Volkswagen predstavil očakávaný Amarok. Aj s naftovým trojlitrovým šesťvalcom!

Nový Amarok prichádza s vyše 300-koňovým benzínovým motorom, štyrmi dieslami, 10-stupňovým automatom a s brodivosťou až 800 mm.

11.07.2022 06:00
debata (3)
Amarok sa bude aj pre Európu vyrábať v Južnej... Foto: VW
Nový Volkswagen Amarok (2022) Amarok sa bude aj pre Európu vyrábať v Južnej Afrike.

Amarok druhej generácie je technickým príbuzným nového Fordu Ranger, keďže oba koncerny úzko kooperujú, avšak identitu značky sa snaží obhájiť výrazne odlišným dizajnom. Univerzálny prémiový pickup bol navrhnutý a skonštruovaný v Nemecku a Austrálii, vyrábať sa bude v Južnej Afrike a to so štvordverovou dvojitou kabínou (DoubleCab) alebo dvojdverovou jednoduchou kabínou (SingleCab). Volkswagen s ním spája veľké očakávania, keďže z prvej generácie sa doteraz globálne predalo vyše 830 000 kusov.

Expresívnejší a dynamickejší

Pokiaľ ide o dizajn, ten je pri druhej generácií o dosť expresívnejší a dynamickejší. Auto spredu na prvý pohľad zaujme výrazne vzpriamenou kapotou, doplnenou maskou s nápadnými horizontálnymi hornými lištami masky chladiča, priamo prechádzajúcimi do úzkych LED svetiel. Tie patria už do základnej výbavy. Zadné sú LED len v dvoch najvyšších výbavách.

V interiéri na prvý pohľad zaujme vertikálny... Foto: VW
Nový Volkswagen Amarok (2022) V interiéri na prvý pohľad zaujme vertikálny "tabletový" displej infotainmentu.

Zaujímavým dizajnovým znakom nového Amaroku je, že výrezy blatníkov nad kolesami (tie môžu byť až 21-palcové) nekopírujú ich tvar a netvoria oblúk, ale v hornej časti sú úplne rovné.

Vyššie verzie vybavenia Amarok Style, PanAmericana a Aventura majú adaptívne svetlomety IQ.Light – LED Matrix s charakteristickou svetelnou grafikou. Pod priečnymi lištami masky chladiča je nárazník podľa verzie členený buď horizontálne alebo má dizajn v profile písmena X pri top verziách PanAmericana a Aventura.

Rázvor Amaroku v 2. generácii narástol až o 173... Foto: VW
Nový Volkswagen Amarok (2022) Rázvor Amaroku v 2. generácii narástol až o 173 mm.

Pokiaľ ide o rozmery, tak s celkovou dĺžkou 5 350 milimetrov je nový Amarok o 96 mm dlhší ako jeho predchodca. Rázvor sa tiež výrazne (o 173 mm) „natiahol" na aktuálnych 3 270 mm, prejaviť by sa to malo najmä na priestore v druhom rade sedadiel. Zároveň sa mierne skrátili previsy, čím sa zväčšili nájazdové a výjazdové uhla na 29, respektíve 21 stupňov.

Univerzálny

Rovnako sa zlepšila aj brodivosť. Zatiaľ čo predchodca umožňoval brodenie sa v hĺbke do 500 mm, nový Amarok umožňuje prekonávať až 800 mm hlboké brody. Šírka auta je 2 204 mm (bez vonkajších spätných zrkadiel 1910 mm) a výška môže byť až 1 888 mm – v závislosti od rozmeru kolies a pneumatík kolies a pneumatík.

V interiéri už na prvý pohľad zaujmú displeje. Digitálny združený prístroj má podľa verzie vybavenia uhlopriečku 20,3 alebo 30,5 cm (8 alebo 12 palcov), na stredovej konzole je na výšku osadený „tabletový“ dotykový infotainmentový displej s uhlopriečkou 25,4 alebo 30,5 cm (10 alebo 12 palcov). Chválime, že dizajnéri v kabíne zachovali aspoň pár hardvérových ovládačov.

Nový Volkswagen Amarok (2022)
Nový Volkswagen Amarok (2022)
+16Nový Volkswagen Amarok (2022)

To, čo robí pickup pickupom je nákladná plocha. Pri dvojitej kabíne má dĺžku 1544 mm a šírku 1224 mm, umožňujúcu bokom naložiť europaletu (1200 × 800 mm). Amarok s jednoduchou kabínou má nákladnú plochu dlhú až 2305 mm, čo umožňuje naložiť bokom dve europalety za sebou. Náklad sa dá upevniť popruhmi zakotvenými v okách na podlahe, z ktorých každé je dimenzované na zaťaženie v ťahu 500 kg. Užitočné zaťaženie bolo oproti predchádzajúcej generácii zvýšené z 1 tony na 1,16 tony. Nákladná plocha sa dá uzavrieť elektricky ovládaným roletovým krytom. Tento kryt sa dá otvoriť a zatvoriť zvonka, z kabíny alebo pomocou diaľkového ovládania.

Z nového Amaroku ľahko spravíte aj expedičné vozidlo. Má totiž povolené statické zaťaženie strechy 350 kg, takže na ňu v pohode možno nainštalovať aj štvormiestny strešný stan.

V ponuke štyri diesle

A aby sme nezabudli na to najdôležitejšie – motory. Pre nový Amarok boli vyvinuté štyri turbodiesle (TDI) a jeden turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor (TSI). Už pred časom Volkswagen naznačil, že v ponuke bude aj výkonný trojlitrový šesťvalec. A skutočne sa tak stalo. Podľa trhu dosahuje výkon 177 kW (241 k) alebo 184 kW (250 k) a maximálny krútiaci moment až 600 Nm. Pri tomto motore je 10-stupňová automatická prevodovka a pohon 4Motion štandardom.

Nie je to však najsilnejší motor. Tým bude turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2.3 TSI s výkonom 222 kW (302 k) a maximálnym krútiacim momentom 450 Nm. Rovnako ako naftový šesťvalec sa bude kombinovať s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a stálym pohonom 4Motion.

Ford-Ranger Tremor-2021-1600-05 Čítajte viac Drsná liga: Toto sú najpredávanejšie pickupy na svete!

Špeciálne pre africký trh je určený základný štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm, ktorý sa bude montovať s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies.

Na väčšine trhov bude dostupný ako základ motor 2.0 TDI s vyšším výkonom 125 kW (170 k) a maximálnym krútiacim momentom 405 Nm, štandardne so 6-stupňovým manuálom a zapínateľným pohonom všetkých kolies. Za príplatok bude k dispozícii 6-stupňová automatická prevodovka.

Nadstavbou je verzia naftového dvojlitra prepĺňaná dvoma turbodúchadlami, ktorá vo verzii pre Európu má výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 500 Nm. Tento motor sa bude vo väčšine štátov predávať v kombinácii s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a stálym pohonom všetkých kolies 4Motion.

Pri dvojitej kabíne má náklsdná plocha dĺžku... Foto: VW
Nový Volkswagen Amarok (2022) Pri dvojitej kabíne má náklsdná plocha dĺžku 1544 mm a šírku 1224 mm. Amarok s jednoduchou kabínou má nákladnú plochu dlhú až 2305 mm.

Novinkou je aj už spomínaná 10-stupňová automatická prevodovka s elektronickým ovládaním (by wire), ktorá nahrádza doterajšiu 8-stupňovú prevodovku. Podľa motora a trhu budú pre Amarok na výber dva systémy pohonu všetkých kolies 4Motion – jeden permanentný a jeden zapínateľný.

Jazdné režimy

Pri stálom systéme 4Motion vodič môže nastaviť 4 rozličné režimy ovládačom na stredovej konzole. Pri základnom sa krútiaci moment motora variabilne rozdeľuje na nápravy podľa adhéznych a jazdných podmienok. Druhý režim, označený 4H, rozdeľuje krútiaci moment na nápravy v rovnakom pomere – čo je výhodné napríklad pre jazdu po zasneženej ceste. Tretí režim 4L súčasne aktivuje aj nižší prevod v redukčnej prevodovke pre zvýšenie krútiaceho momentu na kolesách pri jazde v ťažkom teréne. Na zvýšenie efektivity je určený štvrtý režim 2H, určený pre jazdu po suchej spevnenej ceste. Pri ňom má Amarok poháňané iba zadné kolesá.

Zapínateľný pohon 4MOTION využíva elektronicky ovládanú medzinápravovú prevodovku, ktorá normálne prenáša krútiaci moment na zadné kolesá (2H). Pre jazdu po ceste so zvýšenými nárokmi na trakciu je určený režim 4H (on-road), pre jazdu v teréne režim 4L (off-road). Bez ohľadu na použitý systém pohonu všetkých kolies nový Amarok suverénne zvláda každý terén a môže ťahať príves do hmotnosti 3,5 tony.

Zadné LED svetlá sú v sérii až pri najvyšších... Foto: VW
Nový Volkswagen Amarok (2022) Zadné LED svetlá sú v sérii až pri najvyšších výbavách.)

Systém pohonu umožňuje nastaviť 6 rozličných jazdných režimov – pre normálne podmienky, úspornú jazdu, šmykľavý povrch, sneh/piesok, bahno/koľaje a ťahanie prívesu/ťažký náklad. Posilnila sa aj elektronická výbava auta, zahŕňajúce celú plejádu asistenčných systémov, z ktorých je vyše 20 nových. Príkladom môže byť adaptívny tempomat ACC+ s funkciou automatického nastavenia obmedzovača rýchlosti podľa rozpoznaných dopravných značiek. Komfort pri jazde v meste zvyšuje voliteľný systém Park Assist, ktorý ovládaním riadenia dokáže rozmerné vozidlo automaticky zaparkovať na vhodné miesto.

Nový Amarok bude na výber v piatich verziách vybavenia. Už v základe má napríklad LED svetlomety, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, digitálny združený prístroj s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov), multifunkčný volant, infotainment s dotykovým displejom 25,4 cm (10 palcov), adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, cúvaciu kameru a zadné parkovacie senzory. Základný Amarok jazdí na 16-palcových oceľových diskoch.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #off-road #pikap #terénne auto #pickup #Amarok
Články podľa značiek