Motor roka 2012 má v rukách Ford

Posledný ročník odbornej ankety Engine of the Year 2012 len potvrdil trend downsizingu. Kým predvlani kraľoval hlavnej kategórii štvorvalec 1.4 MultriAir Turbo od Fiatu a vlani jeho dvojvalec 0.9 TwinAir, tentoraz si zlato odnáša trojvalec Ford 1.0 EcoBoost.

27.06.2012 19:02
Ford Foto:
Preplňovaný 3-valec Fordu exceloval. Z litrového objemu ponúka výkon dvojlitra, no pritom si zachováva výhodu nízkej spotreby. Dostane sa aj pod kapotu Focusu.
debata (1)

EcoBoost s prehľadom porazil agregát 1.4 TSI Twincharger od Volkswagenu a vysokovýkonný motor Ferrari 4.5 V8, ktorý skončil na tretej priečke. O jeho víťazstve nebolo pochýb, keďže získal takmer dvojnásobný počet bodov v porovnaní s druhým motorom od VW.

Najmenší z rodiny novej generácie maloobjemových preplňovaných motorov Fordu však exceloval aj v ďalších podkategóriách. Je zároveň najlepší nový motor roka 2012. V tejto najsledovanejšej triede sa mu podarilo zdolať famózny trojlitrový diesel s trojicou turbodúchadiel BMW 3.0 TwinTurbo (280 kW) pre verzie M diesel, ale aj fantastický naftový motor 2.2 SkyActive diesel od Mazdy s najnižším kompresným pomerom na svete.

Fordov malý EcoBoost získal do tretice aj najlepšie hodnotenie v triede motorov so zdvihovým objemom do jedného litra. Z potenciálnych titulov mu ušla len kategória Zelený motor roka, kde ho prevýšil hybridný systém General Motorsu montovaný do Chevroletu Volt a Oplu Amera – elektromobilov s predĺženým dojazdom.

V triede Športový motor roka si zlatú medailu odniesol 8-valec Ferrari 4.5 V8 z Ferrari 458 Italia, pred McLarenom 3.8 V8 a BMW 4.4 TwinTurbo.

Zdá sa, že motor Ford 1.0 EcoBoost čaká skvelá kariéra. Z objemu jedného litra dáva vďaka priamemu vstrekovaniu a prepĺňaniu výkon 74, 88 alebo 92 kW, čo je porovnateľné s atmosférickými motormi s objemom od 1,6 až do 2,0 litra, pričom spotreba je podstatne nižšia. Svoju premiéru má v minivane Ford B-Max, ktorý s ním spotrebuje na 100 km len 4,9 litra benzínu na 100 km. Ford s týmto 3-valcom však po prvý krát v histórii počíta aj do modelov nižšej strednej triedy. Už čoskoro sa teda objaví pod kapotou Fordu Focus s nemenej zaujímavým údajom spotreby – 5,0 l/100 km.

O výsledkoch ankety Engine of the Year rozhoduje odborná jury zložená zo 76 motoristických novinárov z 35 krajín sveta. Každý má k dispozícii 25 bodov, ktoré rozdelí medzi jednotlivé agregáty, pričom maximum bodov pre jeden motor je 15. Na rozdiel od ankety Auto roka môže ten istý motor kandidovať a zvíťaziť vo viacerých ročníkoch, kým nie je porazený iným.

Motor roka 2012
Poradie body
1. Ford 1.0 EcoBoost (Ford Focus) 401
2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Polo, Beetle, Golf…) 288
3. Ferrari 4.5 V8 (Ferrari 458 Italia) 224
Nový motor roka 2012
Poradie body
1. Ford 1.0 EcoBoost (Ford Focus) 257
2. BMW 3.0 TwinPower Turbo Diesel (BMW M550d) 154
3. Mazda 2.2 Diesel SkyActiv (Mazda CX-5) 143
Zelený motor roka 2012
Poradie body
1. GM 1.4 EV s predĺženým dojazdom (Ampera, Volt) 197
2. Ford 1.0 EcoBoost (Ford Focus) 159
3. Nissan elektrický pohon (Nissan Leaf) 145
Športový motor roka
Poradie body
1. Ferrari 4,5 V8 (Ferrari 458) 171
2. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4–12C) 147
3. BMW 4.4 TwinTurbo V8 (M5, M6) 127
1 debata chyba
Články podľa značiek