
Mini vhuplo do elektrickej éry v roku 2019, keď priviedlo na svet Mini SE. Bol to krok do neznáma, ale extrémne úspešný. Z malého elektrického hatchbacku so skromnou kapacitou batérií, len 32,6 kWh, sa zakrátko stal vôbec najpredávanejší model značky. To Mini len posilnilo v presvedčení, že plánovaná kompletná elektrifikácia je preň správnou cestou. Áno, Mini sa čoskoro zmení na čistú „elektromobilku“, minimálne v Európe. A teraz vieme, ako budú jej batériové modely vyzerať. Koncept Aceman prezentuje nový štylistický smer. A to pomerne nezvyčajnou formou. Aceman nie je totiž klasický hatchback ani SUV blízke Countrymanu.

Ide o 5-dverový crossover, ktorý bude stáť práve medzi 3-dverovým hatchbackom a novým Countrymanom. S najväčšou pravdepodobnosťou tak nahradí v sériovej podobe súčasné 5-dverové Mini, ktoré nie je hit. Tomu zodpovedajú aj rozmery. Na dĺžku má 4 050, na šírku 1 990 a na výšku 1 590 mm. Takže Aceman ostáva kompaktný, no vďaka veľkému rázvoru novej elektrickej platformy a krátkym previsom aj veľmi priestranným a praktickým autom. Prerod na crossover je pritom logický. Táto trieda doslova valcuje trh. A aby nebolo pochýb o tom, že sa nebude báť zísť z asfaltu, máme tu väčšiu svetlú výšku a masívnu ochranu podvozka.

Čo je však na dizajne nové? Mini charakterizuje nový štylistický jazyk ako Charismatic Simplicity. Tradičné „analógové“ prvky sa tu predvádzajú v digitálnej podobe. Napríklad zaslepená 8-uholníková predná maska je lemovaná diódami. Hlavné svetlá zas využívajú technológiu Matrix LED. To všetko umožňuje svetelné efekty. Mini zachovalo aj klasický pás okien a plávajúcu strechu. Prechod medzi pontónom karosérie, oknami a strechou je však tentoraz plynulý – bez chrómových líšt. Zelený lem panoramatickej strechy v odtieni British Racing Green kontrastuje so zelenkavým lakom Icy Sunglow Green s nádychom zlatých tónov. Prekvapia azda len hranaté výrezy blatníkov, pre Mini veľmi netypické.

Nachádzajú sa v nich 20-palcové kolesá s trojuholníkovými motívmi. Vzadu našla opäť miesto Led-technológia. Aj vďaka nej pôsobí grafický motív Union Jack ešte výraznejšie. Mimochodom, s témou britskej vlajky sa stretneme aj v panoramatickom okne na na strešnom nosiči. A keď sme už načali interiér, ten je opäť kombináciou tej najčistejšej tradície s modernou. Centrom palubnej dosky je tak kruhový displej, tentoraz na báze organických diód OLED. Mechanické ovládače sú zredukované na minimum. Obmedzili sa len na päť prvkov v lište pod displejom. Tam sa však možnosti zobrazenia nekončia. Mini Aceman totiž umožňuje projekciu na celú plochu palubnej dosky.

Pomocou nej je možné vytvárať na palube rôzne atmosféry. V ponuke je napríklad mód Pop-up alebo Vivid Mode. Kým prvý premieta na palubovku navigáciu, druhý, ktorý má relaxačný a zábavný charakter, zobrazuje napríklad mraky, vlny alebo animácie zložené z písmen názvu Aceman. Chýbať nemá ani nová zvuková grafika. Podstatnejšie však je, že infotainment pracuje na báze softvéru Android Open CourceProject (AOSP), čo má priniesť vyššiu úroveň prepojenia a služieb. Ekologickú povahu dotvára výber materiálov, napríklad čalúnenia, vyrobeného z recyklovaných textílií. Lacno to však pôsobiť nemá. Aj tu sa dizajnéri postarali o farebnú pestrosť.

Dôkaz? Zelený volant, červený držiak nápojov alebo motív Union Jack, ktorý nájdete na stredovej konzole aj poťahoch sedadiel. Bohužiaľ, Mini neprezradilo nič o technike. Tá ostáva tajomstvom. Možno však predpokladať, že Aceman stojí na úplne novej elektrickej platforme, ktorú využijú aj jeho súrodenci. Minimálne nové 3-dverové Mini a veľký Countryman. Mini by tak mohlo konečne disponovať poriadnou batériou s vyššou kapacitou, možno aj pohonom oboch náprav, a tiež solídnym dojazdom, ktorý je najslabšou stránkou súčasného SE. Kedy sa predstaví sériová verzia, zatiaľ nevieme, ale mohlo by to byť už na budúci rok. Vylúčená nie je výroba v Číne v spolupráci s Great Wall Motors.