História súčasnej generácie Vantage siaha do roku 2017. Trvalo však nekonečných päť rokov, kým portfólio tohto kompaktného kupé doplnila verzia s 12-valcovým motorom. Vantage V12 sa totiž predstavil len na jar tohto roka. Páni z Gaydonu netajili, že bude posledným kupé svojho druhu. Jeho nástupca už totiž 12-valcové srdce nedostane. Vantage doslova uzavrie fosílnu éru bez akejkoľvek elektrifikácie. Než sa tak ale stane, pripravil si ešte jednu lahôdku – Vantage V12 Roadster. A tá sa predstavila na prestížnej prehliadke elegancie Pabble Beach Concours d'Elégance.
Nová otvorená verzia preberá všetky špecifické prvky najvýkonnejšieho kupé. V porovnaní s Vantage V8 má výrazne väčšiu masku, ktorá privádza k monumentálnej pohonnej jednotke až o 25 % viac životodarného kyslíka, a tiež nové prieduchy na prednej kapote. Pevnú strechu v prípade Roadsteru nahradilo plátno. Jej mechanizmus je priam technickým zázrakom. Z kupé na kabriolet sa totiž Vantage premení za neuveriteľných 6,7 sekundy a v prípade, že vodič strechu vysúva počas jazdy (do 50 km/h), potrebuje len o desatinu sekundy viac. Žiadne iné auto to rýchlejšie nezvládne.
Systém je navyše veľmi kompaktný, takže aj po zložení strechy do kufra s objemom 350 litrov ostane stále k dispozícii celých 200. Samozrejme, Aston Martin používa radšej iné objemové jednotky ako "trápne“ litre. Takže sa od neho dozvedáme, že aj v otvorenej verzii odvezie kompletný golfový bag. Od Vantage Coupé sa Roadster líši odstránením zadného krídla, čo mu prináša viac elegancie. To najdôležitejšie však skrýva pod prednou kapotou. Búši tu 5,2-litrový 12-valec s dvojicou turbodúchadiel. Má rovných 700 koní, teda 515 kW pri 6 500 otáčkach za minútu, a krútiaci moment 753 Nm pri 5 500 otáčkach.
Túto obriu silu posiela k 8-stupňovej automatickej prevodovke ZF a mechanickému samosvornému diferenciálu na zadnej náprave. Aby Aston Martin eliminoval nárast hmotnosti kvôli dodatočným výstuhám skeletu, použil pri Roadsteri kapotu, predné blatníky a prahy vyrobené z karbónu. Ďalšie kilogramy ušetril na malej li-ion batérii a celkom novom výfukovom trakte, ktorý je z nehrdzavejúcej ocele s hrúbkou len jedného milimetra. Navyše je sústava kratšia, pretože dve koncovky ústia v strede zadného difúzora. Celková úspora predstavuje 7,2 kilogramu. Automobilka z Gaydonu sľubuje strhujúci zvukový zážitok.
Výsledkom je 372 koní na tonu hmotnosti. Asi neprekvapí, že Vantage V12 Roadster potom šprintuje na stovku za 3,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 321 km/h. Tejto brutálnej dynamike prispôsobili konštruktéri nastavenie podvozku, najmä odlišné naladenie adaptívnych tlmičov a riadenia. Zadný rozchod je širší až o 40 mm. Štandardom sú keramické brzdové kotúče s priemerom 410 mm na predných a 360 mm na zadných kolesách. Využívajú 6-, respektíve 4-piestikové strmene. Táto brzdová sústava váži až o 23 kg menej. Štandardné 21-palcové disky možno nahradiť kovanými, ktoré ušetria ďalších osem kilogramov a to na strane neodpružených hmôt.
Čítajte viac Aston Martin 'oprášil' logo. Debutuje na novinkeK asfaltu je Vantage V12 Roadster doslova prilepený pneumatikami Michelin Pilot 4S s profilom 275/35 na prednej a 315/30 na zadnej náprave. A svoje zohráva aj aerodynamika. Potrebný prítlak generuje nový predný splitter a nový zadný difúzor. V kabíne je špičkový Vantage vybavený sedadlami Sport Plus potiahnutými poloanilínovou prešívanou kožou a perforovaným vzorom. K dispozícii sú však aj príplatkové monokokové sedadlá z karbónu, ľahšie o 7,3 kg. Zároveň sú navrhnuté tak, aby neobmedzili komfort. Ostalo im napríklad 6-smerové ovládanie.
Zákazníci budú mať na výber priam nekonečnú personalizáciu prostredníctvom špeciálnej divízie Q by Aston Martin. Týka sa to lakov karosérie vrátane tých, ktoré menia odtieň podľa intenzity svetla, ale aj čalúnenia či dekorácií. Z Vantage V12 Roadster vznikne len 249 kusov, ktoré sú už teraz beznádejne vypredané. Cenu nepoznáme. Prvé kusy by sa mali dostať do garáží solventných zákazníkov ešte koncom tohto roka.