Bolo prekvapivé, prečo v koncerne Hyundai Kia, kde Hyundai hrá takpovediac „prvé husle“, dostala pri vývoji vysokovýkonného elektrického modelu prednosť Kia. Tá už totiž predstavila svoju extrémnu Kiu EV6 GT s výkonom neskutočných 430 kW. Dôvod je však teraz jasný. Odpoveď má názov Hyundai RN22e. Je to koncept založený na novom Ioniqu 6, ktorý ešte nedorazil k zákazníkom. Práve ten sa totiž stane platformou pre sériový vysokovýkonný model Hyundaia. A postará sa oň priamo divízia N, ktorá ma za sebou extrémne úspešnú kariéru s konvenčnými modelmi i20 N, i30 N a Kona N. Sériová verzia RN22e bude jej prvým elektrickým zástupcom.
Čítajte viac Hyundai N Vision 74 Concept: Vodíkový hybrid v retro dizajne vyráža dychHyundai hovorí o „pojazdnom laboratóriu“, na ktorom testuje nové výkonné technológie. Skúma najmä schopnosti elektromobilu zvládať zákruty, čo je ťažká disciplína z dôvodu vysokej hmotnosti batérií, hoci sú umiestnené v podlahe a znižujú ťažisko. RN22e je preto vybavené elektronickým zadným diferenciálom e-LSD a má zníženú hmotnosť vďaka karosérii, ktorá využíva ultraľahké komponenty vyrobené 3D tlačou. Svoje zohráva aj menšia svetlá výška a dlhý rázvor náprav – až 2 950 mm a krátke previsy, ktoré dávajú RN22e hravosť motokáry. Okrem toho skúma Hyundai možnosti rekuperácie pri vektorovaní krútiaceho momentu medzi kolesami, aby prospievala stabilite pri prejazde zákrut.
Poznáme aj techniku pohonu, hoci pri sériovom Ioniqu 6 parametre zatiaľ automobilka tají. RN22e je postavené na známej platforme E-GMP. Na rozdiel od teraz najvýkonnejšieho Ioniqu 5, ktorý disponuje dvoma elektromotormi s výkonom 160 kW, je RN220e vybavené výkonnejším zadným motorom, ktorý dáva až 270 kW. Takže tu máme systémových 430 kW a krútiaci moment 740 Nm. Táto elektrická beštia by však mala na rozdiel od mnohých iných elektromobilov, ktoré sa chvália brutálnym zrýchlením, zvládať viacnásobné šprinty bez ujmy na „zdraví“. Preto je zadný elektromotor vybavený nielen chladením vodou, ale aj olejovým chladením cievok. Navyše má silnejšie ložiská a dvojdielny hriadeľ rotora.V podstate ide o techniku z EV6 GT.
O spomalenie sa okrem rekuperácie s výkonom až 300 kW starajú štvorpiestikové strmene bŕzd s ventilovanými kotúčmi s priemerom 400 mm. Zážitok z jazdy má umocniť svetová novinka – akustický systém N Sound+, ktorý generuje zvuk v interiéri aj exteriéri. Navyše systém N e-eshisft vytvára umelé vibrácie, ktoré vytvárajú autentický pocit jazdy v aute so spaľovacím motorom. Ilúzia by teda mala byť dokonalá. Dynamické parametre zatiaľ Hyundai neprezradil, ale očakávame zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 3,5 sekundy, čo katapultuje RN22e do sveta superšportov. Batéria s kapacitou 77,4 kWh má zabezpečiť dojazd asi 400 km. Vďaka 800 V architektúre sa dokáže nabíjať výkonom 350 kW, čo znamená, že z 10 na 80 % sa dobije za 18 minút.
Čítajte viac Kia EV6 GT: Finálne dáta elektrickej 'beštie' vyrážajú dychAdrenalínové gény dáva RN22e najavo aj aerodynamickým tuningom. Ten sa stará nielen o dostatočný prítlak, ale aj nasávanie vzduchu k chladiacemu systému batérií a motorov. Takže i30 N sa môže pochváliť funkčnou maskou, ale aj „lapačmi“ v oblasti rozšírených zadných blatníkov. Priam agresívne pôsobí zadný difúzor a obrovské prítlačné krídlo. Celkový dojem dotvárajú mohutné čierne prahy a neodmysliteľná belasá farba laku karosérie, taká typická pre ostrých Hyundaiov. Sériová verzia, ktorá by mohla niesť označenie Ioniq 6 N, sa pravdepodobne vzdá niektorých „okruhových“ výstredností, ale o výkone 450 kW nepochybujte.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 915 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 023 |
Výška (mm) | 1 497 |
Rázvor náprav (mm) | 2 950 |
Technické údaje
Pohon | 2× elektromotor |
---|---|
Systémový výkon (kW) | 430 |
Krútiaci moment (Nm) | 740 |
Kapacita batérie (kWh) | 77,4 (využiteľná) |
Čas nabíjania 10 – 80 % (min) | 18 (800 V) |