Toyota Yaris je najlacnejší hybrid

Môžu malé autá priniesť do sveta motorizmu revolúciu? Ako ukazuje Toyota s novým hybridným Yarisom, áno.

09.07.2012 07:10
Toyota Yaris Foto:
Hybridný Yaris má špecifickú prednú masku, lepšiu aerodynamiku a spotrebu len 3,5 litra benzínu na 100 km.
debata (6)

Na rozdiel od Hondy Jazz Hybrid je Yaris prvým full-hybridom v kategórii nižšej triedy. A čo viac, cenou sa blíži ku klasickému Yarisu 1.33 Dual VVT-i. Hybridná technológia sa tak stáva rovnako lákavou a prístupnou alternatívou, akú predstavujú napríklad úsporné dieselové motory.

Toyota Yaris hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Toyota Yaris hybrid

Hoci Yaris Hybrid vychádza zo svojich konvenčných súrodencov, podstúpil predsa len viacero zmien. A vidno to aj na jeho zovňajšku. Predná časť je predĺžená, aby bolo možné pod kapotu zabudovať väčší hybridný systém. Celková dĺžka sa však zmenila len o zanedbateľné dva centimetre na 3 905 mm. Rázvor ostal zachovaný. Viac zmien postrehnete na dizajne.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 3905/1695/1510
Rázvor náprav (mm) 2510
Objem kufra/nádrže (l) 286/36
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1100

Ekologickú povahu demonštruje Yaris HSD odlišnou prednou maskou a použitím denných a zadných LED svetiel. Aerodynamická úprava podvozku s krycími panelmi a optimalizovanými podbehmi kolies sa podpísali na koeficiente aerodynamického odporu s hodnotou len Cx 0,286.

Toyota Yaris hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Toyota Yaris hybrid

Interiér prináša modrý otieň palubnej dosky, čalúnenia sedadiel, ale aj podsvietenia prístrojov. Multimediálne rozhranie Toyota Touch má prídavné zobrazenie energetických tokov hybridnej sústavy.

Toyota Yaris hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Toyota Yaris hybrid

Sympatické je, že priestor pre cestujúcich, ako aj batožinový priestor Yarisu s objemom 286 litrov ostal zachovaný. Podpísalo sa na tom nové umiestnenie batérií a nádrže pod zadné sedadlá.

Toyota Yaris hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Toyota Yaris hybrid

Hybridná sústava Yarisu vychádza síce zo systému známeho z Aurisu HSD či Priusu, je však podstatne menšia a až o 42 kg ľahšia. Nový 4-valec s Atkinsonovým cyklom má zdvihový objem zmenšený z 1,8 na 1,5 litra a o 10 % kratšiu stavbu. Toyota sa tým vrátila k objemu, ktorý využívala predchádzajúca generácia Priusu. Len na samotnom spaľovacom agregáte sa podarilo ušetriť 16,5 kilogramu. Ďalšie úspory idú na vrub prevodovky E-CTV, ktorá je ľahšia o 11 kg, ale aj batérie. Počet NiMH článkov klesol totiž zo 168 na 120, čím sa hmotnosť zredukovala o ďalších 11 kg. Aj vďaka tomu sa podarilo zabrániť neúmernému nárastu celkovej pohotovostnej hmotnosti. Yaris Hybrid je od verzie 1,33 Dual VVT-i ťažší len o 85 kg.

Toyota Yaris hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Toyota Yaris hybrid

Benzínový motor (55 kW) a elektromotor (60 kW) sú prepojené cez planétovú prevodovku . Spoločný výkon sústavy dosahuje 74 kW, teda 100 koní. Ako každý full-hybrid dokáže Yaris nielen rekuperovať brzdnú energiu a ukladať ju do akumulátorov, ale jazdiť aj v čisto elektrickom režime. Skúšky v reálnom prostredí mestskej premávky preukázali, že až 60 % priemernej cesty prejde Yaris HSD s vypnutým zážihovým motorom. To predstavuje obrovskú úsporu paliva. Hybridný Yaris si na 100 km vystačí priemerne len s 3,5 litra benzínu, čo predstavuje produkciu 79 gramov Co2 na kilometer. Tým sa stáva jedným z vôbec najúspornejších sériovo vyrábaných áut sveta. V porovnaní s rovnako výkonnou verziou 1.33 Dual VVT-i je úspornejší až o neuveriteľných 32 %. Aj preto si vystačí s nádržou zmenšenou zo 42 na 36 litrov.

Toyota Yaris hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Toyota Yaris hybrid

Posádka bude profitovať aj z vyššieho akustického komfortu. Motor hybridu je lepšie odhlučnený a vďaka asistencii elektromotora nemusí pri bežnej akcelerácii pracovať vo vysokých otáčkach. Ďalšou výhodou sú nižšie servisné náklady. Brzdenie generátorom totiž predlžuje životnosť brzdových platničiek. Motor nepotrebuje klasický štartér ani alternátor a navyše nepoužíva žiadne rozvodové remene.

Najväčším prekvapením je však cena. Vďaka súčasnému zvýhodneniu vo výške 1 750 eur štartuje Yaris Hybrid na našom trhu cenou 14 240 eur, čo je identická cena rovnako výkonného, no smädnejšieho Yarisu 1,33 Dual VVT-i s prevodovkou CVT. Je teda najlacnejším hybridným modelom planéty. Základná výbava pritom obsahuje sedem airbagov, rozhranie Toyota Touch, duálnu klimatizáciu či parkovaciu kameru.

Technické údaje
Motor 1.5i HSD (+ elektromotor)
Zdvihový objem (ccm) 1497
Max. výkon (kW/ot.) 55/4800 + 60/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 111/3600 + 207/od 0
Max. rýchlosť (km/h) 165
0 – 100 km/h (s) 11,8
Spotreba na 100 km (l) 3,5
6 debata chyba
Články podľa značiek