Elektrifikácia Škody je v plnom prúde. I keď zatiaľ to tak nevyzerá. Na trhu má jediný batériový model – Enyaq iV. Elektrické Citigo je totiž minulosťou. No za dverami sú hneď tri novinky, ktoré sa predstavia už do štyroch rokov. Očakávať môžeme malý mestský elektromobil, stredne veľké SUV Elroq, akýsi elektrický Karoq, a tiež veľké 7-miestne SUV s dojazdom až 600 km.
Napokon, investíciou 5,6 miliardy eur chce Škoda zvýšiť podiel predaja elektromobilov v Európe do konca dekády na viac ako 70 %. A jedným z ťahákov má byť práve sériová verzia Vision 7S. Na prvý pohľad je jasné, že toto auto otvára novú kapitolu.
S predošlými produktmi Škody, ktoré vznikali ešte pod taktovkou Jozefa Kabaňa, nemá veľa spoločného. Tento projekt mal už plne v rukách Oliver Stefani. I keď tradíciu neobchádza. Vision 7S si zachoval typické prelisy na prednej kapote či „škodovácky“ tvar masky, no všetko je interpretované po novom.
V štýle Modern Solid, ktorý postupne preberú ďalšie modely. Je to veľký zlom. Už len tým, že na štúdii nenájdete okrídlený šíp. Dominantný je nápis Škoda v celkom novom vyhotovení a s integrovaným mäkčeňom. Veľké SUV s dĺžkou 5 016 a rázvorom náprav 3 075 mm má robustnú spodnú časť karosérie a klesajúcu kabínu, ktorá je ladená v aerodynamickom duchu. Tieto dve časti oddeľuje typická „tornado line“.
Predná maska je plochejšia a širšia ako v minulosti. A, samozrejme, zaslepená. Masívne rebrovanie nahrádza čierne sklo. Jej názov Tech-Deck Face naznačuje, že ukrýva senzory potrebné pre asistenčné a autonómne systémy. Úplne nový dizajn majú aj svetlá. Sú síce situované opäť pod sebou, ale tentoraz v tvare písmena T. Denné svetlá tvoria totiž úzku horizontálnu linku a zabiehajú hlboko do blatníkov. Ten istý motív nájdeme aj na spätných zrkadlách a zadných svetlách. Masívnosť spodných partií zvýrazňuje nárazník, mimochodom, vyrobený z recyklovaných pneumatík, so siedmimi vertikálnymi otvormi. Ten stredný slúži ako poistka pre prerušenie vysokonapäťového okruhu.
Že sa Vision 7S hlási do sveta SUV, naznačujú aj robustné prahy, hranaté výrezy blatníkov a svetlá výška až 242 mm. Kolesá s aerodynamickými vložkami majú 22 palcov. Strecha sa končí výrazným spojlerom, ktorý sa vznáša nad trojuholníkovým stĺpikom. Karoséria je lakovaná po prvý raz matným lakom. Dizajnéri vybrali zelený odtieň. Mimochodom, Škoda bude používať dva zelené tóny – smaragdový a „elektrický“. Aj tým rozlíši svoje elektrické a konvenčné portfólio. Ako sa na koncept patrí, vybavený je digitálnymi spätnými zrkadlami, výsuvnými kľučkami dverí, tentoraz vertikálnymi, a protismernými zadnými dverami. Takže skelet sa zbavil stredového stĺpika. O to väčší otvor vzniká pri nastupovaní.
Obrí interiér v zmenách nezaostáva. Má šesť samostatných sedadiel i keď v sériovej verzii sa počíta, že zvládne celkom sedemčlennú posádku. Siedmy člen tu však predsa len môže byť. Na stredový tunel totiž dizajnéri uchytili protismernú detskú sedačku, ktorá je tak umiestnená v najbezpečnejšej zóne vozidla. Palubná doska je vybavená vysoko umiestneným 8,8-palcovým digitálnym kokpitom. Výhľad naň uľahčuje malý sploštený volant s vertikálnymi ramenami! Vybavený je tiež rolovacími tlačidlami. V centre „palubovky“ zas nájdeme 14,6-palcový otočný tablet. Jeho poloha závisí od usporiadania kabíny. Vision 7S totiž ponúka dve konfigurácie – Jazda a Relax.
V režime Jazda budú všetky ovládacie prvky v základnej polohe, tak aby k nim mal vodič dobrý prístup. Displej je vtedy vo vertikálnej polohe. V režime Relax, ktorý je určený napríklad pre nabíjanie, sa prístrojová doska a volant posunú dopredu a sedadlá v prvom a druhom rade zas mierne dozadu, aby mohli cestujúci sedieť ešte pohodlnejšie. Displej sa presunie do horizontálnej polohy, takže je ideálny na prehrávanie videoobsahu. Rovnováhu medzi digitálnymi a analógovými prvkami nastoľuje trojica veľkých otočných ovládačov pod displejom, doplnených haptickou odozvou. Krajné slúžia klimatizácii a stredným sa ovláda obsah obrazovky. Pod nimi sú ešte dve tlačidlá pre voľbu konfigurácie kabíny a rolovacie tlačidlo na ovládanie hlasitosti.
Ekologickú povahu Vision 7S dotvára rozsiahle nasadenie recyklovaných materiálov. Palubná doska využíva čalúnenie z umelej kože, rohože sú opäť z použitých pneumatík a sedadlá z textílií, ktoré obsahujú 40 % prírodnej vlny a 60 % vlákien vyrobených z PET fliaš. Chróm tu nenájdete vôbec. Škoda ho nahradila matným lakom. K novým prvkom Simply Clever patria magnetické plochy na uchytenie telefónov či tabletov alebo výduchy klimatizácie, ktoré sa vysunú až v prípade potreby prísunu väčšieho množstva vzduchu. Bohužiaľ, veľkosť batožinového priestoru ostáva tajomstvom. Podobne ako technika. Vieme len to, že koncept je vybavený li-ion batériou s kapacitou až 89 kWh, čo je výrazne viac ako pri Enyaqu iV (78 kW). Tým sa má dojazd „vyšplhať“ až na 600 km.
Čítajte viac Škoda Vision 7S: Prvé skice konceptu ukazujú radikálne zmenyPrestávky na nabíjacích staniciach skráti podpora nabíjania výkonom 200 kW. Doteraz bolo maximum 150 kW. Nové elektrické SUV s troma radmi sedadiel tak posunie platformu MEB na vyššiu úroveň – výkonom a dojazdom. To ale neznamená, že Škoda zabúda na svoje konvenčné modely. Hneď na budúci rok nás čaká premiéra štvrtej generácie Superbu a druhej generácie Kodiaqu. No a v roku 2024 je na rade celkom nová Octavia. Aj tieto modely budú niesť novú vizuálnu identitu Škody. Budú mať teda nové nápisy a možno aj nové logo, ktoré sa zbaví 3D prvkov, aby bolo viac kompatibilné s digitálnym prostredím. Len pre zaujímavosť: dizajn vynoveného loga je výsledkom hodnotenia 165 návrhov, ktoré posudzovalo 2 200 respondentov.
Technické údaje
Dĺžka (mm) | 5 016 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 940 |
Výška (mm) | 1 888 |
Rázvor náprav (mm) | 3 075 |
Svetlá výška (mm) | 242 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | cca 2 700 |
Kapacita batérií (kWh) | 89 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 200 |
Dojazd (km) | cca 600 |