Hyundai RN22e: Elektrické 'šialenstvo' preberie techniku EV6 GT

Kým Kia už má svoj brutálny elektromobil EV6 GT, Hyundai sa na príchod elektrickej šelmy ešte len chystá. To preto, že bude vychádzať z novučičkého Ioniqu 6. Navyše sa zaradí do rodiny športových modelov divízie N.

03.08.2022 09:00
debata
Brutalita tohto „pojazdného“ laboratória je... Foto: Hyundai
Hyundai RN22e Concept - 2022 Brutalita tohto „pojazdného“ laboratória je zjavná na prvý pohľad. Agresívny predný nárazník s obrovským sacím otvorom prezrádza, že aj supervýkonný elektrický pohon potrebuje poriadne chladenie.

Bolo prekvapivé, prečo v koncerne Hyundai Kia, kde Hyundai hrá takpovediac „prvé husle“, dostala pri vývoji vysokovýkonného elektrického modelu prednosť Kia. Tá už totiž predstavila svoju extrémnu Kiu EV6 GT s výkonom neskutočných 430 kW. Dôvod je však teraz jasný. Odpoveď má názov Hyundai RN22e. Je to koncept založený na novom Ioniqu 6, ktorý ešte nedorazil k zákazníkom. Práve ten sa totiž stane platformou pre sériový vysokovýkonný model Hyundaia. A postará sa oň priamo divízia N, ktorá ma za sebou extrémne úspešnú kariéru s konvenčnými modelmi i20 N, i30 N a Kona N. Sériová verzia RN22e bude jej prvým elektrickým zástupcom.

Hyundai N Vision 74 Concept 6 Čítajte viac Hyundai N Vision 74 Concept: Vodíkový hybrid v retro dizajne vyráža dych

Hyundai hovorí o „pojazdnom laboratóriu“, na ktorom testuje nové výkonné technológie. Skúma najmä schopnosti elektromobilu zvládať zákruty, čo je ťažká disciplína z dôvodu vysokej hmotnosti batérií, hoci sú umiestnené v podlahe a znižujú ťažisko. RN22e je preto vybavené elektronickým zadným diferenciálom e-LSD a má zníženú hmotnosť vďaka karosérii, ktorá využíva ultraľahké komponenty vyrobené 3D tlačou. Svoje zohráva aj menšia svetlá výška a dlhý rázvor náprav – až 2 950 mm a krátke previsy, ktoré dávajú RN22e hravosť motokáry. Okrem toho skúma Hyundai možnosti rekuperácie pri vektorovaní krútiaceho momentu medzi kolesami, aby prospievala stabilite pri prejazde zákrut.

Konštruktéri divízie N prepracovali prakticky... Foto: Hyundai
Hyundai RN22e Concept - 2022 Konštruktéri divízie N prepracovali prakticky každý komponent karosérie. Rozšírené prahy či blatníky vyrábali pomocou 3D tlače.

Poznáme aj techniku pohonu, hoci pri sériovom Ioniqu 6 parametre zatiaľ automobilka tají. RN22e je postavené na známej platforme E-GMP. Na rozdiel od teraz najvýkonnejšieho Ioniqu 5, ktorý disponuje dvoma elektromotormi s výkonom 160 kW, je RN220e vybavené výkonnejším zadným motorom, ktorý dáva až 270 kW. Takže tu máme systémových 430 kW a krútiaci moment 740 Nm. Táto elektrická beštia by však mala na rozdiel od mnohých iných elektromobilov, ktoré sa chvália brutálnym zrýchlením, zvládať viacnásobné šprinty bez ujmy na „zdraví“. Preto je zadný elektromotor vybavený nielen chladením vodou, ale aj olejovým chladením cievok. Navyše má silnejšie ložiská a dvojdielny hriadeľ rotora.V podstate ide o techniku z EV6 GT.

O potrebný prítlak sa stará gigantické zadné... Foto: Hyundai
Hyundai RN22e Concept - 2022 O potrebný prítlak sa stará gigantické zadné krídlo a nefalšovaný difúzor.

O spomalenie sa okrem rekuperácie s výkonom až 300 kW starajú štvorpiestikové strmene bŕzd s ventilovanými kotúčmi s priemerom 400 mm. Zážitok z jazdy má umocniť svetová novinka – akustický systém N Sound+, ktorý generuje zvuk v interiéri aj exteriéri. Navyše systém N e-eshisft vytvára umelé vibrácie, ktoré vytvárajú autentický pocit jazdy v aute so spaľovacím motorom. Ilúzia by teda mala byť dokonalá. Dynamické parametre zatiaľ Hyundai neprezradil, ale očakávame zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 3,5 sekundy, čo katapultuje RN22e do sveta superšportov. Batéria s kapacitou 77,4 kWh má zabezpečiť dojazd asi 400 km. Vďaka 800 V architektúre sa dokáže nabíjať výkonom 350 kW, čo znamená, že z 10 na 80 % sa dobije za 18 minút.

Kia EV6 GT - 2022 Čítajte viac Kia EV6 GT: Finálne dáta elektrickej 'beštie' vyrážajú dych

Adrenalínové gény dáva RN22e najavo aj aerodynamickým tuningom. Ten sa stará nielen o dostatočný prítlak, ale aj nasávanie vzduchu k chladiacemu systému batérií a motorov. Takže i30 N sa môže pochváliť funkčnou maskou, ale aj „lapačmi“ v oblasti rozšírených zadných blatníkov. Priam agresívne pôsobí zadný difúzor a obrovské prítlačné krídlo. Celkový dojem dotvárajú mohutné čierne prahy a neodmysliteľná belasá farba laku karosérie, taká typická pre ostrých Hyundaiov. Sériová verzia, ktorá by mohla niesť označenie Ioniq 6 N, sa pravdepodobne vzdá niektorých „okruhových“ výstredností, ale o výkone 450 kW nepochybujte.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 915
Šírka (mm) 2 023
Výška (mm) 1 497
Rázvor náprav (mm) 2 950

Technické údaje

Pohon 2× elektromotor
Systémový výkon (kW) 430
Krútiaci moment (Nm) 740
Kapacita batérie (kWh) 77,4 (využiteľná)
Čas nabíjania 10 – 80 % (min) 18 (800 V)
Hyundai RN22e Concept - 2022
Hyundai RN22e Concept - 2022
+9Hyundai RN22e Concept - 2022

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Concept #koncept #Hyunday RN22e
Články podľa značiek