala na asfaltových aj šotolinových povrchoch v Česku, Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Nemecku, Belgicku, Španielsku aj v extrémnych klimatických podmienkach na severe Fínska.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia #Škoda-Auto #Škoda Fabia RS #Škoda Fabia RS Rally2
Články podľa značiek