Ktovie, či sa ešte dočkáme nástupcov Golfu GTI, Renaultu Mégane R S, Cupry Leon alebo Fordu Focus ST. To nás však teraz trápiť nemusí, pretože je tu Honda a jej celkom nový Civic Type-R. V dnešných časoch zošnurovaných emisiami, keď musel aj klasický Civic jedenástej generácie prepriahnuť v Európe výlučne na hybridný pohon e:HEV, ide o skvelú správu. Aspoň vďaka Honde teda trieda ostrých hothatchov s benzínovým motorom ešte nevymrie. Navyše bez akejkoľvek elektrifikácie. Novinka prichádza počas 50. výročia Civicu a 25. výročia Civicu Type-R. Je pochopiteľné, že Japonci si na nej dali záležať. A hovoria rovno o najrýchlejšom a najvýkonnejšom Civicu všetkých čias.
Čítajte viac Honda Civic Type-R: Premiéra v nedohľadne, rekord vo vrecku!Napokon, Civic Type-R to už stihol potvrdiť na okruhu v Suzuke, kde stanovil nový rekord pre sériové autá s predným náhonom. Predsériový prototyp, ešte s kamuflážou, absolvoval kolo za 2 minúty a 23,123 sekundy. Ostrý Civic vychádza z verzie hatchback s 5-dverovou karosériou a preberá väčšinu inovácií jedenástej generácie vrátane novej platformy s rázvorom predĺženým o 36 mm a tuhšej karosérie. To je nepochybne výhoda. Type-R však absolvoval rozsiahly aerodynamický tuning. Nový je predný nárazník so zväčšeným sacím otvorom, väčšia maska s plastovým výpletom a sací otvor pribudol aj na kapote.
Na odvod vzduchu z priestoru bŕzd zas slúžia otvory na predných blatníkoch. Aj tie podstúpili úpravy, keďže ukrývajú 19-palcové čierne disky obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. V zadnom nárazníku je integrovaný výkonný difúzor aj nevšedná trojitá koncovka výfukového traktu. K tomu Type-R pridáva neodmysliteľné zadné krídlo, tentoraz „plávajúce“ na odlievaných hliníkových nožičkách. V porovnaní s konkurentmi tak Civic Type-R opäť vytŕča z radu svojou agresivitou. Zákazníci budú mať na výber z piatich farieb karosérie – bielej Championschip White, červenej Rallye Red, modrej Racing Blue, čiernej Crystal Black a sivej Sonic Grey Pearls.
Strohý interiér nového Civicu perfektne ladí so športovou povahou Type-R. Honda sľubuje zlepšený výhľad a nižšiu polohu sedadiel. Tie sú čalúnené umelým semišom. Nechýbajú ani kontrastné červené prvky a záplava hliníka. Infotainment s funkciou LogR dovoľuje vodičovi sledovať a analyzovať telemetrické dáta. K dispozícii sú stopky aj údaje o priečnom či pozdĺžnom preťažení. Tieto môžu byť prenesené do smartfónu. Na výber sú štyri jazdné režimy – Comfort, Sport, +R a nový Individual Mode. Tie ovplyvňujú činnosť motora, riadenia, odpruženia a dokonca akustiky. Popritom však Civic Type-R ostáva stále praktickým hatchbackom s priestranným interiérom a veľkým kufrom.
Pod prednou kapotou nájdeme overenú techniku – 4-valec 2,0 i-VTEC Turbo. Žiadna elektrifikácia sa nekoná. Evolúcia však „nadupanej“ pohonnej jednotke, ktorá má svojím výkonom ašpirovať na motor s najvyšším litrovým výkonom vo svojej triede, priniesla nové turbodúchadlo s optimalizovaným počtom a tvarom lopatiek. Výsledkom majú byť rýchle reakcie. Výfukový trakt má zas ponúknuť ešte dramatickejšiu zvukovú kulisu. A čo je podstatné, motor ostáva spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Čosi také sa dnes už len tak ľahko nevidí. Manuál je vybavený systémom rev-matching, teda automatickým medziplynom pri podraďovaní, čo proces radenia zrýchľuje a eliminuje výpadky výkonu.
Čítajte viac Honda Civic: Európska verzia odhalila najväčšie tajomstvo. Je pod kapotouBohužiaľ, to najdôležitejšie Honda neprezradila. Nepoznáme finálny výkon ani dynamické parametre. Už dávnejšie sa však špekuluje, že výkon by mohol narásť zo súčasných 228 až 298 kW, teda na rovných 400 koní! V každom prípade bude už základná verzia rýchlejšia ako odľahčená verzia predchádzajúcej generácie. Očakávať môžeme šprint na stovku asi za päť sekúnd. Túto šelmu skrotí brzdová sústava Brembo, prevzatá bez zmien z predchádzajúcej generácie. Bližšie informácie zverejní Honda pravdepodobne začiatkom budúceho roka, keď Civic Type-R uvedie na európsky trh. V tom istom čase sa má dostať aj k prvým zákazníkom.