Aktuálne európske auto roka 2022 Kia EV6 dobre poznáme. Napokon, predáva sa od minulého roka. Na povestnú čerešničku na torte, verziu GT, si však ešte musíme počkať. Čakanie sa však kráti a tak Kia uvoľnila finálne údaje. Bude to skutočná „beštia“. EV6 GT klasifikuje Kia ako najvýkonnejšiu a najrýchlejšiu Kiu všetkých čias a tiež najrýchlejší model koncernu Hyundai-Kia. Brutálnu dynamiku dáva najavo neprehliadnuteľným tuningom. Predná „tigria maska“ sa predstavuje v digitálnej podobe. Preto jej Kia hovorí Digital Tiger Face. Nechýba agresívnejšie tvarovaný nárazník a čierne pozadie adaptívnych LED reflektorov s dynamickými smerovými svetlami. Z profilu neprehliadnete 21-palcové disky kolies, ukrývajúce neónové brzdové strmene. Navyše sú umiestnené v prepracovaných blatníkoch. Prúdenie vzduchu uľahčuje predĺžený zadný spojler a o potrebný prítlak sa zas stará väčší difúzor.
V interiéri čakajú na posádku anatomické, semišom čalúnené sedadlá. Športovú atmosféru dotvára čierny strop a neónové dekorácie. Volant je obšitý perforovanou kožou. Okrem klasických ovládačov na ňom vodič nájde dve nové tlačidlá – jedno na výber jazdných režimov a druhé na okamžitú aktiváciu ostrého módu GT Drive. Infotainment má špecifickú grafiku dvoch 12,3-palcových zakrivených displejov pod spoločným krycím sklom. Popri tom všetkom ostáva EV6 stále praktickým a priestranným crossoverom s obrovským rázvorom 2 900 mm a kufrom s objemom 480 litrov. Po sklopení sedadiel narastie až na 1 260 litrov. Okrem toho je tu druhý malý batožinový priestor s objemom 20 litrov pod prednou kapotou.
O pohon sa stará vskutku brutálna elektrická technológia. Predný elektromotor poskytuje štandardných 160, ale zadný až 270 kW, o 64 % viac v porovnaní s bežnou Kiou EV6. Zadný motor má špeciálne vinutie cievok, dvojstupňový menič a upravenú riadiacu jednotku. Pred prehriatím ho chráni chladenie olejom a pred vibráciami silnejšie ložiská a dvojdielny hriadeľ rotora. Takže GT disponuje celkovo 430 kilowattmi výkonu a tiež mohutnými 740 Nm krútiaceho momentu, ktoré sú k dispozícii prakticky okamžite. S prenosom hnacej sily na asfalt pomáha zadný elektronický samosvorný diferenciál e-LSD. Potom neprekvapí, že na stovku GT šprintuje za 3,5 sekundy. A nemalo by mať problémy ani s viacnásobnými šprintmi. Maximálnu rýchlosť totiž Kia posunula až na 260 km/h, čo je vo svete elektromobilov naozaj extrém.
O emócie sa navyše stará akustický systém Active Sound Design, ktorý „okorení“ kabínu syntetickými zvukmi. A to cez audiosústavu Meridian. Intenzitu aj charakter si môže posádka nastaviť podľa svojich preferencií. Skrotenie tejto elektrickej beštie majú na starosti štvorpiestikové strmene s elektrickým posilňovačom, ktoré sa zakusujú do ventilovaných kotúčov s priemerom 380, respektíve 360 mm. Aby si vodič užil plnú dynamiku, je EV6 GT vybavená novým jazdným módom GT Drive. Tento mód nastaví všetky systémy vozidla do režimu športovej jazdy. Týka sa to variabilného riadenia, ktoré potrebuje len 2,3 otáčok volantu na vychýlenie kolies v porovnaní so štandardnými 2,6 otáčkami. Systém upraví aj činnosť proaktívnych tlmičov s plynulou reguláciou tuhosti pruženia. Tento systém sa zároveň stará o redukciu náklonov karosérie v zákrutách, ale aj pri prudkej akcelerácii alebo počas prudkého brzdenia.
Prepracované boli aj ďalšie komponenty zavesenia kolies. Predná náprava má napríklad novú geometriu, ale aj celkom nové dvojité spodné ramená. Kým predné pružiny sú mäkšie o deväť percent, tie zadné, naopak, stuhli o 11 %. Zadný stabilizátor je tuhší o 15 %. Ťažisko znižuje redukovaná svetlá výška o päť milimetrov. A potom je tu spomínaný elektronický diferenciál e-LSD so zvýšenou svornosťou. Kontakt s vozovkou zabezpečuje vyslovene športové obutie – pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s profilom 255/40 R21 – špeciálne navrhnuté pre EV6 GT.
Čítajte viac Test: Nový Sportage - týmto SUV KIA skutočne ‘trafila do čierneho‘Kia však sľubuje, že v bežných módoch ako Eco a Normal ostane EV6 GT komfortným crossoverom pre každodenné použitie. Strašiakom by nemal byť ani dojazd. Batéria s kapacotou 77,4 kWh, zabezpečuje dojazd 424 km. Nabíjanie je vďaka 800 V architektúre extrémne rýchle. Na supernabíjačkách s výkonom 350 kW má dobitie z 10 na 80 percent trvať len 18 minút. Šetriť energiou dokáže EV6 GT aj vďaka rekuperácii s maximálnym výkonom viac ako 300 kW. Prístup k 320 000 nabíjacím bodom v celej Európe zabezpečí jednoduchá aplikácia Kia Charge. Prvé vozidlá sa mali dostať k zákazníkom už v priebehu septembra, no známe problémy v dodávateľskej sieti posunú uvedenie do predaja na prvý kvartál 2023. Aj preto Kia zatiaľ nezverejnila cenu.